واردات کامیون های 70 تنی مشمول خرید داخلی است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از دیار آفتاب ؛ وزارت صنعت معدن و تجارت با صدور بخشنامه ای به گمرک در خصوص تولید کامیون های معدنی 70 تنی در کشور، مجوز واردات این ماشین آلات معدنی 70 تنی را به شرط خرید معادل آن از درون .

در این اطلاعیه آمده است که در صورت انجام تعهد خرید، مجوز ترخیص کامیون از داخل مجوز ترخیص کالا صادر می شود.


bf3173bd 7a22 4c4b 9c30 804d643e2a9c خبر خاکستری

هپکو در اوایل سال جاری با برداشتن گامی بلند در جهت تامین نیاز کشور به ماشین آلات غول پیکر معدن، کامیون آفرود 65 تنی خود را با قابلیت های بومی سازی شده و مناسب با شرایط معدنی کشور معرفی و روانه بازار کرد.

قدرت موتور کامیون ماینینگ آفرود 65 تنی 530 اسب بخار و حجم محموله آن 38 متر مکعب با بار 63000 کیلوگرم می باشد و به گفته معاون اجرایی وقت هپکو، تولید سالانه و ظرفیت تحویل این دستگاه حدود 150 دستگاه می باشد و در صورت درخواست بیشتر امکان افزایش ظرفیت تا 250 دستگاه نیز وجود دارد.

هر ساله مقدار قابل توجهی ارز از کشور برای واردات کامیون های معدنی و کمپرسی صادر می شود که در سال 1396 به حدود 189 میلیون دلار رسید که در مورد این دستگاه در فاز اول حدود 35 درصد ارزش دستگاه داخلی سازی می شود که هر خودرو 35 می شود درصد ارز جلوگیری می شود و هر خودرو 7 تا 8 میلیارد تومان ارز دارد.

لازم به ذکر است که تاکنون خودرویی با این مختصات فنی و سازگار با شرایط معادن کشور نداشته ایم، این کامیون از موتور 530 اسب بخاری بهره می برد و مجهز به گیربکس اتوماتیک و گزینه مهم مدیریت اضطراری است. که بسیاری از خودروهای وارداتی فاقد آن هستند، عملکردی که قابلیت رانندگی بدون آن حضور راننده را به خودرو می بخشد.

با توجه به رکوردهای قبلی این گروه در تولید کمپرسی 100 تنی، مدیران هپکو قول ارتقای این کامیون ماینینگ و عرضه سری جدیدی از آن تا ظرفیت 100 تن را دادند که بتواند پاسخگوی اکثر نیازهای معدنچیان باشد. در داخل کشور و حتی از نظر تناژ، هپکو توانایی ساخت ماشین آلات با تناژ بالای 100 تن را دارد.

کامیون‌ها و کمپرسی‌ها کامیون‌های غول‌پیکری هستند که برای مصارف خارج از جاده ساخته می‌شوند و به طور خاص در معدن استفاده می‌شوند، این ماشین‌ها برای حمل محموله‌هایی مانند شن، ماسه، سنگ، زباله‌های معدنی و غیره استفاده می‌شوند. و ظرفیت بار بسیار بالایی دارند.

به گزارش دیار آفتاب ؛ واردات ماشین آلات راهسازی و معدنی به ویژه در رده های دست دوم و دست دوم در سال های اخیر ضربه سنگینی به تنها تولیدکننده تجهیزات سنگین خاورمیانه وارد کرده است به طوری که هپکو سالانه نزدیک به 3000 دستگاه تولید می کند. اواسط دهه 1980 آن سالها در سال 1999 تولید تقریباً به صفر رسید.

اما در سال گذشته هپکو قراردادهای خوبی در زمینه فروش انواع ماشین آلات راهسازی و معدنی منعقد کرده است و برای اولین بار صدای چرخش مداوم چرخ های تولید در این شرکت طنین انداز شده است و اکنون این مجتمع صنعتی بزرگ خانه کارگرانی است که سال ها برای تنها تلاش خود کار می کنند. و تولیدی که آنها تولید کردند دوباره به روزهای اوج خود بازگشته است.

نگرانی کارگران هپکو جریان مافیایی ریشه در حوزه واردات ماشین آلات معدنی و راهسازی است که در سالهای اخیر با واردات بی رویه انواع ماشین آلات نامرغوب و بعضا مستعمل به کشور، جان هر دو شرکت هپکو را تمام کرده است. و حجم عظیمی از ارز کشور را صادر کرد.


واردات ممنوعه برای تولید داخل مشکل ساز است!

موضوع تهدید واردات بی رویه برای تولیدکنندگان داخلی در سفر اخیر رئیس جمهور از شرکت هپکو نیز مورد توجه قرار گرفت و آیت الله رئیسی بر ممنوعیت وارداتی که به تولید داخلی آسیب می زند تاکید کرد.

رئیس جمهور نهم تیرماه در سفر به استان مرکزی و در بازدید از شرکت هپکو اراک و در جمع کارگران این شرکت گفت: تولید تجهیزات فنی مهندسی و صنعتی باعث ایجاد قدرت برای کشور و توسعه واحدهای صنعتی می شود که دانش تخصصی یکی از اولویت های دولت سیزدهم است.

رایضی با اشاره به مخالفت با مافیای واردات و حمایت از تولید داخلی، گفت: وارداتی که تولید داخلی را با مشکل مواجه می کند ممنوع است و با آن برخورد خواهیم کرد زیرا این یکی از نکات برجسته رهبر معظم انقلاب است.


8b8402a0 a5c3 4b84 b2f8 6b3d0ec2a8d6 خبر خاکستری

هپکو با خطوط تولید مجهز به تجهیزات فوق مدرن، سهم مهمی در تولید تجهیزات و ماشین آلات معدنی سنگین، راهسازی، جرثقیل، تجهیزات حفاری، نیروگاه ها، بنادر و صنایع نفت و گاز داشته است و این شرکت به زودی تبدیل به یکی شده است. رشته ماشین آلات سنگین دنیا عنوان اولین و بزرگترین تولید کننده تجهیزات سنگین در خاورمیانه را از آن خود کرد و اکنون هپکو می تواند با حمایت مسئولان امر شعار «تولید، دانش بنیان» را محقق کند. ایجاد شغل» نقش مؤثری ایفا کند.


بیشتر بخوانید:

گزارش تصویری کشف کامیون ماینینگ آفرود هپکو

هپکو توانایی طراحی و ساخت ماشین آلات مناسب برای شرایط معدن را دارد

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید