واکسن رازی کو پارس ایمنی زایی 9 تا 12 ماهه دارد

واکسن

روز جدید مدیر تحقیق و توسعه پژوهشکده واکسن و سرم سازی رازی گفت: بررسی ها نشان می دهد که ایمنی زایی واکسن کرونای رازی کو پارس بین 9 تا 12 ماه است.

دکتر رضا بنی هاشمی روز یکشنبه در پاسخ به این سوال که ایمنی واکسن رازی کو پارس چقدر است؟ وی افزود: واکسن کرونا رازی کوپارس یکی از واکسن هایی است که به دلیل فعال شدن سیستم ایمنی سلولی پاسخ ایمنی طولانی مدت ایجاد می کند.

وی تصریح کرد: ماندگاری این واکسن حدود یک سال بین 9 تا 12 ماه است به عبارت دیگر این واکسن ایمنی زایی و ماندگاری طولانی در برابر ویروس کرونا به ویژه سویه آلفا ایجاد می کند.

مدیر تحقیق و توسعه پژوهشکده واکسن و سرم سازی رازی به ایمنی زایی واکسن در حیوانات اشاره کرد و گفت: ایمنی زایی این واکسن در حیواناتی مانند میمون ها بررسی شده و نتایج امیدوارکننده است. یک سال پس از آخرین تزریق، دوز واکسن مخفی شبیه میمون به میمون ها داده شد که 2 هفته پس از تزریق این واکسن، ایمنی آنها را بیش از 10 برابر افزایش داد.

بنی هاشمی افزود: نتایج مطالعه نشان داد که سلول های حافظه در سیستم ایمنی ایجاد می شود و حتی پس از گذشت یک سال از تزریق آخرین دوز واکسن در صورت قرار گرفتن در معرض ویروس می توانند از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند.

اولین واکسن تاج تزریقی جهان توسط موسسه رازی ساخته شد

وی با بیان اینکه اولین واکسن تزریقی کرونا در جهان توسط موسسه رازی تولید شد، خاطرنشان کرد: شش شرکت در سراسر جهان در حال کار بر روی دوز استنشاقی کرونا هستند. دو شرکت در چین نیز این موضوع را در دستور کار خود دارند و وارد مرحله سوم کارآزمایی بالینی شده اند. یک شرکت در کوبا در حال انجام تحقیقات و در مرحله دوم آزمایش بالینی است.

مدیر تحقیق و توسعه پژوهشکده واکسن و سرم سازی رازی در پاسخ به این سوال که آیا واکسن استنشاقی در دنیا وجود دارد، گفت: اکنون واکسن استنشاقی آنفلوانزا در دنیا وجود دارد که سال هاست مورد استفاده قرار می گیرد.

تا حدود 6 ماه پس از تزریق یک دوز واکسن از انتشار ویروس کرونا جلوگیری کنید

بنی هاشمی ادامه داد: دوز استنشاقی واکسن رازی از منافذ بینی محافظت می کند و در نتیجه حدود 6 ماه از شیوع ویروس کرونا جلوگیری می کند.

وی تصریح کرد: این واکسن دو نوع تزریقی دارد. با تزریق 2 دوز سیستم ایمنی عضلانی به طور کامل فعال می شود به عبارت دیگر می توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد اما تا این مرحله از شیوع بیماری جلوگیری نمی کند.از ابتلا به ویروس جلوگیری می شود.

رازی، مدیر تحقیق و توسعه انستیتو تحقیقات واکسن و سرم گفت: هیچ واکسن عضلانی کرونایی توانایی جلوگیری از انتشار ویروس را ندارد. اگر بخواهیم از انتشار ویروس جلوگیری کنیم باید محل ورود ویروس را به گونه ای تقویت کنیم که از ورود آن جلوگیری کنیم.

بنی هاشمی گفت: آزمایش‌های این موسسه واکسیناسیون روی گونه‌های آلفا نشان داده است که با تزریق دوز استنشاقی، شیوع ویروس به صفر می‌رسد. از انتشار ویروس به درستی جلوگیری کنید.

وی تاکید کرد: واکسن های MRNA کرونا به صورت استنشاقی قابل استفاده نیستند و رازی کو پارس به دلیل ترکیب مجدد عوارض کمتری دارد.

مدیر تحقیق و توسعه پژوهشکده واکسن و سرم سازی رازی ویروس در حال گردش و غالب در کشور را از نوع دلتا اعلام کرد و گفت: این ویروس شیوع بسیار بالایی دارد و 2 تا 4 ماه پس از تزریق دوز دوم بهتر است. تزریق

بنی هاشمی یادآور شد: جهش‌های ویروس کرونا باعث کاهش اثربخشی واکسن‌ها به‌ویژه واکسن‌هایی می‌شود که بر اساس بستر ویروسی غیرفعال هستند، بنابراین بهتر است دوز تقویت‌کننده زودتر تزریق شود.

وی ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام کرد که حدود 6 ماه پس از تزریق دوز دوم، دوز یا آوار قابل تزریق است که این زمان برای واکسن هایی مانند سینوفارم حدود 2 ماه است.

به گزارش ایرنا، واکسن رازی کو پارس دومین واکسن ایرانی برعلیه تاج است که با تلاش محققان ایرانی برای کاهش نگرانی هموطنان خود با حفظ سلامتی آنها در این منطقه وارد کارآزمایی بالینی می شود.
موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با حدود 100 سال سابقه در تولید واکسن، از اواخر اسفندماه اقدام به تولید واکسن تاج کرد.

واکسن Rovi Koopers اولین واکسن استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است که مطابق با دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی و سخت‌ترین پروتکل‌های داخلی ساخته شده است. این موسسه برای تولید آن از روش پروتئین نوترکیب استفاده کرد که یکی از ایمن ترین واکسن ها است.

این موسسه طراحی این واکسن را بین اسفند 1377 تا اوایل فروردین 1378 به پایان رساند و در فروردین ماه اندازه گیری و فرمولاسیون انجام شد و آزمایش این واکسن بر روی 500 حیوان آغاز شد. در خردادماه به حیوان میمون تزریق شد و ایمنی و ایمنی آن بررسی شد و در پایان مردادماه پرونده به سازمان غذا و دارو ارسال شد.

کارآزمایی بالینی واکسن رازی کو پارس از 31 اسفندماه 1388 در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تهران آغاز شد و اکنون در مرحله سوم آزمایش انسانی قرار دارد.

آبان ماه امسال، سازمان غذا و دارو مجوز اضطراری واکسن رازی کو پارس را صادر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید