وال استریت ژورنال: ایران تولید سانتریفیوژهای مدرن را در تاسیسات کرج از سر می گیرد

وال استریت ژورنال: ایران تولید سانتریفیوژهای مدرن را در تاسیسات کرج از سر می گیرد

بر اساس این گزارش، ایران پس از بازیابی توانایی خود در تولید دستگاه های غنی سازی اورانیوم گریز از مرکز پس از حمله پنج ماه پیش، حداقل 170 سانتریفیوژ مدرن جدید در سایت کرج تولید کرده است.

وال استریت ژورنال به نقل از «منابع دیپلماتیک» نوشت که ایران در اواسط تابستان یعنی یک ماه پس از حمله پهپاد، تولید سانتریفیوژ را از سر گرفته است و از آن زمان تولید سانتریفیوژ سرعت گرفته است.

ایران پس از تحقیقات، اسرائیل را به انجام این حمله متهم کرده است، اما اسرائیل سکوت کرده است.

به گفته مقامات ایرانی، پهپادی که از مکانی در کرج به پرواز درآمد، شرکت فناوری سانتریفیوژ ایران، TESA، در حدود 40 کیلومتری شمال غرب تهران را هدف گرفت.

نیویورک تایمز چند روز پس از حمله 3 جولای گزارش داد که اسرائیل این حمله را طراحی و رهبری کرده است.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، ایران پس از حمله پهپاد، اقدامات امنیتی برای حفاظت از سایت کرج را به شدت افزایش داده است.

یک منبع دیپلماتیک به این روزنامه گفت که سانتریفیوژهای جدید تولید شده در سایت کرج ممکن است به سایت هسته ای فردو، یکی از سایت های زیرزمینی تحت حفاظت شدید ایران در اطراف قم، منتقل شده باشد.

نام “منبع” و دیگر “دیپلمات‌های” به نقل از وال استریت ژورنال ذکر نشده است، اما ممکن است دیپلمات‌های غربی مستقر در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین باشند.

گزارش این روزنامه آمریکایی دو هفته قبل از از سرگیری مذاکرات ایران با کشورهای باقی مانده در برجام در وین منتشر شد.

همزمان، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت که مشتاقانه منتظر دعوت ایران برای رفتن به تهران در اسرع وقت است و با مقامات ایرانی بر لزوم همکاری شفاف‌تر با آژانس در مورد بسیاری از باقیمانده‌ها تاکید کرد. برنامه هسته ای ایران. به آرامی

وال استریت ژورنال تخمین می زند که سانتریفیوژهای پیشرفته یکی از موضوعات اصلی مورد بحث در مذاکرات آتی در وین خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید