واردات خودروهای فرسوده؛ سرگرمی جدید سیاستمداران در صنعت خودرو

واردات خودروهای فرسوده؛  سرگرمی جدید سیاستمداران در صنعت خودرو

موانع اجرای مجوز واردات خودروهای فرسوده و همچنین برنامه های قبلی بسیار بیشتر از فرصت های اجرایی آن است. در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، تصویب انبوه این گونه طرح ها بیشتر به پیشرفت تبلیغات انتخاباتی شباهت دارد تا برنامه های اجرایی…

بر اساس اعلام شورای نگهبان، «لایحه واردات خودروهای فرسوده بر خلاف شرع و قانون اساسی به رسمیت شناخته نمی شود و با تصویب این مصوبه در هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، این مصوبه را به تصویب رسانده است. به قانون تبدیل شده است. همانطور که مشاهده شد مقدمات قانونی برای واردات خودروهای فرسوده آماده است، در مورد مصوبه واردات خودروهای فرسوده بحث هایی مطرح شده است، در حالی که سرنوشت مصوبات قبلی واردات خودروهای نو مشخص نیست. با وجود تبلیغات و دستاوردهای ارگان های دولتی، در میان این ورود و مفقود شدن قانونی، خودروهای وارداتی قدیمی و فرسوده همچنان با قیمت های نجومی در بازار معامله می شوند و خودروسازان ایرانی در کنار مونتاژکنندگان چینی سودهای کلانی از انحصار به دست می آورند. بازار.

دلیل توافق و عدم توافق چیست؟

تاییدیه واردات خودروی کارکرده موافقان و مخالفانی دارد. حامیان این اقدام را گامی مثبت برای کاهش قیمت خودروهای خارجی در بازار می دانند در حالی که مخالفان معتقدند رقابت بین واردکنندگان و خودروسازان ایرانی و چینی در کشور در ابتدا باعث التهاب و در نهایت ایجاد انحصار می شود. در حلقه تجار البته انتشار خبر قانونی شدن واردات خودرو قیمت برخی خودروهای خارجی در بازار را بین 150 تا 400 میلیون کاهش داد. اما مخالفان اصلی این طرح شاید قدرتمندتر و تاثیرگذارتر از چند کارشناس یا دلال در بازار خودرو باشند.

سال هاست که خودروهای چینی تنها مدل های «خارجی» پرفروش بازار خودروی کشور هستند. تقاضا برای خرید این خودروها در رده متوسط ​​و کمی بالاتر، پس از ظهور اولیه این خودروها در بازار و افزایش بی حساب قیمت خودروهای وارداتی، همواره افزایش یافته است. خودروسازان چینی نیز از این فرصت استفاده کرده و سعی در افزایش قیمت داشتند. به طوری که خودروسازان خودروهای مونتاژ شده و نامرغوب خود را با قیمتی 4 برابر بیشتر از کشورهای همسایه به مشتریان می فروختند. حال اگر اعمال واردات BKM و COST خودروهای فرسوده را بپذیریم، فرد در یک ماه می تواند با پرداخت حدود 2 میلیارد تومان، یک سورنتو مدل 2020 خریداری کند. اینجا سوال حق انتخاب مطرح می شود: بین تیگو 8 پرو 2 میلیارد و 400 میلیون تومانی و کیا سورنتو 2 میلیارد تومانی، کدام را انتخاب می کنید؟

آیا قدرت انحصارگران خودرو به نفع کشور است؟

«تضاد منافع» در به اصطلاح «مافیای خودرو» شاید مهم ترین مانع اجرای چنین مصوباتی در کشور باشد. تا به امروز بارها و بارها مسئولان و مسئولان مختلف نه تنها از واردات خودروهای فرسوده، بلکه از لزوم مثبت واردات خودروهای جدید صحبت کرده اند. اما به نظر می رسد که قدرت اپوزیسیون همواره به نفع قدرت حامیان و منافع ملی بوده است.

قوانین واردات خودرو در 4 سپتامبر 1401 برای خودروهای زیر 20000 یورو و به شرط عرضه در بورس کالا ابلاغ شد. 300 شرکت برای واردات خودرو اقدام کردند و تنها دو شرکت برای واردات تایید شدند. در دی ماه 1401 مقامات اعلام کردند که اولین محموله خودروهای وارداتی وارد کشور شده است. وزارت امنیت همچنین وعده داد که فروش خودروهای وارداتی در بورس کالا از همین ماه آغاز می شود. سخنگوی صمت همچنین اعلام کرد: مجوزهای لازم برای فروش و شماره گذاری خودروهای وارداتی آماده است و هیچ مانعی برای ترخیص، شماره گذاری و فروش و واردات خودروها وجود ندارد. همزمان با پذیرش ۲۱ هزار و ۱۴۰ خودروی وارداتی از شرکت های چانگان و کیا موافقت شد. اما این اتفاق نه تنها در دی ماه رخ نداد، بلکه دولت در پایان بهمن ماه همان سال با مصوبه ای، شرط تحویل خودرو در بورس کالا را به طور کامل حذف کرد. قدم بعدی ایجاد سرگرمی با وعده ارائه خودرو در سیستم یکپارچه بود که آن هم شکست خورد.

با وجود تمام وعده ها و جمع آوری حدود 60 هزار میلیارد تومان وجه نقد مردم در حساب های نیابتی مربوط به خودروهای وارداتی، حتی یک خودروی وارداتی نیز به متقاضیان تحویل داده نشده است. امید کلیباف سخنگوی وزارت امنیت در فرودین ماه امسال گفته بود که تا چند هفته آینده مشکل تحویل این خودروها به مردم حل می‌شود، اما این موضوع نیز به سبد وعده‌های بی‌وقفه اضافه شد. گذشته

طرحی که جواب نمی دهد!

اکنون پس از گذشت حدود یک سال از اولین مراحل قانونی، هنوز مصوبه واردات خودروهای جدید به مرحله اجرا نرسیده و مصوبه واردات خودروهای فرسوده نیز به آن اضافه شده است. عدم واردات حتی واردات جدید هم اکنون با دلایلی مانند «کمبود منابع ارزی» توجیه می شود. به همین دلیل برخی می گویند آزادسازی واردات خودروهای فرسوده با این مشکل مواجه نخواهد شد چرا که تامین ارز بر عهده واردکننده است. از سوی دیگر باعث انتقاد کارشناسان بازار ارز نیز شد. برخی معتقدند افزایش تقاضای ارز برای واردات خودروهای فرسوده، قیمت ارز را افزایش می دهد و بر تورم تاثیر می گذارد. این در حالی است که تامین ارز تنها یکی از مشکلات پیش روی واردات خودروهای فرسوده است. تاییدیه های استاندارد و مشکل تامین قطعات این خودروها عمده ترین مشکلاتی است که تا به امروز در این طرح مطرح شده است.

به بیان ساده تر، موانع اجرای مجوز واردات خودروهای فرسوده و همچنین برنامه ریزی برای خودروهای جدید خارجی بسیار بیشتر از فرصت های اجرایی آن است. در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، تصویب انبوه این گونه طرح ها بیشتر به پیشرفت تبلیغات انتخاباتی شباهت دارد تا برنامه های اجرایی…

دیدگاهتان را بنویسید