واکنش سخنگوی سازمان ملل به لغو عضویت ایران در کمیسیون وضعیت زنان

دوجاریک در پاسخ به سوالی در مورد مشورت با بخش حقوقی سازمان ملل متحد نیز گفت که از این مشورت بی اطلاع است.

سخنگوی سازمان ملل در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه دبیرکل مدافع اصلی چندجانبه گرایی و منشور سازمان ملل است، آیا این اقدام تهدیدی برای چندجانبه گرایی نیست؟
دوجاریک پاسخ داد: موضع دبیرکل این است که مشارکت کشورها در چندجانبه گرایی در نهادهای مختلف بین المللی مهم است. پایبندی به اصول مندرج در منشور ملل متحد و احترام به حقوق بشر مهم است.

دوجاریک در پاسخ به سوالی درباره رابطه این موضوع با برجام گفت: ما باید بتوانیم با مسائل مختلف مقابله کنیم. من نمی توانم بگویم که موضوع زنان در ایران و برجام به هم مرتبط هستند، اما کشورهای عضو همزمان موضوعات مختلفی را دنبال می کنند.

قطعنامه لغو عضویت ایران در کمیسیون زنان سازمان ملل متحد در 23 آذر 1391 / 23 دسامبر 1401 در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (ECOSOC) که این کمیسیون یکی از کمیته های فرعی آن است، با 29 رأی موافق ارائه شد. ، 8 رای “مخالف” و 16 رای “ممتنع”.

بولیوی، چین، قزاقستان، نیکاراگوئه، نیجریه، عمان، روسیه و زیمبابوه به قطعنامه پیشنهادی حذف ایران از کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل رای منفی دادند.

آمریکا و متحدان غربی آن یعنی اعضای اتحادیه اروپا و کانادا و کشورهای آرژانتین، شیلی، کلمبیا، گواتمالا، پرو و ​​پاناما به لغو عضویت ایران در کمیسیون زنان سازمان ملل رای مثبت دادند، در حالی که کشورهایی مانند همانطور که مکزیک، تایلند و تونس رای منفی دادند.

نمایش ضد ایرانی آمریکایی به بهانه حمایت از زنان ایرانی و پیوستن به مخالفان جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه به وقت محلی در مقر سازمان ملل متحد برای لغو عضویت ایران در کمیسیون وضعیت زنان برگزار شد، در حالی که جو دولت بایدن و متحدان غربی آن علیرغم این ادعا، همزمانی رویکرد دیپلماسی با آغاز حوادث اخیر ایران از طریق مداخله در امور داخلی تهران و پیوستن به مخالفان جمهوری اسلامی ایران، حمایت از این ناآرامی ها و تنظیم قطعنامه برای پایان دادن به ایران. عضویت در کمیسیون زنان سازمان ملل متحد در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (ECOSOC). ) در نيويورك پيشنهاد كرد در اين باره تصميم بگيرد و بدعتي خطرناك در سازمان ملل براي كشورهاي غير متعهد ايجاد كند.

این نشست به ریاست خانم «لاچزارا استووا» رئیس شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (ECOSOC)، سفیر و نماینده بلغارستان در سازمان ملل متحد برگزار شد که نخستین بار پیش نویس قطعنامه ضدایرانی پیشنهادی آمریکا را تهیه کرد. قطعنامه E/2023/L.4 با عنوان «خاتمه عضویت جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون وضعیت زنان برای باقیمانده دوره عضویت آن 2022-2026» تحت دستور کار 19 (الف) پیشرفت زنان. در ECOSOC توسط سفیر و نماینده آمریکا و سپس کشورها و همچنین نماینده جمهوری اسلامی ایران معرفی شد و به ایراد سخنرانی پرداختند. پس از پایان سخنان، پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا رای گیری شد.

تصمیم گیری در مورد این پروژه منوط به نظر 54 نفر از اعضای اکوسوک بود و رای موافق اکثریت اعضا لازم نبود، اما برای تصویب این پروژه یا هر پیشنهاد دیگری در این جلسه کافی است رای بیشتری در این جلسه داشته باشیم. طرفداری از مخالفت رای ممتنع احزاب به معنای عدم حضور در جلسه است.

کمیسیون وضعیت زنان یکی از زیرمجموعه‌های ECOSOC است که از سال 1946 در تلاش است تا در عرصه چالش‌ها و مسائل زنان پیشگام باشد و جمهوری اسلامی ایران با برگزاری انتخابات شفاف و دموکراتیک با حمایت آسیا و اقیانوسیه به عضویت آن درآمد. گروه و با اکثریت آرا اعضای ECOSOC.

شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (ECOSOC) یکی از شش رکن اصلی سازمان ملل متحد است و مسئولیت رسیدگی به مسائل اجتماعی، اقتصادی و مسائل مربوط به آژانس های تخصصی سازمان ملل متحد را بر عهده دارد.

ECOSOC در حال حاضر دارای 54 عضو است که جمهوری اسلامی ایران آخرین بار از اوایل سال 2019 به مدت سه سال به عضویت آن انتخاب شد و دوره آن در سال گذشته به پایان رسید.

کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل متحد نیز 45 عضو دارد و جمهوری اسلامی ایران از سال 2022 تا 2026 بر اساس رای اکثریت اعضای ECOSOC به عضویت این کمیسیون درآمد. 43 رای از 54 رای اعضای این نهاد.

بحث پایان عضویت ایران در کمیسیون وضعیت زنان ابتدا به طور رسمی توسط کمالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا، پیش از این با «نازنین فنادی» از مخالفان جمهوری اسلامی ایران و از حامیان افزایش بیان شد. تحریم ملت ایران و چهره آن بزکده به به اصطلاح مدافع حقوق بشر اشاره کرد.

کامالا هریس، معاون بایدن، 2 نوامبر 2022 / 11 نوامبر 1401، همزمان با نشست غیررسمی (Arya Formula) و ضدایرانی سازمان ملل متحد درباره آخرین تحولات ایران، در بیانیه ای از قصد واشنگتن برای همکاری با شرکا سازمان ملل متحد اعلام کرد که ایران را از کمیسیون زنان سازمان حذف کند.

پیش از این روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با انتشار نامه ای سرگشاده از زنان مشهور آمریکایی مانند هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق و میشل اوباما همسر باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا خواستار اخراج فوری جمهوری اسلامی شده بود. ایران توسط کمیسیون زنان سازمان

دیدگاهتان را بنویسید