واکنش روزنامه جمهوری اسلامی به توافق ایران و جنگ عربستان و یمن پایان می یابد

واکنش روزنامه جمهوری اسلامی به توافق ایران و جنگ عربستان و یمن پایان می یابد

روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی درباره توافق ایران و عربستان نوشت: خبر توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دوجانبه قطعا تغییر چشمگیری در روابط در منطقه خاورمیانه و جهان اسلام خواهد داشت. .

این تحول مهم در چند محور قابل مشاهده است.

1- در منطقه خاورمیانه، ایران و عربستان سعودی دو کشور مهمی هستند که به دلیل ویژگی های سرزمینی، منابع نفت و گاز و موقعیت استراتژیک خود، بر کل منطقه و حتی فراتر از آن تأثیر می گذارند. وجه اشتراک اسلامی که می تواند عامل مهمی در تحکیم روابط برادرانه دو ملت ایران و عربستان باشد، زمانی در برقراری ثبات در منطقه بسیار موثر خواهد بود که دو کشور روابط خوبی داشته باشند. این واقعیت در دهه های 70 و 80 هجری اسلامی آشکار شد که از ظرفیت مشترک ایران و عربستان به ابتکار آیت الله هاشمی رفسنجانی به خوبی استفاده شد و منافع مادی و معنوی فراوانی برای هر دو ملت و حتی سایر ملت ها در پی داشت. منطقه. قطع روابط دو کشور که خواست دشمنان مشترک خارجی و عناصر تندرو داخلی بود، خسارات زیادی به منافع دو ملت و ثبات منطقه در سال‌های اخیر وارد کرده است. تجدید روابط تهران و ریاض قطعا می تواند از آسیب های بیشتر جلوگیری کند و حتی آسیب ها را جبران کند.

2- یکی از پیامدهای منفی تداوم خصومت ایران و عربستان، ادامه جنگ در یمن است. دو کشور ایران و عربستان سعودی در یمن نفوذ دارند و روابط خوب این دو کشور می تواند به پایان این جنگ کمک کند. جمهوری اسلامی ایران در دهه 1990 تلاش های زیادی برای پایان دادن به جنگ یمن انجام داد اما ناکام ماند. مانع اصلی قطع روابط دو کشور بود. تداوم این جنگ علاوه بر وارد شدن خسارات جانی و مالی فراوان به ملت مظلوم یمن، برخی کشورهای منطقه را نیز به سوء استفاده از بخشی از مناطق سرزمینی یمن و منابع فراوان آن سوق داده است. این سوء استفاده حتی طمع رژیم صهیونیستی به برخی مناطق یمن از جمله جزیره سقطری را ممکن کرد و زمینه را برای نفوذ رژیم صهیونیستی در یمن فراهم کرد. از سرگیری روابط ایران و عربستان می تواند به این دستکاری ها و طمع ها پایان دهد و یمن را از همه خطرات جانی، مالی و سرزمینی نجات دهد.

3- جلوگیری از نفوذ روزافزون صهیونیست ها در مسائل مختلف منطقه اعم از امنیتی، سیاسی، اطلاعاتی و فرهنگی می تواند یکی از نتایج از سرگیری روابط ایران و عربستان باشد. درست است که آمریکا و برخی کشورهای اروپایی با حمایت از رژیم صهیونیستی در صدد افزایش نفوذ صهیونیسم در منطقه یا حداقل خرید زمان برای ادامه حیات غاصبانه رژیم نامشروع صهیونیستی هستند، اما این تلاش زمانی انجام می شود که ایران می تواند از ظرفیت های موجود در روابط خود با عربستان و سایر کشورهای منطقه استفاده کند، اگر ناکارآمد نباشد قطعاً بی تأثیر خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران باید با تقویت روابط با کشورهای عربی و اسلامی از نفوذ روزافزون رژیم نامشروع صهیونیستی در منطقه جلوگیری کند.

4- یکی دیگر از محورهای مهم مرتبط با روابط ایران و عربستان، تنش زدایی در منطقه است. در دهه اخیر ملت های منطقه به دلیل ناامنی های ناشی از نبود روابط خوب بین کشورهای خاورمیانه آسیب های زیادی دیده اند. رشد تروریسم، بدتر شدن روابط سوریه با کشورهای عربی، ناامنی طولانی مدت در عراق، لبنان و افغانستان ناشی از بدتر شدن روابط کشورهای عربی و اسلامی در منطقه است. آمریکا و رژیم صهیونیستی از این تاریکی سود می برند و ملت های مسلمان متحمل خسارات بزرگی می شوند که مهمترین آن ناامنی و برادرکشی است. از سرگیری روابط ایران و عربستان سعودی می تواند گام مهمی در جهت ثبات و امنیت منطقه باشد و به تحولات مثبتی برای منطقه منجر شود.

دیدگاهتان را بنویسید