واکنش ها به ترور نافرجام نخست وزیر عراق

واکنش ها به ترور نافرجام نخست وزیر عراق

روز جدید خانه الکاظمی نخست وزیر عراق در منطقه سبز بغداد هدف یک پهپاد مملو از مواد منفجره قرار گرفت، اما تلاش وی ناکام ماند و حال وی خوب است. این حادثه واکنش های مختلفی را در پی داشت.

خبرگزاری فرانسه به نقل از گروه رسانه های امنیتی عراق گزارش داد که خانه نخست وزیر عراق هدف یک هواپیمای بدون سرنشین مملو از مواد منفجره قرار گرفت، اما افزود که القدیمی هنگام حمله به محل اقامت خود ناکام بوده و در سلامت کامل به سر می برد. او در خانه نبود.

در این بیانیه آمده است که نخست وزیر عراق در این حمله پهپادی آسیبی ندیده است.

الکاظمی نخست وزیر عراق در اولین واکنش پس از حمله به اقامتگاهش گفت: من نجات عراق و مردم عراق بودم و هستم، موشک های خیانت مؤمنان را دلسرد نمی کند. مقاومت و عزم نیروهای امنیتی قهرمان ما برای حفظ امنیت مردم متزلزل نخواهد شد. خدا را شکر، من در میان مردمم خوب هستم و به نام عراق از همه می خواهم که آرام و خویشتن دار باشند.

تعداد زیادی جنگنده و هواپیماهای بدون سرنشین نیز بر فراز منطقه سبز به پرواز درآمدند و همزمان ستون های دود از منطقه سبز بلند شد و سفارت آمریکا نیز از هوا شلیک کرد.

ترور نافرجام نخست وزیر، فرمانده کل نیروهای مسلح، توسط پهپادی که برای هدایت محل سکونت وی در منطقه سبز بغداد طراحی شده بود انجام شد، اما وی آسیبی ندید و در سلامت کامل بود. گروه رسانه ای عراق گفت: کامل است. نیروهای امنیتی به نوبه خود اقدامات لازم را در پاسخ به این تلاش نافرجام انجام می دهند.»

وزارت امور خارجه در بیانیه ای در واکنش به حمله پهپادی به خانه نخست وزیر عراق گفت: این اقدام تروریستی آشکار، که ما آن را به شدت محکوم می کنیم، در قلب حاکمیت عراق بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز در توئیتی نوشت: ترور نخست وزیر عراق شورش جدیدی است که باید در اندیشکده های خارجی که گروه های تروریستی را ایجاد و حمایت می کنند و سال ها کشور را در کنار ناامنی به اشغال خود درآورده اند، جست وجو کرد، بی ثباتی هدیه ای به همراه نداشته است. به مردم مظلوم عراق

مقتدی صدر، رهبر جناح صدر در عراق در توئیتی از ارتش خواست تا قدرت را به دست گیرد و گفت: «اقدام تروریستی علیه یک مقام عالی رتبه هدف آشکار عراق و مردم آن است». وی از ارتش و نیروهای امنیتی عراق خواست تا کنترل اوضاع را به دست گیرند.

ابوعلی العسکری، رئیس امنیت گردان های حزب الله عراق، طرح ترور نخست وزیر عراق را “اقدامی دراماتیک” خواند. العسکری در کانال تلگرامی خود نوشت: ایفای نقش قربانی یکی از روش های فرسوده به جا مانده در تاریخ است.

پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی عراق، تعدادی از احزاب و ائتلاف های سیاسی نسبت به اعلام نتایج اعتراض کردند و از دستکاری در نتایج این انتخابات صحبت کردند.

تعدادی از شهرهای عراق نیز از زمان اعلام نتایج اولیه شاهد تظاهرات های متعددی در اعتراض به نتایج انتخابات بوده اند و معترضان خواستار شمارش دستی همه آرا شدند، زیرا آنها معتقدند شمارش الکترونیکی آرا جعلی بوده است.

برخی از سیاستمداران عراقی نیز با تایید فرضیه دستکاری و مداخله این احزاب خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی گذشته، تأثیر خود را در انتخابات گذشته تایید کردند.

دیدگاهتان را بنویسید