ورق آلیاژی چیست؟ با ویژگی های انواع ورق های آلیاژی آشنا شوید.

ساعت: 18:51
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۲
کد خبر: 1802551

تولید ورق های آلیاژی با ذوب و ترکیب چند فلز انجام می شود. در واقع با افزودن چند عنصر به عنصر پایه که بیشترین درصد را تشکیل می دهد ورق های آلیاژی تولید می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ انواع ورق های آلیاژی دارای خواص و ویژگی های بسیار گسترده ای هستند و به همین دلیل کاربرد آنها نیز گسترده است. دلیل این امر افزودن عناصر مختلف فلزی و غیرفلزی به ترکیب شیمیایی برگ است.

عناصر زیادی وجود دارد که هر کدام را می توان با درصدهای مختلف به ورق های فولادی و آلیاژهای غیرآهنی اضافه کرد. هر یک از این عناصر بر ترکیب و خواص آن تأثیر می گذارد. به همین دلیل، طیف بسیار گسترده ای از ورق های آلیاژی وجود دارد. در این مقاله پس از پاسخ به این سوال که ورق آلیاژی چیست، شما را با ویژگی های انواع ورق آلیاژی آشنا می کنیم.

ورق آلیاژی چیست؟

تولید ورق های آلیاژی با ذوب و ترکیب چند فلز انجام می شود. در واقع با افزودن چند عنصر به عنصر پایه که بیشترین درصد را تشکیل می دهد ورق های آلیاژی تولید می کنند.

آلیاژسازی به منظور بهبود خواص ورق انجام می شود. به این ترتیب می توان خواص بهتری مانند استحکام، سختی، انعطاف پذیری، مقاومت در برابر خوردگی و … را در ورق فلزی ایجاد کرد.

آهن عنصری بسیار مهم و پرکاربرد است که در ترکیب با چندین عنصر دیگر آلیاژی با خواص استثنایی را تشکیل می دهد. برای ساخت آلیاژ می توان از عناصر فلزی یا غیرفلزی استفاده کرد. به عنوان مثال، برای فولاد، 0.05٪ تا حدود 2٪ کربن به آهن اضافه می شود. چندین عنصر دیگر را می توان به ترکیب برای تولید ورق های فولادی آلیاژی اضافه کرد.

فلزات دیگر را می توان برای تشکیل آلیاژهایی با خواص بهبود یافته ترکیب کرد. به عنوان مثال برنج آلیاژی است که کاربردهای خاص خود را دارد. در زیر به انواع ورق های آلیاژهای آهنی و غیرآهنی می پردازیم.

انواع آلیاژهای سیاه

فولاد یک فلز پرکاربرد در سراسر جهان است که در تمام جنبه های زندگی انسان مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از عناصر را می توان با آهن ترکیب کرد و آلیاژی با خواص استثنایی تشکیل داد. اگرچه خود فولاد دارای خواص مطلوبی است، اما می توان آن را بهبود بخشید و کاربردهای آن را گسترش داد.

عناصر زیر نیز ممکن است به این ورق آلیاژ آهن اضافه شود که معمولاً ترکیبی از آهن، کربن، سیلیکون، منگنز، فسفر و گوگرد است:

  • منیزیم
  • منگنز
  • مولیبدن
  • آلومینیوم
  • کلسیم
  • سیدیم
  • کروم
  • نایجل
  • کبالت
  • مس

اگرچه بسیاری از ورق های آلیاژی به خوبی شناخته شده اند، برخی از آنها بیشتر از سایر ورق های فولادی استفاده می شوند.

ورق آلیاژی A516

نوعی ورق آلیاژ فولادی که در ترکیب آن از کربن، کروم، نیکل، مس، آلومینیوم، سیلیکون، منگنز، گوگرد و فسفر استفاده می شود. این نوع ورق در 4 کلاس معروف و پرکاربرد موجود می باشد. ورق A516 او با ترکیب این عناصر توانست ورقی تولید کند که مقاومت کافی در برابر فشار و دمای بالا داشته باشد. ورق آلیاژی A516 که به عنوان ورق فولادی نورد گرم نیز شناخته می شود، به عنوان ورق نسوز نیز شناخته می شود.

کنترل و استحکام کششی این نوع ورق آلیاژی از ویژگی های مهم آن است که آن را برای استفاده در مخازن با دمای بالا مناسب می کند. اگر امکان خرید ورق های نسوز درجه های پایین تر وجود ندارد، می توانید از آلیاژ استفاده کنید A516 کلاس 70 را انتخاب کنید. این آلیاژ نیاز شما را برآورده می کند.

برخی از کارخانه ها مانند فولاد مبارکه اصفهان و اکسین اهواز از تولیدکنندگان این بخش فولادی در کشور هستند. همچنین ممکن است به قیمت روز ورق علاقه مند شوید A516این بخش فولادی محصولات کارخانه های داخلی و خارجی مانند روسیه، اوکراین، کره و غیره را خریداری می کرد. از Airomart.

از این آلیاژ برای اتصالات و مبدل های فشار، مخازن کروی، تولید مخازن گاز (گاز اسیدی – گاز شیرین)، مخازن تحت فشار و غیره استفاده می شود.

ورق A283

ورق آلیاژی A283این یک نوع آلیاژ فولادی است که به عنوان ورق مخزن نیز استفاده می شود. ورق A283 دارای خواص مطلوب بسیاری از جمله خواص جوشکاری و خمشی مناسب می باشد. این برگ دارای ترکیب شیمیایی نسبتاً مشابهی با برگ است A516 اما تفاوت کمی در درصد کربن این نوع ورق فولادی و سایر عناصر آن وجود دارد که باعث شده است A516 شما برنامه های رایج تری دارید.

نزدیکی ترکیب شیمیایی این دو منجر به خواص مکانیکی مشابهی می شود. ورق آلیاژی а283 همچنین در 4 کلاس مختلف آ، ب، درجه سانتیگراد و ه آنها تولید می شوند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. کاربرد آلیاژهای ورق درجه سانتیگراد بیشتر از سایر درجات

این نوع ورق با جوش پذیری بالا، استحکام و دوام خوب، مقاومت در برابر فشار و دمای بالا از جمله پروفیل های فولادی، پرکاربرد در ساخت مخازن، تولید قطعات، مهندسی مکانیک، تولید لوله و پروفیل، راه سازی و … می باشد. برنامه های کاربردی وجود دارد. در واقع این نوع ورق به ورق مخزن نیز معروف است، می توانید قیمت ورق را جویا شوید A283 و برای خرید این نوع ورق ها با کارشناسان مجموعه ایرمارت تماس بگیرید.

ورق CK45

ورق آلیاژی Ck45 این ورق که به عنوان ورق ضد سایش نیز شناخته می شود، یک فولاد کربن متوسط ​​است. ورق Ck45 دارای سطح سخت شده است. سطح این فولاد آلیاژی توسط کربنیزاسیون سخت می شود و بنابراین بیشتر در کاربردهایی که نیاز به سختی سطح دارند استفاده می شود. اگرچه این ورق به عنوان ورق ضد سایش شناخته می شود، اما مقاومت سایشی آن کمتر از آلیاژ ضد سایش است.

ورق CK45 به دلیل درصد بالای کربن و منگنز در ترکیب آن، در حین جوشکاری ترک می خورد. بنابراین باید چندین نقطه جوش در نظر گرفته شود. هنگام جوشکاری این ورق ها، سطح نباید در معرض جوشکاری سطحی قرار گیرد. همچنین پیش گرمایش و همچنین از بین بردن تنش پس از جوشکاری توصیه می شود.

ورق فولادی MO40

یکی از انواع ورق های فولادی، ورق های آلیاژی هستند MO40 و این نوع ورق در دسته ورق های کم آلیاژ و سخت قرار می گیرد. از خواص استثنایی این ورق می توان به قابلیت قالب گیری و دوام بالای آن در دمای بالا اشاره کرد. مقاومت در برابر سایش، ضربه، خستگی و تنش های پیچشی از جمله خواص مطلوب ورق های آلیاژی است. MO40 است.

ساخته شده از فولاد MO40 در صنعت نفت و گاز برای تولید تجهیزات در چاه ها، تولید قطعاتی که تحت فشار بالا هستند و همچنین در کاربردهای مقاوم در برابر سایش استفاده می شود.

ورق آلیاژی A36

ورق فولادی آلیاژی A36به عنوان کفی شناخته می شود و در ساخت سازه های دریایی مانند بدنه کشتی استفاده می شود. ترکیب این آلیاژ به گونه ای تعیین می شود که در برابر خوردگی محیط دریایی مقاوم باشد. ورق آلیاژی A36 این یک نوع ورق کم کربن است و بنابراین پردازش، جوش و قالب گیری خوبی دارد.

این ملحفه پرکاربرد را می توانید به صورت پارچه از مراکز خرید معتبر سراسر کشور مانند Airmart خریداری کنید. علاوه بر کارخانه هایی مانند فولاد اکسین خراسان و فولاد مبارکه در صورت نیاز می توان از ورق های آلیاژی استفاده کرد. A36 او از این مراکز محصولات کارخانه های خارجی مانند اوکراین، کره جنوبی، روسیه و غیره را خریداری می کند.

برنامه های کاربردی ورق A36 ممکن است به شرح زیر ذکر شود:

  • مهارت فرود آمدن
  • لوله های آب
  • زیردریایی
  • رگ های چند منظوره
  • ماشین اضطراری
  • سکوی نفتی

ورق st37

ورق St37 این ورق که به ورق سیاه معروف است یکی از ورق های فولادی است که تقریباً در تمامی زمینه های کاربردی معرفی شده است. ورق سیاه St37، نوعی ورق کم کربن و نرم است و کاربرد اصلی آن در ساخت پروفیل ساختمان می باشد. از جمله خواص این ورق می توان به جوش پذیری بالا و مقاومت بهینه آن اشاره کرد. همچنین لازم به ذکر است که شکل پذیری سرد این فلز بسیار بالا است.

قابل توجه است که آلیاژ ورق سیاه کمتر از 0.25 درصد کربن دارد. از آنجایی که در ترکیب آن از منگنز و سیلیکون استفاده شده است، خواص مکانیکی این فلز بالاست.

کاربردهای اصلی این ورق فولادی در تولید لوله، جعبه و پروفیل و استفاده در ساخت و ساز، ساخت خطوط لوله شهری و ساختمانی، ساخت لوله دوچرخه و استفاده در ساخت لوازم خانگی مانند یخچال و ماشین لباسشویی می باشد. همچنین از این ورق در پل سازی، ساختمان سازی، کشتی سازی، راه سازی و سایر جنبه های صنعت ساختمان استفاده می شود. با توجه به طیف گسترده برنامه ها، قیمت لیست سیاه St37بر بسیاری از صنایع و قیمت کالاهای مختلف تأثیر می گذارد.

انواع ورق های آلیاژی غیر آهنی

فلزات غیر آهنی به منظور ایجاد آلیاژهای مقاوم در برابر خوردگی با هدایت حرارتی و الکتریکی بالا تولید می شوند. متداول ترین ورق های آلیاژی غیر آهنی در زیر توضیح داده شده است.

برگ آمالگام برگی است که در تولید آن از ترکیب عناصر مختلف مانند روی، نقره، نیکل، جیوه، قلع و مس استفاده می شود. برگ آمالگام حاوی جیوه و مس استحکام بالایی دارد. وجود روی در این آلیاژ باعث مقاومت در برابر خوردگی بالا می شودکه دربودن.

ورق ستونی ورقی از آلیاژ غیر آهنی، چکش خوار، نرم و انعطاف پذیر است. از این ورق برای تولید قطعات با طراحی سه بعدی استفاده می شود. عنصر اصلی این آلیاژ قلع است.

ورق آلیاژ برنز از ترکیب قلع و مس ساخته شده است. ورق برنز دارای مقاومت در برابر خوردگی بالا، استحکام خوب و انعطاف پذیری خوب است. رسانایی از دیگر ویژگی های این ورق است.

ورق آلیاژ برنج، ورق آلیاژی است که از مس و روی تشکیل شده است. آلیاژ برنج همچنین حاوی عناصر دیگری مانند قلع، آلومینیوم، سیلیکون، منگنز، نیکل و سرب است. شکل پذیری بالا و مقاومت در برابر خوردگی از جمله ویژگی های مورد نظر این آلیاژ است.

آیرومارت مرجع خرید ورق های آلیاژی

ورق آلیاژی به دلیل خواصی که دارد می تواند در صنایع و زمینه های مختلف کاربرد فراوانی داشته باشد. بسته به کاربردهای مورد انتظار می توان از عناصر مختلفی در ترکیب آلیاژ ورق استفاده کرد. ورق فولادی آلیاژی A516 و ورق های آلیاژی A283 از جمله پرکاربردترین انواع فولادهای آلیاژی در صنعت هستند.

این ورق ها دارای خواص ویژه و دارای خواص مکانیکی و شیمیایی مطلوب می باشند. خرید هر یک از این ورق ها باید با آگاهی از ترکیب شیمیایی دقیق انجام شود. به همین دلیل توصیه می کنیم از یک فروشنده معتبر خرید کنید.

گروه Aeromart انواع ورق های آلیاژی را با گواهینامه معتبر ارائه می دهد. برای استعلام قیمت ورق فولادی آلیاژی، ثبت سفارش خرید ورق فلزی و یا پیگیری سفارش خود با کارشناسان ما در آیرومارت با شماره 02145306 تماس بگیرید، توجه داشته باشید که آیرومارت تنها در زمینه فروش ورق از آلیاژ در تهران فعالیت نمی کند. بلکه از کل کشور نیز می توان از خدمات این مجموعه استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید