ورود دادستانی به معضل واردات غیرقانونی پارچه رومبالی


ساعت: 18:40
تاریخ ارسال: 05/12/1401
کد خبر: 1887746

معاون دادستان کل کشور از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست از واردات پارچه تری و پارچه تاپ آن که تولید داخلی آن کفاف نیاز کشور را دارد، به طور جدی جلوگیری کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ گروهی از واردکنندگان به منظور دور زدن محدودیت واردات پارچه کراکلینگ (محصول گروه 26) که تولید داخلی آنها بر اساس گزارش وزارت ایمنی بیش از نیاز داخلی است، محصول نهایی پارچه رویه را وارد کرده و با الصاق یک خط به آن، گروهی از واردکنندگان نام واردکننده را معرفی می کنند.

این واردکنندگان می‌توانند با خرید یک دستگاه بسیار ابتدایی کد در سرویس (ISIC) از وزارت امنیت، وارد کنند.

بیشترین واردات (بیش از 80 درصد) از چین و مربوط به پارچه های بی کیفیت است که با توجه به 15 درصد پاداش صادراتی این کشور و تفاوت 20 درصدی ارز نیمایی با بازار آزاد، باعث شده است. قیمت پایین تر از پارچه های تولید شده در ما.

پیش از این افسانه محرابی، مدیرکل صنایع نساجی، پوشاک و خمیر وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود که بر اساس اطلاعات موجود از میزان مصرف مبل های راحتی در کشور، حدود 24 میلیون متر مربع پارچه رومبلی است. مورد نیاز است و این مقدار در داخل کشور تولید می شود.

اکنون سعید عمرانی، معاون دادستان کل کشور و رئیس دبیرخانه ستاد مرکزی اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه در نامه ای به سیدرضا فاطمی امین، وزیر امنیت، خاطرنشان کرده است. این مشکل را از وی خواست تا در اسرع وقت تکلیف این تولیدکنندگان را مشخص کند.


3222301d af3c 47ab a2c9 05927478ae8c خبر خاکستری

در بخشی از این نامه آمده است: «اساس پارچه های رومبلی رویه آنهاست و وزن رویه آن از 200 گرم در متر مربع تا 280 گرم در متر مربع متغیر است و از ویژگی های اصلی آن می توان به پیچ و تاب، بافندگی، تیغ، تیغ و استنت اشاره کرد. . انتقال طرح، طراحی کاغذ، برنز کاری، رنگرزی و همه اینها از جمله عملیات هایی است که تا رسیدن به مرحله نهایی روی پارچه انجام می شود و بیش از 95 درصد از کل عملیات پارچه، سرمایه گذاری و هزینه ماشین آلات است. همچنین مربوط به تولید پارچه رویه می باشد که به صورت مستقل تولید می شود و قابلیت مصرف و عرضه به بازار را دارد و بر اساس قاعده 2 الف از قوانین شش گانه اصول طبقه بندی کالا به کد HS کد گمرکی می باشد. به عنوان یک محصول کامل در همان کد تعرفه بافت کامل طبقه بندی می شود.


886a793b 56d7 43e8 bb6b 5f46a2698b26 خبر خاکستری

بعد از درست شدن رویه یک لایه دیگر به عنوان آستر با وزن 100 تا 180 گرم در متر مربع بسته به کارکرد و سلیقه های مختلف اضافه می شود تا پارچه محکمتر شود و به هیچ وجه روی خواص اولیه پارچه رویه تاثیری نداشته باشد. و نیاز به عملیات ویژه دارد. آن را ندارد و فقط با چسب چسبانده می شود، به عبارت دیگر فرآیند لمینیت پارچه تمام شده در بازار موجود است.»

ورشکستگی کارخانه ها و بیکاری هزاران کارگر

در این نامه همچنین آمده است: «در صورت واردات رومبلی رومبلی عملاً تمام تولیدکنندگان پارچه رومبلی متضرر می شوند و نه تنها همه حمایت های قبلی مسئولان در کشور بی اثر می شود، بلکه آثار و خسارات مالی ناشی از واردات رومبلی وارد می شود. تاپ بسیار بیشتر از واردات پارچه است، لمینت (کلی) خواهد شد که با توسل به این روش واردات توسط عده ای که خود را تولیدکننده داخلی معرفی می کنند، کارخانه های تولید کننده پارچه داخلی (که یک فرآیند تولید 100 درصد داخلی است) و بیکاری هزاران کارگر به دنبال خواهد داشت.”

معاون دادستان دادسرای کشور در پایان از وزیر محترم خواست تا سکوت اختیار کند: دستور جلوگیری جدی از واردات بادبان صاعقه و بادبان بالای آن، اعلام نتیجه جای تشکر دارد.


bb3bae2c a81b 40e8 bafb 77710ce79ad7 خبر خاکستری

منبع: خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید