ورود “دشمن” به میدان ها از دیوار برجستگی بلند!

ورود “دشمن” به میدان ها از دیوار برجستگی بلند!

همه آماده بودند که پس از احیای اینترنت، مسئولان سازمان سنجش و وزارت علوم اعلام کردند که مقدمات آنها علیرغم انتقادات فراوان جواب داده و کنکور سراسری این بار بدون درز سوال پشت سر گذاشته شده است. حتي رئيس سازمان سنجش كمي نيز پس از پايان امتحان صبحگاهي گفت: «آنها سعي داشتند بي كفايتي برگزار كنندگان را نشان دهند. اما آنها موفق نشدند.” لاف زدن به این موفقیت کوتاه مدت بود و خیلی زود مشخص شد که در روز پنجشنبه 29 دی ماه، سوالات اولین دوره کنکور سراسری 1402 تنها دقایقی پس از شروع به پایان رسید. در واقع قطعی اینترنت که این روزها تنها گزینه روی میز برای حل مشکلات و چالش هاست، باز هم جواب نداد و همزمان با برگزاری آن، صفحاتی از کتاب سوالات کنکور در کانال های تلگرامی دست به دست می چرخید.

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنسه در گفتگو با یک برنامه تلویزیونی در نهایت با تایید این موضوع اعلام کرد که در یکی از شهرستان های استان گلستان حتی 9 نفر در ارتباط با این معضل دستگیر شدند. البته پیش از آن نیز فردی در آذربایجان شرقی را عامل لو رفتن مسائل دانست.

اما وزیر علوم که از مدافعان سرسخت اینترنت برای برگزاری آزمون داوطلبان بوده است، درز سوالات داوطلبان را شایعه خواند و گفت: خوشبختانه با هماهنگی های انجام شده این اتفاق نیفتاده و تنها در یک مورد نادر است. . مورد، چندین صفحه از سوالات لو رفت. محل اعزام شد و فردی که سوالات برای او ارسال شده بود شناسایی شد و به محل آزمون برنگشت.

اما این ادعاها در آزمونی که امسال علاوه بر داوطلبان و خانواده هایشان، تمامی ساکنان کشور به دلیل قطع شدن اینترنت در آن شرکت کردند، تردیدی ایجاد نکرد. خیلی ها این سوال را مطرح می کنند که وقتی امکان ارسال سوالات از حوزه امتحانی در خارج وجود دارد، پس چرا در داخل حوزه امتحانی به همین صورت نمی توان پاسخ گرفت؟!

کنکور سراسری

مشکل نشت سوالات کنکور و تقلب در این آزمون از سال های اخیر به معضلی جدی تبدیل شده است. حتی در تیرماه سال جاری سوالات کنکور تجربی 1401 قبل از پایان آزمون به صورت گسترده در کانال های تلگرامی دست به دست شد و بسیاری آن را نقض امنیتی این آزمون دانستند. ، تایید این مسائل و استفاده از فناوری های تقلب غیرقابل ردیابی را دلیل آن ذکر کرده است.

البته قبل از برگزاری آزمون اخیر اعلام شده بود که 2800 دستگاه سیگنال یاب ساخت شرکت بنیاد دانش در حوزه های امتحانی سراسر کشور برای جلوگیری از تقلب استفاده می شود، اما رئیس سازمان سنجش سیگنال برای ارسال عکس اعلام کرد. کاملاً خودکار انجام می شود، نمی توان از آن جلوگیری کرد. در همین حال آخرین راهکار این سازمان برای سنجش قطعی اینترنت موبایل در سراسر کشور اعلام شد.

قطعا این خبر واکنش های منفی زیادی را از هر سو به همراه داشت.

موضوع قطعی اینترنت در کنکور سراسری 1402 اولین بار توسط حسن مروتی، معاون امور امتحانی سازمان سنسه مطرح شد و با واکنش های متعددی در فضای مجازی همراه شد. هرچند واکنش‌های زیادی به این موضوع صورت گرفت، اما محمدعلی ذوالفق‌قل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه نشست روسای دانشگاه‌ها که ۲۴ دی ماه برگزار شد؛ تنها 24 ساعت پس از اعلام خبر قطعی اینترنت از سوی معاونت امور امتحانی سازمان سانسه، وی اعلام کرد: قطعی اینترنت در حوزه کنکور یکی از راهکارهای موجود است و مطمئنم مردم قطعی اینترنت را خواهند پذیرفت. چون سرنوشت فرزندان ما به کنکور بستگی دارد. با توجه به کثرت داوطلبان، مردم در آزمون سراسری با ما همکاری لازم را خواهند داشت. می خواهیم با نظارت بیشتر محیطی امن را برای کنکور فراهم کنیم تا داوطلبان بتوانند در کمال آرامش و آسایش با نظارت بیشتر در حوزه کنکور در مسابقه علمی شرکت کنند.

چرا موفق به برگزاری کنکور نمی شویم؟

هرچند مسئولان سازمان سنجش و وزارت علوم به‌ویژه خود وزیر از عملکرد خود در کنکور که برای مهر ماه آینده به دو مرحله تقسیم می‌شود، خوشحال هستند. شبکه های اجتماعی چه قبل و چه بعد از کنکور مملو از انتقاد از نحوه برگزاری کنکور است.

همزمان با لو رفتن سوالات امتحانی، محمدرضا باقری مجری تلویزیون نیز در توییتی نوشت: «خب علیرغم قطعی اینترنت، انگار دوباره سؤالات امتحان لو رفته است. کارکنان زرنگ وزارت علوم و سازمان سنجش با همکاری شورای امنیت کشور لطفا از نوبت بعدی برق سراسری را قطع کنند.»

در این میان دیوار برجستگی مسئولان بالاتر از همیشه است. لذا عده ای لو رفتن مطالب را به شورشیان و ضدانقلابیون نسبت دادند

عباس عبدی، فعال سیاسی و روزنامه نگار اصلاح طلب نیز در توئیتی کنایه آمیز نوشت: راه قطع اینترنت برای جلوگیری از تقلب در کنکور مانند ممانعت از دسترسی به چاقو برای جلوگیری از قتل است. بیایید تصور کنیم که آنها می خواهند مالکیت اسلحه را برای هر جرمی ممنوع کنند تا از آن جلوگیری کنند.

احسان بداقی، فعال در توییتر نیز به این موضوع واکنش نشان داد: «گفتند اینترنت قطع می‌شود تا آزمون امن بماند. اما سوالات امتحانی تمام شده است. این نمادی از نتایج اختلال و فیلترینگ اینترنت در دولت است. وقفه در زندگی مردم، ایجاد نارضایتی و در نهایت شکست دادن اهداف اعلام شده. دولت ریاست جمهوری نه دانش تصمیم گیری درست را دارد و نه اراده ای برای تحقق اهداف خود در موضوع اینترنت دارد.

کاربر دیگری با اشاره به صحبت های رئیس مرکز آزمون قبل از کنکور که گفته بود: «اگر امسال سؤالات کنکور تمام شود، استعفا می دهم!» با اشاره به توافق نهایی در اینترنت نوشت: چون تنها چند دقیقه بعد از شروع کنکور، تصاویر سوالات را در کانال های تلگرامی منتشر می کنیم، انتظار استعفای رئیس سازمان سنجش را در اسرع وقت داریم!

این در حالی است که با وجود مشکلات فراوان قطع اینترنت برای بسیاری از کسانی که در کنکور شرکت نکردند؛ برخی همچنین گزارش دادند که اینترنت در تعدادی از حوزه های امتحانی وصل شده است. سوال مشکوک مازیار خسروی روزنامه‌نگار در توییتر خود نوشت: «در ورودی منتظر پسرم هستم و اینترنت وصل است. دیروز در همین موقع اینترنت منزل و محل کارم به بهانه امتحان کاندیدا قطع شد، ای کاش یکی از مقامات ریاست جمهوری بیاید و به من بگوید برنامه دیروز آنها چه بوده است…

این در حالی است که وزیر علوم لو رفتن سوال را دلیل تقلب در کنکور ندانست که خیلی ها این سوال را مطرح می کنند که وقتی امکان ارسال سوالات از حوزه امتحانی به بیرون وجود دارد چرا اینطور نیست. آیا می توان در حوزه امتحانی از همین طریق جواب گرفت؟!

ورود دشمن به حوزه امتحانی

در این میان دیوار برجستگی مسئولان بالاتر از همیشه است. لذا برخی افشای مطالب را به شورشیان و ضدانقلابیون نسبت می دهند.

در همین رابطه یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات علمی مجلس معتقد است نشتی سوالات کنکور پولی نیست بلکه امنیتی است. وی با بیان اینکه اگر با این همه آمادگی آشکار چنین اتفاقاتی رخ داده است، خود یک مزاحمت است و می خواهند با عواطف و روح جوانان و جوانان بازی کرده و آنها را تحریک کنند. برخی از ضد انقلاب به دنبال تحریک جوانان و جوانان پرانرژی هستند و می خواهند آنها را تحریک کنند

علیرضا پاک فطرت، عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: «اگر این خبر صحت داشته باشد، فکر می‌کنم دیگر بحث پول نیست، بلکه امنیت است.» من معتقدم آنها عمدا این کار را می‌کنند تا افکار عمومی را ناراحت کنند. .

اما به نظر می رسد این شیوه چالش پردازی در کشورهای دیگر به حنای بی رنگی تبدیل شده است که حتی برخی نمایندگان مجلس قاطعانه آن را دلیل خشم جوانان اعلام می کنند. رحیمی جهان آبادی نماینده تربت جام و تایباد در مجلس به ایلنا گفت: اینستاگرام، واتساپ و تلگرام را هم محدود کنید. برق را کاملا قطع کنید. آیا می توانید کشور را اینگونه اداره کنید؟ این نسل جدید که اکنون در کشور زندگی می کنند، با نگاه به این سیاست های ما، فقط پشیمان می شوند، عصبانی می شوند و چاره ای ندارند و رستگاری ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید