واسطه ها بخش بزرگی از یارانه ها را مصرف می کنند

ساعت: 17:45
تاریخ انتشار: 14/04/08
کد خبر: 1779234

احمد راستین گفت: «واسطه هایی هستند که بخش زیادی از یارانه های پنهان را جذب می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احمد راستین در گفت وگو با شبکه خبری تهران نیوز گفت: یکی از مشکلات جدی در اقتصاد کشور؛ کدورت منبع منابع و مصرف است و متأسفانه این امر به یک اقتصاد ناپایدار منجر شده است. اقتصادی که در آن امکان رصد، ارزیابی و نظارت بر اجزای اقتصاد وجود ندارد.

وی گفت: زمانی که هزینه های زیادی در بودجه وجود دارد، نمی توان بر ردیف های بودجه نظارت کرد و زمانی که منابع مالی شفاف نیست، نمی توان نظارت کافی بر هزینه کرد این منابع داشت.
انبوه یارانه های پنهان به شفافیت ضربه زده است

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با توجه به اینکه بنده در کمیسیون تلفیق عضویت داشتم سال گذشته بحث جدی در خصوص هدفمندی یارانه ها در مجلس شورای اسلامی مطرح شد و دو نظر مطرح شد.

راستین در تشریح دیدگاه اول گفت: با توجه به اینکه یارانه های پنهان در اقتصاد کشور سرسام آور است، در مرحله اول باید نسبت به حجم یارانه های پنهان تصور روشنی داشت. یعنی باید برآورد دقیقی از میزان یارانه های پنهان داشته باشیم تا بر اساس برآورد به دست آمده یک نگاه کاملا کارشناسی شکل بگیرد. خوشبختانه سال گذشته دیوان محاسبات گام مثبتی در این زمینه برداشت. ضمن اینکه امسال کسر بودجه سال 99 در شش ماهه اول مهر به مجلس ارائه شد که کار بسیار بزرگ و قابل تقدیری است.

وی ادامه داد: زمانی که حجم یارانه های پنهان را بدانیم آن وقت می توانیم برنامه ریزی بهتری داشته باشیم. متأسفانه میزان یارانه های اختصاص یافته برای طبقات لازم یا تحقق برنامه های هدفمند به درستی انجام نمی شود. از سوی دیگر یارانه به معنای تلاش دولت برای کاهش شکاف طبقاتی و افزایش قدرت خرید طبقه متوسط ​​یا پرکردن خلأ ناشی از شوک های اقتصادی است. اما در هشت سال گذشته حجم بالای یارانه ها نتوانسته رضایت مردم را جلب کند، شکاف طبقاتی را کاهش دهد، تولید را افزایش دهد و اساساً سوال جدی این است که حجم عظیم یارانه ها کجا خرج شده است؟

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در تکمیل توضیحات مربوط به دیدگاه اول اظهار داشت: کمیسیون تلفیق نظر خود را اعلام کرد که یارانه ها مستقیما بین مصرف کننده توزیع شود. این کاربر می تواند سازنده یا سایر بخش ها باشد. یکی از مزایای این طرح حذف واسطه هاست. واسطه هایی که بخش زیادی از یارانه های پنهان را جذب می کنند. اقتصاد ایران به دلیل رانت طلا و عدم شفافیت در هزینه ها آسیب زیادی دیده است.

نحوه قیمت گذاری و هدر دادن یارانه های پنهان

راستین افزود: شبکه انحصاری در کشور قیمت گذاری را انجام می دهد. بنابراین نحوه قیمت گذاری منجر به این شده است که یارانه های پنهان در مسیر درست برای مردم هزینه نشود.

وی در خصوص دیدگاه دوم گفت: دیدگاه دوم می گوید اگر یارانه را مستقیماً به مصرف کننده بدهیم، ممکن است روحیه کار و تعامل و مشارکت اجتماعی در مرحله اول باعث کاهش یا ایجاد ابرتورم اقتصادی شود. “خواهد داشت. اما اصولاً با فرهنگ سازی و هدفمندی این یارانه ها به جامعه هدف که قشر تولیدی و دهک های نیازمند و متوسط ​​هستند می توان برای یارانه های مستقیم ارزش ایجاد کرد. البته برای دیدگاه دوم باید برنامه ریزی جامعی انجام شود.

افزایش تدریجی قیمت انرژی همراه با فرهنگ سازی

یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به ارزان بودن انرژی کشور گفت: انرژی چون در کشور ارزان است در حراجی های ارزان نیز فروخته می شود. در حالی که این انرژی می تواند تولید را در کشور 10 برابر کند. بنابراین توصیه می شود دولت افزایش تدریجی قیمت انرژی را در دستور کار خود قرار دهد، اما انتظار می رود در کنار افزایش تدریجی فرهنگ سازی با شیوه صحیح مصرف انرژی، این امر جدی و مهم باشد. زیرا به خودی خود افزایش تدریجی قیمت انرژی بدون فرهنگ سازی چندان موفق نخواهد بود، اما به عنوان یک طرح و ایده برای کاهش مصرف انرژی و هدایت یارانه های پنهان به سمت تولید و نیازمندان موثر است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید