واریز 20 درصد عوارض آلایندگی به صندوق حفاظت از محیط زیست از سال آینده/ برآورد 103 هزار میلیارد تومان برای اجرای هوای پاک

ساعت: 09:58
تاریخ ارسال: 11/01/1401
کد خبر: 1923453

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از واریز 20 درصد عوارض آلایندگی به صندوق حفاظت از محیط زیست از سال آینده خبر داد و گفت: بر اساس بودجه 1402 باید 20 درصد از عوارض آلایندگی صنایع به صندوق حفاظت محیط زیست واریز شود. و دستگاه هایی با ماهیت منطقه ای

علی سلایگه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از واریز 20 درصد عوارض آلایندگی صندوق حفاظت از محیط زیست وی از سال آینده خبر داد و گفت: خوشبختانه بودجه 1402 اعتبارات خوبی را برای محیط زیست نشان می دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه جلسات متعددی قبل از تصویب بودجه تشکیل شده است، گفت: 23 دستگاه مسئول آلودگی هوا هستند، بنابراین می توان گفت 11 دستگاه مسئولیت مستقیم و 12 دستگاه مسئولیت غیرمستقیم دارند و نقش آنها در امر آلودگی هوا بسیار موثر است. هوای تازه که همه دستگاه ها مسئول عملکرد هستند قانون هوای پاک آنها محاسبه کردند که برای این منظور در یک قسمت 103 هزار میلیارد تومان و در قسمت دیگر 3 میلیارد دلار نیاز دارند.

به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست؛ در راستای اجرای مفاد قانون هوای پاک دستگاه ها و تکالیف آنها مشخص شده است که بر این اساس جلسات مشترکی با سازمان حفاظت محیط زیست برای بررسی این تعهدات و نحوه اجرای آنها در حال برگزاری است، تاکید شد دستگاه ها باید بر اساس تعهدات خود رتبه بندی کنند تا در سال 1402 به چه تعداد اعتبار نیاز دارند تا مفاد قانون هوای پاک را که به آنها اختصاص داده شده است رعایت کنند؟

باید بگویم؛ لایحه بودجه سال 1401 امروز (30 آذر) منتشر شد و در بند «ز» تبصره 6 تنها ماده این قانون که مربوط به «غرامت ها و مالیات ها» است، عوارض آلایندگی لحاظ شده است.

بر اساس این بند «بیست درصد (20%) منابع حاصل از عوارض آلایندگی مشمول عوارض زیست محیطی موضوع ماده (27) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400 (نحوه استفاده از آن در ماده 40 قانون فوق الذکر) سازمان حفاظت محیط زیست (صندوق ملی زیست محیطی) پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه کشور به استناد ماده (5) به منظور ارائه تسهیلات و حمایت های مالی جهت کاهش آلودگی محیط زیست و جلوگیری از تخریب محیط زیست در همان شهرستان اختصاص می یابد. ) اساسنامه صندوق مورد نظر.

دیدگاهتان را بنویسید