واکنش وزارت دفاع آمریکا به سوء قصد به نخست وزیر عراق

واکنش کربی به حادثه در منطقه سبز بغداد در یک کنفرانس مطبوعاتی بود و در پاسخ به این سوال که چه کسی مسئول این حمله بود، گفت: من نمی توانم در مورد عاملان آن صحبت کنم.

سخنگوی پنتاگون گفت: واضح است که همانطور که رئیس جمهور جو بایدن و همکاران وزارت خارجه ما گفته اند، ما حمله به نخست وزیر عراق را محکوم می کنیم. چنین خشونتی باید متوقف شود.»

کربی درباره دخالت آمریکا در تحقیقات گفت: «رئیس جمهور گفت اگر به کمک نیاز داشتیم، این کار را انجام می‌دهیم». اما تا آنجایی که من می دانم چنین درخواستی از سوی دولت عراق مطرح نشده است. ما هرگز در مورد سطح حفاظت صحبت نمی کنیم. اما من به شما اطمینان می دهم که فرماندهان ما مسئول حفظ جان و نیروی آنها هستند.

پیش از این، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، پس از یک تلاش ناموفق، تلفنی با مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، گفتگو کرد. بلینکن نیز در گفتگوی تلفنی با الکاظمی این اقدام را محکوم و از آن ابراز نارضایتی کرد.

صبح روز یکشنبه خبری مبنی بر حمله هواپیمای بدون سرنشین به منزل مصطفی القاظمی نخست وزیر عراق منتشر شد. در ابتدا رسانه ها از صدای تیراندازی و انفجار در منطقه سبز عراق خبر دادند. بعداً گزارش شد که صداهای شنیده شده از منطقه سبز مربوط به حمله هواپیمای بدون سرنشین به خانه القاظمی است.

پس از این حمله، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق ویدئویی را منتشر کرد. او در این ویدئو گفت که در جریان این حمله سالم است و آسیبی ندیده است. القدیمی نیز در سخنرانی خود قربانی مردم عراق خواند!

دیدگاهتان را بنویسید