واکنش بلینکن به توقیف نفتکش های یونانی از ایران


ساعت: 23:44
تاریخ انتشار: 1401/03/09
کد خبر: 1842710

وزیر خارجه آمریکا به توقیف دو نفتکش یونانی از جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به توقیف دو نفتکش یونانی از جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، بلینکن و همتای یونانی خود این اقدام را محکوم کردند و گفتند که ایران باید فورا دو نفتکش و خدمه خود را آزاد کند.

وی بدون اشاره به اقدامات مکرر واشنگتن و متحدانش علیه کشتی‌های ایرانی، گفت: تداوم آزار و اذیت کشتی‌ها از سوی ایران تهدیدی برای امنیت دریایی و اقتصاد جهانی است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه (25 ژوئن) از احضار سخنگوی موقت یونان (در غیاب سفیر یونان) به این وزارتخانه در پی توقیف یک نفتکش با پرچم این کشور خبر داد. جمهوری اسلامی ایران در آبهای یونان.

روز جمعه کاردار سوئیس (در غیاب سفیر این کشور) به عنوان وکیل آمریکایی به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار شد. از سوی دیگر جمعه شب ششم خردادماه خبری مبنی بر تسخیر دو کشتی یونانی توسط ایران در واکنش به اقدامات دولت یونان منتشر شد.

پیش از این روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه ای در خصوص توقیف نفتکش های یونانی گفته بود: نیروی دریایی سپاه روز جمعه دو نفتکش یونانی را به دلیل اختلال در آب های خلیج فارس به دام انداخت. این دو کشتی یکی در نزدیکی عسلویه و دیگری در حوالی بندرلنگه در نزدیکی جزیره هندورابی توقیف شدند. هر دو کشتی با پرچم یونان بودند و به اسارت نیروی دریایی سپاه درآمدند.

با وجود اینکه نفتکش‌های یونانی به دلیل تخلف توقیف شده‌اند، یونان تصرف این دو کشتی را «معادل دزدی دریایی» محکوم کرده و به شهروندان خود هشدار داده است که به ایران سفر نکنند.

یونان مدعی است که یکی از نفتکش ها در آب های بین المللی در حال حرکت بوده و نفتکش دوم در زمان توقیف در سواحل ایران بوده است. وزارت امور خارجه یونان گفت که 9 تبعه یونانی در میان خدمه نفتکش ها بودند، اما جزئیاتی در مورد سایر ملوانان حاضر در نفتکش ها ارائه نکرد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید