واشنگتن پست: دولت آمریکا از مذاکره با ایران خارج نخواهد شد

واشنگتن پست: دولت آمریکا از مذاکره با ایران خارج نخواهد شد

روز جدید واشنگتن پست با بیان اینکه دولت آمریکا مذاکره با ایران را رها نمی کند، نوشت: کشورهای اروپایی از آمریکا خواسته اند راه حلی بیابد که از توافق هسته ای با ایران حمایت کند.

در حالی که توافق نهایی با ایران در انتظار تصمیم سیاسی آمریکا در مورد تعدادی از موضوعات کلیدی است، واشنگتن پست صبح شنبه اعلام کرد که درخواست ایران از آمریکا برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان های به اصطلاح تروریستی خارجی است. به یک مانع بزرگ برای توافق با ایران تبدیل شده است.

به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی، «دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور، برنامه‌ای برای حذف سپاه پاسداران از فهرست ندارد».

واشنگتن پست به نقل از این مقام آمریکایی نوشت: دستیابی به توافق به عهده ایران است. رئیس جمهور آمریکا به اصول اولیه پایبند است و ایرانی ها نیز از دیدگاه های ما آگاه هستند.

در این بیانیه آمده است: کشورهای اروپایی از آمریکا خواسته اند تا راه حلی برای حفظ توافق هسته ای با ایران بیابد.

واشنگتن پست: دولت آمریکا از مذاکره با ایران خارج نخواهد شد

واشنگتن پست ادامه داد: دولت آمریکا از مذاکره با ایران خارج نمی شود و ممکن است با کمک متحدان اروپایی خود به دنبال راه حل قابل قبولی باشد که به درخواست بایدن مبنی بر عدم اخراج سپاه پاسخ دهد.

او گفت: «اما دولت بایدن نمی‌خواهد عقب‌نشینی کند. این معمولا یک سوال نمادین است.

واشنگتن پست همچنین استدلال می کند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید برای خارج شدن از لیست تلاش کند، زیرا ایالات متحده همچنان از نفوذ منطقه ای در ایران می ترسد.

به گزارش ایرنا، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا پیشتر در گفت و گو با شبکه خبری ان بی سی، بدون اظهار نظر صریح در مورد حذف سپاه از فهرست سازمان های موسوم به تروریستی خارجی، بار دیگر این ادعاها را تکرار کرد و گفت که به شدت نگران وین است. من به دستیابی به توافق خوشبین هستم.

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا سپاه همچنان یک سازمان تروریستی باقی خواهد ماند؟ وی گفت: نمی خواهم وارد جزئیات مذاکرات شوم.

سخنگوی کاخ سفید نیز دوشنبه گذشته در یک کنفرانس خبری در واشنگتن گفت که اگر ایران آماده انجام چنین اقدامی باشد، ایالات متحده و متحدانش آماده دستیابی به یک توافق قوی هستند.

با این حال ساکی همچنین مدعی است که ایران چند موضوع را مطرح کرده است که ربطی به پایبندی مشترک به توافق هسته ای ندارد و بازگشت به الحاق تمرکز و هدف ماست.

همزمان، برخی از قانونگذاران جمهوری خواه و تندرو در ایالات متحده از ترس لغو تحریم ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تلاش برای ارائه طرح های ضد ایرانی هستند.

این اظهارات و طرح های ضد ایرانی در حالی مطرح می شود که اکثر سیاستمداران و مقامات جهانی از جمله سیاستمداران آمریکایی معتقدند نظریه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا مبنی بر خروج از برجام و دستیابی به توافق قوی تر با ایران از طریق تحریم ها و سیاست های حداکثری فشار شکست خورد خورده است.

ترامپ در 18 اردیبهشت 1395 به طور یکجانبه از توافق هسته ای با ایران که با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شد، خارج شد.

پس از شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا، جو بایدن نامزد دموکرات ها با بیشترین آرای الکترال برنده ریاست جمهوری جدید کاخ سفید شد و با اذعان به اینکه سیاست های ترامپ تحت فشار حداکثری شکست خورده است، گفت که قصد دارد واشنگتن را به کشور بازگرداند علیرغم ادعای خود او در صورت پیروزی در انتخابات به برجام بازخواهد گشت، هنوز اقدام موثری انجام نداده است.

هشتمین دور مذاکرات لغو تحریم ها که از پنجم آذرماه سال گذشته آغاز شد، در 20 اسفند 1393 به پیشنهاد نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی وارد مرحله نفس گیری شد و مذاکره کنندگان برای رایزنی های سیاسی به پایتخت های خود بازگشتند. اکثر کشورهای درگیر در مذاکرات می خواهند مذاکرات زودتر به پایان برسد، اما توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده در مورد چند موضوع کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران می گوید اگر طرف آمریکایی واقع بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق ایران سندی است که تحریم ها تا حد امکان لغو می شود و منطقه نیز از اجرای آن منتفع می شود.

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه ایران اخیرا در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: اگر در مذاکرات وین وقفه ای ایجاد شده به دلیل زیاده خواهی های کشور آمریکایی است. وزارت امور خارجه برای رسیدن به مصالح عالیه ملت و رعایت خطوط قرمز با قدرت و منطق عمل می کند. ما هرگز با آمریکا زیاده روی نخواهیم کرد. اگر کاخ سفید واقع بینانه رفتار کند، می توان به توافق رسید.

دیدگاهتان را بنویسید