واکنش سرمربی سابق تیم ملی به گروه ایران در جام جهانی

واکنش سرمربی سابق تیم ملی به گروه ایران در جام جهانی

دو تیم ملی فوتبال آمریکا و ایران باید کمتر از هفت ماه دیگر در جام جهانی 2022 قطر به مصاف یکدیگر بروند. افشین گاتبی، سرمربی سابق تیم ملی ایران در گفت و گو با فاکس اسپورت گفت: این نسل از بازیکنان ایرانی احتمالا بهترین نسلی هستند که فوتبال ایران تا به حال داشته است.

قطبی برای اکثر هواداران آمریکایی نامی شناخته شده نیست، اما شاید او دومین مربی پرافتخار آمریکایی خارج از کشور پس از جسی مارش، سرمربی لیدز یونایتد باشد. قطبی از دومین بازی ایران و آمریکا در بزرگترین صحنه ورزشی می گوید.

این مربی 58 ساله که در تهران متولد شده و در کالیفرنیای جنوبی بزرگ شده است، یکی از اعضای کادر مربیگری استیو سامپسون برای تیم ملی آمریکا در جام جهانی 1998 فرانسه بود، جایی که آمریکایی‌ها قبل از هدایت تیم ملی با نتیجه 2-1 مقابل ایران شکست خوردند. این تیم از سال 2009 تا 2011. قطبی همچنین دستیار گاس هیدینک در تیم ملی فوتبال کره جنوبی بود که در سال 2002 به نیمه نهایی جام جهانی رسید و همچنین مربی بهترین لیگ های چین، ژاپن و ایران بود.

افشین گتبی در ابتدا گفت: بازی سال 1998 ایران و آمریکا برای من بسیار خاص بود. بدیهی است که این جلسه جنبه سیاسی داشت. هنگام شروع بازی اضطراب، تنش و استرس زیادی وجود داشت. البته فکر می کنم بیشتر از بازیکنان ایرانی بود. این یک باخت بسیار سنگین برای آمریکا بود که به از دست دادن زمین فوتبال محدود نمی شد.

سردار آزمون، مهاجم بایرن لورکوزن، امید اول ایران برای گلزنی است. این بازیکن 27 ساله در 14 بازی مقدماتی جام جهانی 10 گل به ثمر رسانده و در 62 بازی ملی در مجموع 40 گل به ثمر رسانده است. قطبی درباره این تست گفت: کاپیتان مهاجم قد بلندی دارد و قدرت بدنی دارد و با هر دو پا و ضربه به سر می تواند خطرناک باشد.

مهدی طارمی از پورتو تقریباً به اندازه علیرضا جهانبخش، وینگر فاینورد که فاز هجومی تیم ملی را تحمیل کرد، مشغول بود.

قطبی گفت: چیزی که جهانبخش را از سایر بازیکنان متمایز می کند این است که او این کیفیت را دارد که با توپ وارد محوطه جریمه شود یا خارج از منطقه شوت کند. او پاس های عالی می دهد و می تواند در شرایط سخت گلزنی کند.

هافبک و خط دفاعی مستحکم تیم ملی ایران یکی دیگر از جنبه های خوب تیم ملی ایران را به نمایش گذاشت. ایران در 10 بازی اخیر خود در مرحله مقدماتی تنها 4 گل دریافت کرده است. درون دروازه علیرضا بیرانوند حضور دارد که می تواند حضور پیدا کند.

قطبی درباره بیرانوند که در جام جهانی قبلی پنالتی کریستیانو رونالدو را مهار کرد، گفت: او بهترین دروازه بان آسیاست.

بیرانوند، آزمون، جهانبخش، طارمی و چند بازیکن دیگر ایرانی سابقه حضور در جام جهانی قبلی را دارند. با این حال، آمریکایی ها شانس بیشتری نسبت به ایران دارند، البته نه چندان. آمریکا از 4 دوره جام جهانی که از سال 1998 تاکنون برگزار کرده است، از سه جام حذف شده است. تیم ملی ایران از رسیدن به دور دوم پنج دوره جام جهانی بازمانده است.

با این حال ایران می تواند برای آمریکا در جام جهانی دردسرساز شود. ایران در صورت شکست آمریکایی ها ممکن است دو بازی دیگر را ببازد و به عنوان میزبان معرفی شود. آخرین بار در جام جهانی فرانسه در سال 1998 همین اتفاق افتاد.

قطبی گفت: وقتی بازیکنان ایران مقابل آمریکا بازی می‌کنند، فکر می‌کنم می‌خواهند در این بازی هر چه در توان دارند انجام دهند. در این دیدار شاهد دو نسل از فوتبالیست های بزرگ خواهیم بود. این یک بازی عالی خواهد بود و امیدوارم همه در آمریکا و سراسر جهان آن را تماشا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید