واکنش اتحادیه اروپا به توقیف دو نفتکش یونانی از ایران


ساعت: 19:34
تاریخ انتشار: 1401/03/08
کد خبر: 1842418

سخنگوی اتحادیه اروپا در بیانیه ای به توقیف دو نفتکش یونانی در آب های خلیج فارس واکنش نشان داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا روز یکشنبه در بیانیه ای به توقیف دو نفتکش یونانی توسط ایران در آب های خلیج فارس واکنش نشان داد.

وی در بیانیه ای گفت: «ما عمیقاً نگران توقیف غیرقابل قبول دو کشتی یونانی از ایران در خلیج فارس هستیم.

استانو در بیانیه ای گفت: «ما بلافاصله نگرانی عمیق خود را به مقامات ایرانی درباره این اقدامات ابراز کردیم و خواستار شفافیت، حل و فصل و کاهش سریع تنش ها شدیم».

این مقام اتحادیه اروپا بدون اشاره به اقدامات خصمانه یونان در چند ماه پیش در توقیف یک نفتکش ایرانی و تحویل آن به آمریکا گفت: آزادی دریایی و تجارت آزاد یک اصل اساسی اتحادیه اروپا است.

استانو افزود: ما در ارتباط بسیار نزدیک با مقامات یونانی در مورد وضعیت کشتی یونانی پگاسوس هستیم.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه (25 ژوئن) از احضار سخنگوی موقت یونان (در غیاب سفیر یونان) به این وزارتخانه در پی توقیف یک نفتکش با پرچم این کشور خبر داد. جمهوری اسلامی ایران در آبهای یونان.

روز جمعه کاردار سوئیس (در غیاب سفیر این کشور) به عنوان وکیل آمریکایی به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار شد. از سوی دیگر جمعه شب ششم خردادماه خبری مبنی بر تسخیر دو کشتی یونانی توسط ایران در واکنش به اقدامات دولت یونان منتشر شد.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد: نیروی دریایی سپاه روز جمعه دو نفتکش یونانی را به دلیل تخلف در آب های نیلگون خلیج فارس توقیف کرد. این دو کشتی در خلیج فارس یکی در حوالی عسلویه و دیگری در حوالی بندرلنگه در نزدیکی جزیره هندورابی توقیف شدند. هر دو کشتی با نام‌های Prudent Warrior و Delta Poseidon تحت پرچم یونان حرکت می‌کردند و به اسارت نیروی دریایی سپاه درآمدند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید