ورزش در ماه عید خدا منافاتی با روزه ندارد / چه باید کرد و چه نباید در ماه رمضان کرد


ساعت: 10:05
تاریخ انتشار: 1401/01/13
کد خبر: 1818974

اگر ورزشکاری با رژیم غذایی غنی انرژی مورد نیاز خود را در طول روز حفظ کند و اجازه ندهد فشار خون و قند خونش پایین بیاید، گرسنگی مانع از تمرین او نمی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر ما ؛ ماه عید خدا فرا رسید، ماه تزکیه جسمی و روحی، ماهی که در آن علاوه بر روزه داری، ورزش می تواند روح و جسم را سالم تر کند.

اما برخی ورزش را مانعی برای گرسنگی ناشی از گرسنگی می دانند; یکی از سوالاتی که در ماه مبارک رمضان در ذهن ورزشکاران ایجاد می شود این است که آیا روزه و روزه مانع ورزش حرفه ای و پیشرفت و پیشرفت آن می شود؟

علاوه بر روزه داری، ورزش نیز امکان پذیر است

مسعود فیروزکوهی کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه ورزش همراه با روزه داری به شرطی امکان پذیر است که با اصول و قواعد صحیح انجام شود، افزود: ورزش را نمی توان در یک ماه تعطیل کرد. افراد، مانند ماه رمضان، نیاز به ورزش با شدت کمتر و تعریق زیاد دارند.

وی گفت: ورزشکاران در این ماه باید پروتئین، قند، ویتامین، آب و مایعات بیشتری مصرف کنند. بهترین زمان برای ورزش یک تا سه ساعت بعد از افطار است، زیرا بین زمان صرف غذا تا شروع ورزش، فاصله را رعایت کنید تا خون به راحتی به عضلات بدن برسد.

این متخصص تغذیه افزود: ورزشکاران روزه دار می توانند با مصرف صبحانه غذاهای پر کربوهیدرات مانند ماکارونی و برنج همراه با انواع خورش ها و میوه ها از مشکلات ناشی از کمبود قند و آب پیشگیری کنند.

وی تاکید کرد: امروزه ورزشکاران باید در بین وعده های غذایی خود از منابع خوب کربوهیدرات مانند خرما و منابع ارزشمند پروتئینی مانند شیر و تخم مرغ استفاده کنند.

فیروزکوهی ادامه داد: ورزشکاران در ماه مبارک رمضان سعی کنند ورزش خود را سبکتر کنند چرا که انجام ورزش های سنگین منجر به کاهش آب و ضعف شدید در ورزشکاران می شود.

از آب و مایعات فراوان استفاده کنید

به گفته وی، ورزشکاران در این ماه از مصرف غذاهای سرخ کردنی خودداری کنند و برای تهیه غذا از روش های دیگری مانند طبخ یا بخارپز استفاده کنند.

این کارشناس تغذیه در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: ورزشکاران دو تا سه ساعت بعد از افطار تمرین کنند و همچنین کمتر از یک ساعت تمرین کنند و از وزنه های سنگین استفاده نکنند.

وی با تاکید بر اینکه تغذیه مناسب برای عملکرد ورزشی بسیار مهم است، افزود: انرژی مورد نیاز برای ورزش باید از ترکیب مناسب کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها تامین شود.

فیروزکوهی تاکید کرد: ورزشکاران با معده خالی برای پیشگیری از کم آبی، بی حالی و ضعف، بی نظمی، جلوگیری از لخته شدن خون و کاهش اکسیژن رسانی به مغز و عضلات سحر و افطار، آب و مایعات مصرف کنند.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید