ورزش زورخانه ای تاثیر بسزایی در ترویج فرهنگ پهلوانی و جوانمردی دارد/ 800 ورزشکار در 17 زورخانه استان مرکزی فعالیت می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ تیمور همتی رئیس هیئت پهلوانی و موج سواری استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب ؛ در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب ؛ با اشاره به هفته پهلوانی و فرهنگ زورخانه ای اظهار کرد: این هفته به عنوان روز ترویج ورزش پهلوانی، زورخانه ای و باستانی ثبت شده است.

وی افزود: به همین مناسبت هر ساله مجموعه برنامه هایی را برای ترویج این فرهنگ اجرا می کردیم و امسال نیز برنامه هایی به همین منظور تدارک دیده شد. در این راستا ارزیابی افراد موثر در ترویج فرهنگ پهلوانی و جوانمردی، گلریزان برای کمک به نیازمندان و انجام ورزش های زورخانه ای در پیاده راه امیرکبیر و ثبت نام از نوزادان و نوجوانان علاقه مند از جمله برنامه های در دست بررسی خواهد بود.

همتی با بیان اینکه پهلوانی صفت مشترک زن و مرد است، گفت: ویژگی هایی چون وفای به عهد، صداقت، کمک به نیازمندان و مستمندان و دیگر صفات والای انسانی از ویژگی های قهرمانان است.

وی با اشاره به تبعات جبران ناپذیر کم کاری در حوزه فرهنگ گفت: امروز مسئولان نباید از مسائل فرهنگی غافل شوند. فعالیت های فرهنگی نیاز به پول دارد و اگر در این زمینه آرامش داشته باشیم ضرر خواهیم کرد.

رئیس هیئت پهلوانی و زورخانه ای استان مرکزی گفت: در مجموع 17 زورخانه فعال در استان وجود دارد که از این تعداد 7 زورخانه در مرکز استان مستقر هستند. شهرستان ساوه با 6 زورخانه در رتبه بعدی و تفرش با 2 زورخانه در رتبه سوم قرار دارند. هر شهر دیگری زورخانه دارد و متاسفانه در کمیجان زورخانه فعالی وجود ندارد.

وی ترویج فرهنگ پهلوانی و زیبایی را نیازمند کمک مسئولان و خیرین دانست و تصریح کرد: زورخانه متقین یکی از قدیمی ترین زورخانه های استان است که در سال 1350 ساخته شده و هم اکنون بیشترین فعالیت را در اراک دارد. شهرداری اراک نیز با ساخت زورخانه در مقابل مجموعه ورزشی پنجم مرداد اراک اقدام شایسته ای برای ترویج فرهنگ پهلوانی انجام داده که البته هنوز از آن استفاده نشده است. همچنین در شهر نیموار در شهرستان محلات زورخانه ای با اعمال خیر ساخته شد تا قدردانی شود.

همتی با اشاره به آمار ورزشکاران زورخانه ای استان گفت: آمار تعداد ورزشکاران زورخانه ای نشان می دهد که حدود 800 نفر به صورت فعال در این ورزش فعالیت می کنند. این در حالی است که برای سرمایه گذاری روی سن کودک و نونهالان تلاش بیشتری شده است تا استان مرکزی در مسابقات کشوری نوزادان 8 تا 13 سال که قبل از تاج برگزار شد، دوم شود.

رئیس هیئت پهلوانی و زورخانه ای استان مرکزی بیان کرد: از خانواده ها دعوت می کنیم فرزندان خود را به سمت ورزش زورخانه ای و پهلوانی سوق دهند تا در کنار ورزش، فرزندان آنها نیز با ماهیت کشتی آشنا شوند. همچنین لازم به ذکر است که ثبت نام فرزندانشان در زورخانه شهریه ندارد.

همتی با بیان اینکه توسعه ورزش زورخانه ای تاثیر زیادی در ترویج فرهنگ پهلوانی و جوانمردی دارد، گفت: این سوال روشنی است. ورزش زورخانه ای کارخانه ای دست ساز است و برای اعتلای این ورزش باید مسئولان بیش از گذشته تلاش کنند. مثلاً وقتی مسئولین استانی از کودکی که فعالانه در این ورزش فعالیت می کند تعریف و تمجید می کنند، این عمل همیشه در ذهن کودک باقی می ماند و علاقه مضاعفی به این ورزش پیدا می کند. بنابراین علاوه بر حمایت های مالی، حمایت های معنوی مسئولان نیز در رونق این ورزش موثر است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی فردی به معنای واقعی در این جامعه تربیت شود مشکلی در جامعه ایجاد نمی شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید