واردات مواد اولیه دارویی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شد


ساعت: 09:50
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۳
کد خبر: 1917732

نمایندگان در جلسه علنی شورای اسلامی با 170 رای موافق لایحه یک فوریتی معافیت واردات مواد اولیه دارویی، شیرخشک و تجهیزات پزشکی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده موافقت کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نمایندگان در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 3 آذرماه) شورای اسلامی با یک فوریت لایحه معافیت واردات مواد اولیه دارویی، شیرخشک و تجهیزات پزشکی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده با 170 رای موافق، 3 رای تصویب کردند. “مخالف” و 5 رای ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بر اساس تنها ماده این لایحه، واردات مواد اولیه دارویی، مواد اولیه غذایی نوزادان، مواد مصرفی در حوزه دارو و توانبخشی اعم از مواد مصرفی کار، مواد اولیه و قطعات یدکی تجهیزاتی که معادل داخلی ندارند، تنها با مجوز وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت از سال 1401 از پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده در گمرک معاف است.

تبصره 1- در صورتی که کالاهای وارداتی موضوع این قانون در صنایع داروسازی و تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار نگیرد و یا شناسه اقلام محصول نهایی تولید شده از ماده اولیه در «سامانه رهگیری و کنترل اصالت» ارائه نشده باشد. موضوع بند (پ) ماده (7) بر اساس قانون احکام ثابت برنامه های توسعه کشور – مصوب 11/10/1395 واردات مذکور مشمول مالیات و عوارض بر اساس نرخ است. ماده (7) قانون ارزش افزوده – مصوب 02/03/1300. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است مالیات و عوارض موضوع این تبصره را به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کند.

تبصره 2- در صورت نیاز به واردات کالاهای مشخص شده به دلیل کمبود تولید داخلی نسبت به نیاز بازار، واردات آن باید توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین و به تایید وزارت صنعت برسد. معدن و تجارت با رعایت قانون حداکثر استفاده از ظرفیت تولید و خدمات کشور و حمایت از کالای ایرانی – مصوب 1398/02/15 و با احتساب مالیات بر ارزش افزوده به نرخ دو درصد 2 درصد در گمرک مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید