ورود ارتش به پزشکی و درمان

ورود ارتش به پزشکی و درمان

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در هفتمین همایش سلامت و فرماندهی سپاه با بیان اینکه سپاه در حوزه سلامت رشد چشمگیری داشته است، گفت: هنوز اعتماد لازم به دارو نداریم و پیشنهاد می کنم سپاه وارد تولید دارو شود. “

طرحی که قرار بود به بحران دارویی کشور پایان دهد و بار بیماران را کاهش دهد، حالا ماه هاست که در هاله ای از ابهام قرار دارد. زمانی که دولت از طرح داروار رونمایی کرد، می خواست به نوعی هزینه های ناشی از حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت داروها را جبران کند، اما اتفاقی که در واقع برای بیماران رخ داد، افزایش قیمت تمام شده داروها و افزایش قابل توجه آن بود. کمبود – داروهای ساده. مشکلی که در نهایت باعث شد دولت برخلاف میل خود اقدام به واردات دارو از هندوستان کند. به همین دلیل، دولت در هفته های اخیر مجبور به خرید آنتی بیوتیک و برخی داروهای دیگر از این کشور شده است. اقدامی که ظاهراً بدون آزمایش داروهای مورد نظر و صرفاً برای جبران کمبود دارو و به همین دلیل تنها چند روز پس از ورود این داروها به کشور و توزیع آنها انجام شده است که عدم تطابق در میزان ماده مؤثره پیدا شد، موفق به دریافت تاییدیه استفاده نشد و به اصطلاح پس گرفته شد.

به گزارش ورلد اکونومی اما داستان دارو به همین جا ختم نمی شود. آن طور که روز گذشته «ایسنا» گزارش داد، مسئولان سازمان غذا و دارو رسما اعلام کردند که همچنان کمبود 40 دارو در کشور وجود دارد. کمبودی که گفته می شود ناشی از حل نشدن مشکل نقدینگی است نیز ناشی از انفعال و عدم همکاری موثر بانک های فعال است. بر اساس این گزارش، فرض بر این بود که پس از اجرای طرح دروار، با توجه به افزایش فاصله بین دولت و ارز، تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان دارو داده شود و مصوباتی در این زمینه به تصویب رسید. بر اساس آن بانک ها مجاز به پرداخت تسهیلات به شرکت های دارویی از 20 به 40 درصد سرمایه شرکت ها شدند. همچنین بانک ها مجاز به پرداخت 90 درصد از فروش سال قبل این شرکت بودند که پس از اجرای طرح درواری و با ابلاغ معاون اول رئیس جمهور این رقم به 200 درصد رسید.

بر این اساس اعلام شد بانک ها می توانند به جای 90 تا 200 درصد فروش سال قبل به شرکت های دارویی تسهیلات بدهند. این در حالی است که به گفته تولیدکنندگان دارو و همچنین سازمان غذا و دارو، چنین اتفاقی هنوز رخ نداده است و بی‌توجهی بانک‌ها در ارائه تسهیلات به صنعت داروسازی کشور، صنعت را در وضعیت نامناسب نقدینگی قرار داده است. بر اساس اطلاعات ارائه شده به ایسنا، تاکنون تنها بانکی که بخشی از تعهدات خود را در زمینه ارائه خدمات بانکی به صنعت دارو انجام داده است، بانک صادرات است. اما کمبود دارو تنها به عدم ارائه خدمات بانکی بانک ها به صنعت دارو محدود نمی شود. بر اساس گزارشی که دیروز در مورد کمبود دارو ارائه شد، اگرچه قرار بود سازمان برنامه و بودجه 3 هزار میلیارد تومان از منابع 14 ماهه را به صورت مستمر برای پوشش طرح داروور تامین کند، یعنی. برای جبران افزایش قیمت به دلیل حذف ارز ترجیحی دارو برای توزیع، این کار را انجام نداده است و به همین دلیل عدم توزیع اعتبار لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه به شرکت های بیمه از دیگر مشکلاتی است که زنجیره تولید و توزیع دارو را تحت تاثیر قرار داده است.

در این میان بحث بحران نقدینگی ناشی از افزایش نرخ ارز بر مشکلات دارویی کشور افزود. با توجه به انتخابات پیش بینی می شد که با حذف ارز ترجیحی، بسیاری از شرکت ها برای تامین مواد اولیه با بحران نقدینگی مواجه شوند و اکنون این اتفاق افتاده است، بنابراین میزان تولید دارو کاهش یافته و میزان خرید مواد اولیه کاهش یافته است. از خارج از کشور. البته این موارد تنها مشکلات این روزهای صنعت دارو در کشور نیست، بلکه به نظر می رسد همه این عوامل دولت را به کمک گرفتن از سپاه پاسداران برای حل معضل مواد مخدر در کشور سوق داده است.

همانطور که بهرام عین اللهی وزیر بهداشت روز گذشته در هفتمین همایش سلامت و فرماندهان سپاه با بیان اینکه سپاه در حوزه سلامت رشد چشمگیری داشته است، گفت: هنوز اعتماد لازم را به پزشکی نداریم و پیشنهاد می کنم سپاه وارد این حوزه شود. تولید دارو به گزارش ایسنا، وی افزود: بحث پدافند بیولوژیک، مواد مخدر و مواد شیمیایی از موضوعات مهمی است که اگر وارد شوید بسیاری از تهدیدات مانند کمبود سرنگ و سوزن و غیره که هنوز وجود دارد کاهش می یابد.

عین اللهی همچنین بر آمادگی کامل وزارت مربوطه برای تقویت نیروهای نظامی و همکاری با آنها در این پروژه مشترک تاکید کرد. روز گذشته در همان زمان سردار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه نیز در همین همایش اظهار داشت: با توجه به دستور آیت الله رئیسی مبنی بر واگذاری مجتمع های دولتی، سپاه در حال بررسی خرید یک مجتمع بزرگ دارویی است. اگر این بررسی ها منجر به نتیجه مثبت شود، به سرعت وارد این کار خواهیم شد. به گزارش ایسنا، جانشین فرمانده کل سپاه همچنین با بیان اینکه موضوع بهداشت و درمان موضوع تخصصی سپاه است و باید همچنان مورد توجه قرار گیرد، گفت: وی گفت: افزایش بیمارستان ها در برنامه سپاه است و در برخی استان های بزرگ این نیاز بیش از گذشته احساس می شود.فدوی اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان ارتش داریم اشتباه است که همه چیز، از جمله درمان، مراقبت های بهداشتی و تجهیزات پزشکی را در یک وزارتخانه جمع کنید. تنها سه کشور و ایران در دنیا در حوزه سلامت به این شکل عمل می کنند، اما این روش برای سلامتی خطرناک است.

دیدگاهتان را بنویسید