واردات شکر تا پایان سال الزامی نیست/ قیمت هر کیلوگرم شکر فله 15 هزار تن است.

ساعت: 15:13
تاریخ انتشار: 14/01/1400
کد خبر: 1786421

دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر گفت: با توجه به فصل تحویل قند در منزل تا پایان سال هیچ نگرانی برای تحویل نداریم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ گلم حسین بچمانی دبیر انجمن صنفی کارخانه های قند گفت: با توجه به فصل عرضه شکر تا پایان سال هیچ نگرانی برای تامین نداریم. پیش بینی می شود امسال تولید شکر به 1.5 میلیون تن برسد و در صورت واردات 200 هزار تن شکر دیگر، بازار شکر آرام خواهد ماند. حداقل نیاز سالیانه شکر واردات یک میلیون تنی است تا با کسری مواجه نشویم.

وی قیمت فعلی هر کیلوگرم شکر کارخانه را از 12 هزار و 500 تا 13 هزار تن اعلام کرد و افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم شکر به صورت فله برای مصرف کننده 15 هزار تن و شکر بسته بندی 18 تا 20 هزار تن است.

این مقام مسئول قیمت روز هر تن شکر تحویلی به بنادر را 520 تن اعلام کرد و گفت: 1800 تن با احتساب سود کارخانه قند از 15 هزار و 300 تا 15 هزار و 500 تن به فروش می رسد. تاثیر قابل توجهی بر بازار دارد.

بچمانی با اشاره به ذخایر تجاری کشور گفت: تجارت دولتی دارای ذخایری در سطح 500 هزار تن است که در صورت افزایش قیمت با استفاده از ذخایر بازار را کنترل می کند اما به طور کلی اوج مصرف از اردیبهشت ماه به بعد است که در آن لحظه ای است. باید ترتیباتی داده شود.

بچمانی ادامه داد: اگر قیمت جهانی شکر در همین حد باقی بماند، مشکلی برای بحث بازار نداریم، اما با افزایش قیمت جهانی، نگران قیمت شکر برای سال آینده هستیم.

دبیر انجمن پالایشگاه ها گفت: چغندرکاری پاییزه نیاز به توسعه دارد چرا که به دلیل تنش آبی در تابستان برای گسترش کشت چغندر بهاره مشکل خواهیم داشت.

وی افزود: با توجه به بحران آب در آینده برای کشت چغندر و نیشکر محدودیت هایی خواهیم داشت که به نظر من برای کاهش تولید داخلی و وابستگی به خارجی ها با توجه به مشکل آب بسیار مهم است.

بچمانی در پایان گفت: اگرچه ادامه روند خشکسالی تامین آب شرب را نیز با مشکل مواجه می کند، اما پیشنهاد کاهش آب تولیدی را برای کنترل بحران آب در آینده داده ایم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید