واکنش ایران به بیانیه اروپا: این بیانیه موضعی اشتباه و نابخردانه در زمان نادرست بود/ ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری سازنده با آژانس اعلام می کند.

واکنش ایران به بیانیه اروپا: این بیانیه موضعی اشتباه و نابخردانه در زمان نادرست بود/ ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری سازنده با آژانس اعلام می کند.

روز جدید ناصر خانانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه 21 شهریور) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات حوزه سیاست خارجی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

کنعانی در پاسخ به سوالی مبنی بر نیاز اروپا به انرژی و صدور بیانیه از سوی سه کشور اروپایی و پاسخ ایران گفت: چرا اروپا با وجود نیاز مردم ایران نمی خواهد از ظرفیت انرژی ایران برای تامین بخشی از نیازهای مردم استفاده کند. انرژی و نیاز مردم به شرایط بهتر را باید از دولتمردان اروپایی بپرسید.

وی افزود: ایران به طور طبیعی به عنوان یک بازیگر مهم و برجسته در عرصه بازار بزرگ انرژی، توانایی تامین بخشی از نیاز بازار انرژی را دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: این اقدام سه کشور اروپایی هم نادرست و هم بدون فکر است و هم ناشی از محاسبات نادرست طرف اروپایی است. در روند مذاکرات کنونی، ایران تمام تلاش خود را به کار گرفته تا خلاقانه و سازنده عمل کند و راه را برای توافق هموار کند. این توافق دو طرفه است و انتظار می رفت طرف های مذاکره در این مسیر سازنده عمل کنند.

وی گفت: آنچه پیشنهاد می کنند مربوط به فعالیت های هسته ای ایران است، ثابت شده که ماهیت فعالیت های هسته ای ایران صلح آمیز است. خلاصه ای از سال 2015، سال امضای توافق، و گزارش های مکرر آژانس از آن زمان تاکنون نشان می دهد که فعالیت های هسته ای ایران صلح آمیز است. در خصوص پادمان‌ها، ایران به همان اندازه که از حامیان سرسخت خلع سلاح هسته‌ای بوده و هست، به عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای متعهد است و بر کاربرد غیر تبعیض‌آمیز و بی‌طرفانه سیستم پادمان توسط آژانس پافشاری می‌کند. ما همیشه تاکید می کنیم که آژانس باید به صورت حرفه ای و بدون فشار از طرف اشخاص ثالث از تعهدات خود بپرهیزد، به ویژه در رابطه با اتهامات بی اساس توسط رژیمی که متعهد نیست و عضو سیستم جامع پادمان نیست. متأسفانه سه صادرکننده این بیانیه به جای پاسخ مثبت به اقدامات سازنده ایران در راستای توافق و به جای تشکر و قدردانی از نقش سازنده ایران در همکاری با آژانس، متأسفانه تحت تأثیر و فشار رژیمی غیرعضو قرار گرفتند. این یکی از سیستم های حفاظتی پیچیده آژانس نیست و متأسفانه در مسیر یک رویکرد غیرسازنده قرار گرفتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: توصیه ما به شرکای اروپایی روند مذاکرات وین این است که مسیری سازنده را طی کنند و اشتباهات گذشته را جبران کنند و تلاش کنند راه را برای توافق به صورت سازنده و همه جانبه هموار کنند.

کنعانی تصریح کرد: ایران اعلام کرده و آماده ادامه همکاری سازنده با آژانس است و آماده همکاری با آژانس برای حذف تصاویر نادرست و غیر واقعی از فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود است. تاکید می کنیم همکاری با نمایندگی هم از نظر حقوقی و هم از نظر واگذاری است. همانطور که ایران تعهداتی دارد، حقوقی هم دارد.

دیدگاهتان را بنویسید