واکنش موزه هنرهای معاصر در حاشیه یک اجرا / با عرض پوزش!


ساعت: 14:59
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۲
کد خبر: 1815242

موزه هنرهای معاصر تهران با صدور بیانیه ای از وقوع حادثه در اجرای یاسر خسب ابراز تاسف کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در افتتاحیه نمایشگاه پنج گنج در تاریخ 21 اسفندماه در موزه هنرهای معاصر تهران، پرفورمنس یاسر حاسب اجرا شد. .

در این نمایشگاه که به مناسبت بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی افتتاح شد، محمود شالویی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی و جمعی از هنرمندان حضور داشتند.

نوریوکی هاراگوچی، هنرمند ژاپنی و خالق ماده و اندیشه در موزه هنرهای معاصر تهران، معروف به دریاچه نفت، در سال 1999 درگذشت. این هنرمند مینیمال ژاپنی اغلب از مواد صنعتی در آثار خود استفاده می کند. یکی از مهمترین آثار او ماده و اندیشه است که یک ظرف فولادی جوش داده شده مربعی است که با روغن سیاه پر شده است.

در پی این حادثه، موزه هنرهای معاصر تهران با ابراز تأسف از حادثه ای که در حین اجرای نمایش در افتتاحیه نمایشگاه «پنج گنج» رخ داد:

– اجرای این هنرمند روی روغن در طرح اولیه ارائه شده به موزه نبوده و بر اثر خطا صورت گرفته است.

– در این حالت قسمتی از بدن پیمانکار به روغن برخورد می کند که منجر به آزاد شدن کمی روغن می شود. که قابل تعویض است.

– در سال های پس از خلق اثر، روغن همیشه تبخیر شده و به آن اضافه شده است. در سال 1375 با حضور هنرمند تمام روغن ها حذف و روغن جدید تعویض شد.

– در هنر معاصر قرون وسطی و مدرن، ایجاد گفت و گو بین آثار گذشته و حال، فضای جدیدی برای بیان هنری ایجاد کرده است که نمونه هایی از آن را در روزهای آینده منتشر خواهیم کرد.

– با احترام به دیدگاه های بیان شده در مورد این رویداد و ابراز تأسف در صورت ناراحتی دوستداران و علاقه مندان، اعلام می شود که این رویداد تخریب اثر هنری تلقی نمی شود و تنها بر اثر یک اشتباه تصادفی مقداری روغن از موزه برداشته شده است. ، که جایگزین خواهد شد.

– حفظ آثار هنری موزه یکی از وظایف اصلی موزه است، چرا که نوریوکی در سپتامبر 1996 هاراگوچی را برای تعمیر مخزن نفت به ایران دعوت کرد و قبل از مرگ او این اثر مرمت شد.

امیدواریم با دقت و حساسیت بیشتر در آینده شاهد چنین اشتباهاتی نباشیم.»

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید