واکنش های جدید به تصمیم دولت درباره حقوق بازنشستگان

واکنش های جدید به تصمیم دولت درباره حقوق بازنشستگان

محسن رهامی دیروز; این فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با ایلنا از رفتارهای پیچیده دولت سیزدهم که منجر به مشکلات مکرر در تامین معیشت همه خانوارهای کشور شده و بیش از گذشته به فقر دامن زده است، انتقاد کرد. ما باید در زمان انتخابات به آنها توجه کنیم. یکی از مهمترین برنامه های آن ایجاد ثبات اقتصادی و سیاسی، کاهش تورم، افزایش رفاه و آسایش عمومی و بهبود وضعیت معیشتی جامعه به ویژه دهک های پایین اعم از کارگران، معلمان و بازنشستگان بود که توسط کارشناسان و نخبگان تهیه شده بود. آقای رئیسی سه روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در یک برنامه تلویزیونی گفت: اولویت اول من معیشت و خوراک مردم خواهد بود، یعنی هزینه های مردم زیاد نشود و درآمدشان کم نشود. اما در عمل چند مورد از این وعده ها محقق شده است و آقای رئیسی و دولتش چقدر به برنامه های دوره مبارزات انتخاباتی پایبند بوده اند؟ قبل از اینکه دیر شود و نارضایتی به مرحله برگشت ناپذیری برسد، آقای رئیسی باید به برنامه ها و وعده های انتخاباتی خود برگردد و دوباره به صحبت ها و برنامه های تبلیغاتی خود گوش دهد و ببیند در سال گذشته چند درصد از آنها را محقق کرده است؟ » با اشاره به اظهارات فعالان سیاسی می توان تایید کرد که برخورد 5 ماهه دولت نسبت به بیمه گران و مستمری بگیران در تضاد آشکار با شعارهای پیش از انتخابات قانون گرایی و بازگشت رفاه به سفره خانوار بوده است. تعلل دولت در اجرای بندهای 111 و 96 قانون تامین اجتماعی و مصوبات شورای عالی کار و بی توجهی به صراحت بند 141 قانون کار در خصوص افزایش دستمزد مستمری بگیران تامین اجتماعی در دو دهه گذشته بی سابقه است. تا امروز همه نمایندگان مجلس از عدم تمایل دولت به تصویب قوانین لازم تعجب کرده اند و بدتر از آن هیچ اعتراض، انتقاد و هشداری از سوی هیئت وزیران برای بازگشت به قانون مفید شنیده نشد. از اردیبهشت ماه سال جاری و پس از اولین اطلاعیه تعلیق مصوبه شورای عالی کار مبنی بر افزایش مستمری بازنشستگان با حداقل دستمزد از 38 به 57 درصد و سایر سطوح تامین اجتماعی و سپس پس از تصویب 15 خردادماه هیات وزیران درباره افزایش 10 درصدی مستمری مستمری بگیران غیرحقوقی، فعالان جامعه کارگری و نمایندگان مجلس نسبت به غیرقانونی بودن دخالت دولت در قوانین کشور هشدار دادند. رفعت الملوک وکیلی; یکی از اعضای هیات تجدیدنظر وزارت کار با انتقاد از مصوبه افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان گفت: افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان هم با ماده 96 قانون تامین اجتماعی و هم با مصوبه شورای عالی کار مغایرت دارد. “.

علیرضا محجوب; دبیر کل خانه کار نیز خطاب به دولت اعلام کرد: روال به این صورت است که دولت با تصویب هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی صراحتاً موافقت خود را اعلام کند. اما اگر بخواهد در حق بیمه پرداختی بیمه شدگان دخالت کند، باید تصمیم 25 ساله غیردولتی بودن صندوق و ملی شدن مجدد صندوق سازمان تامین اجتماعی را با تصویب مجلس لغو کند. سازمان بیمه گر یک نهاد عمومی غیردولتی است و شرط غیردولتی به نام این صندوق است. اکنون با مصوبه ای مواجه هستیم که توسط هیئت دولت تغییر کرده و این اقدام برخلاف روال گذشته است. اگر دولت بخواهد با افزایش مصوب شورای عالی کار و هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی مخالفت کند، باید به هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی بازگردانده شود تا نمایندگان دولت بحث کارشناسی خود را در این خصوص مطرح کنند. جلسات، و خود دولت مستقیماً رقمی را مشخص نمی کند. ما به عنوان اعضای خانه کار از مقام معظم رهبری و سایر مراجع عظام تقلید خواهیم کرد که در این زمینه از شرع الگوبرداری کنند، چگونه کسی که متعهد شده ایم در ازای دریافت حق بیمه بیشتر هزینه بیشتری بپردازیم، امروز کمتر دریافت می کند؟ وضعیت حقوقی این تصمیم چگونه است؟»

در پی اصرار دولت بر اجرای عدالت با تصویب افزایش 10 درصدی مستمری مستمری بگیران غیرحداقلی NSO، دو هفته پیش رئیس مجلس در نامه ای به رئیس جمهور اعلام کرد که هیأت دولت اختیاری برای دخالت در قوانین مربوط به حقوق و دستمزد ندارد. وی مصوبه 24 خردادماه دولت مبنی بر افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح را غیرقانونی و فاقد اعتبار اعلام کرد و خواستار اجرای مصوبات شورای عالی کار در مورد افزایش 38 درصدی از سوی دولت شد. در حقوق بازنشستگی سایر سطوح بی توجهی دولت به این خطاب رئیس مجلس این بود که در 29 تیرماه پس از ابلاغ رئیس مجلس، دولت یک هفته فرصت داشت تا تصمیم خود را لغو و اصلاح کند، در غیر این صورت این مصوبه خود به خود باطل می شد. و به گفته این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، الزام دولت برای افزایش 38 درصدی مستمری افراد غیرحداقلی باید محقق می شد. در دو هفته گذشته دولت به جای تغییر تصمیم و بازگشت به قانون سکوت کرد و ۴ روز پس از دریافت نامه رئیس مجلس به جای پاسخ به این نامه، رئیس جمهور در ستاد هماهنگی اقتصادی اعلام کرد. جلسه ای که مستمری ها باید بررسی شود کارشناس باید اصلاح شود و سپس پیام رئیس قوه مجریه معاون اول رئیس جمهور در نشست با کانون بازنشستگان تامین اجتماعی با بیان اینکه اجرای هنر. 96 قانون تامین اجتماعی در اختیار ایشان خواهد بود. اعضای کانون بازنشستگان بیمه حتی از این مدل قانونی خوشحال بودند تا حداقل از بلاتکلیفی خارج شوند، اما تا امروز هنوز خبری از اجرای قانون توسط دولت نیست، اما دو روز پیش سخنگوی دولت اعلام کرد: دولت مسئول اصلاح مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی است. حالا فعالان پیشکسوت جامعه کارگری نگرانند که دولت با این رویه بخواهد همان مصوبه افزایش 10 درصدی را به هیئتی که وزرای اقتصاد و تعاون در آن عضویت دارند تحمیل کند چرا که در نهایت و طبق طبق روال قانونی، هیات امنا باید تصمیم نهایی را بگیرد و به هیات مدیره سازمان برساند تا هیات تامین اجتماعی مصوبه افزایش مستمری ها را برای تصویب به هیات دولت ارسال کند و لذا هیات مدیره این سازمان طبق قانون مجاز است رقمی کمتر از مصوبه شورای عالی کار را تصویب و به دولت ارائه کند. در صورت وقوع چنین اتفاقی، دولت از این بازی حیله‌گری که شروع کرده است خارج می‌شود، زیرا می‌تواند توپ را به زمین هیئت مدیره سازمانی بیندازد که در حال حاضر با این توجیه که برای تامین بودجه برای پرداخت حقوق بازنشستگان درگیر است. تصمیم هیات مدیره تامین اجتماعی افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان است. البته از هفته گذشته معاون سازمان تامین اجتماعی در دیدار با فعالان جامعه کارگری شروع به زمزمه بی پولی کرد و گفت: «تاکنون 17 هزار و 500 میلیارد تومان برای پرداخت مستمری ها هزینه شده است. مستمری بگیران که با افزایش های اعمال شده بر اساس مصوبه فعلی دولت این رقم به 23 هزار و 500 میلیارد تومان در ماه رسیده است. در صورت تصویب افزایش حقوق بازنشستگان، میزان پرداختی مستمری ها به حدود 25 هزار میلیارد تومان در ماه می رسد. مشکل اصلی تامین نقدینگی است و بخشی از این بودجه از حق بیمه ای است که دولت باید به ما بدهد و طبیعتا وقتی پول به حساب سازمان واریز نمی شود و به صورت سهام پرداخت می شود. روند دریافت سهام و تبدیل آنها به پول طولانی خواهد بود و این باعث می شود “ممکن است در تامین نقدینگی ماهانه خود کمی مشکل داشته باشیم.” همه این تناقضات و ناهماهنگی گفتار و عملکرد دولت، البته واکنش نمایندگان مجلس را بسیار متفاوت از امروز خواهد کرد.

همانطور که علی اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در واکنش به تفویض اختیارات دولت به هیات امنای تامین اجتماعی گفت: جمع بندی دولت این است که می تواند در تصمیم هیات امنا دخالت کند که به آن تاکید کردیم. در مجلس که دولت این مجوز را ندارد». اما اسماعیلیان; عضورئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت وگو با «اعتماد» درباره مجوز دولت برای تفویض اختیار تعیین مستمری به هیأت تأمین اجتماعی گفت: طبق قانون، دولت اجازه ندارد. تفویض اختیار به هیأت مدیره سازمان ولی می تواند اختیار تغییر مصوبه دولت یا هیأت مدیره را به هیأت امنا که وزیر اقتصاد و تعاون در این هیأت عضویت دارد تفویض کند. برای تصویب نهایی اسماعیلی تاکید می کند که پس از ابلاغ رئیس مجلس به رئیس جمهور، مصوبه شورای دولت فاقد وجاهت قانونی است و باید اصلاح شود.

اما در شرایطی که DOO هم اکنون با مشکل بی پولی و ناتوانی در تحقق افزایش 38 درصدی حقوق بازنشستگان در سطوح دیگر مواجه است، چگونه می توان این اصلاح را انجام داد؟ اسماعیلی به «اعتماد» گفت: جلسه روز سه شنبه کمیسیون اجتماعی مجلس با مدیران تامین اجتماعی در خصوص منابع پرداخت مستمری ها بود و در نهایت نمایندگان به مدیران این سازمان گفتند: مصوبه شورای عالی کار در خصوص منابع پرداختی بازنشستگی. میزان افزایش حقوق کارگران و مستمری بازنشستگان در روزهای پایانی سال 1400 و با حضور روسای سازمان تامین اجتماعی و وزرای مسئول به تصویب رسید لذا امضاء کنندگان این مصوبه اطمینان داشتند که منابع خود را تامین کردند یا منابع لازم را برای این میزان افزایش مستمری برآورد کردند که این مصوبه را امضا کردند و اکنون نوبت اجراست و باید قانون اجرا شود.

در روزهای اخیر برخی از نمایندگان بازنشستگان که تا دو هفته پیش با جسارت کل دولت را به دلیل عدم رعایت قانون مورد انتقاد قرار می دادند، در حالی که هنوز خبری از اصلاح و ترمیم مصوبات دولت نیست، در مواضع خود 180 درجه چرخیدند. شایعه ابلاغ دستور رئیس جمهور برای افزایش حقوق بازنشستگان. به نظر می رسد این عقب نشینی از رویکردهای انتقادی به قانون گریزی دولت ناشی از اعمال برخی محدودیت ها یا تذکرات از سوی برخی نهادها باشد چرا که تا امروز حتی سخنگوی دولت نیز در مورد اظهارات رئیس جمهور صحبتی نکرده است و به نظر می رسد که تحمیل اخبار به برخی از جانبازان جامعه بازنشستگی با هدف کاهش التهاب است.

دیدگاهتان را بنویسید