واکنش مداخله جویانه آلمان به غنی سازی 60 درصدی اورانیوم ایران

وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با الیزابت بورن شولتز، نخست وزیر فرانسه، گفت: تا آنجا که به سیاست غنی سازی ایران مربوط می شود، این وضعیت نشان می دهد که همه چیز برای اطمینان از داشتن بمب هسته ای یا سیستم های موشکی ایران برای تحویل آن انجام شده است. این نیست. برد، این بسیار مهم است.”

وی افزود: جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته ای یکی از اهداف اصلی آلمان، فرانسه و دیگر متحدان غربی به ویژه آمریکا و انگلیس است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ایران غنی‌سازی اورانیوم تا 60 درصد را با استفاده از 2 مجموعه سانتریفیوژ IR-6 موجود در سایت فردو آغاز کرده است.

پنجشنبه گذشته، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر با صدور قطعنامه‌ای خصمانه علیه کشورمان، ایران را به همکاری ناکافی در خصوص وجود ذرات مشکوک اورانیوم در 3 مکان اعلام‌نشده متهم کرد و اعلام کرد که تهران مطابق با تحقق تعهدات خود است. تعهدات قانونی و او باید بدون تأخیر اقدام کند.

این مصوبه با 26 رای موافق، 2 رای مخالف و 5 رای ممتنع به تصویب این شورای 35 نفره رسید. روسیه، آفریقای جنوبی و غیره مخالف سوء استفاده ابزاری کشورهای غربی از آژانس برای اعمال فشار حداکثری علیه ملت ایران هستند.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه گفتگو با خبرنگاران در تشریح اقدامات سازمان انرژی اتمی در مراکز فردو و نطنز اظهار داشت: در روزهای اخیر شاهد صدور قطعنامه ای علیه ایران بودیم که بر اساس آن قطعنامه ای صادر شد. با واکنش متقابل ما مواجه شد، بنابراین در روزهای اخیر تولید اورانیوم UF6 با غنی‌سازی 60 درصد در فردو از سر گرفته شد.

در پی اعلام غنی‌سازی 60 درصدی در ایران، 3 کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: ما دولت‌های فرانسه، آلمان و انگلیس آخرین گام‌های ایران را تایید کرده‌ایم که مورد تایید سازمان بین‌المللی انرژی اتمی است. آژانس (IAEA) برای گسترش بیشتر برنامه هسته ای خود. ما تروئیکای اروپایی را محکوم می کنیم همچنین تاکید می کند: ایران با افزایش ظرفیت تولید خود در فردو و نطنز، فراتر از محدودیت های برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و با تسریع در تولید اورانیوم غنی شده، گام های مهم دیگری در جهت لغو برجام برداشته است. . تصمیم ایران برای افزایش تولید اورانیوم بسیار غنی شده (HEU) در تاسیسات زیرزمینی خود در تاسیسات غنی سازی فردو نگران کننده است.

دیدگاهتان را بنویسید