ورود مجدد به شورای رقابت در بازار خودرو؛ آیا خودرو گران می شود؟

ورود مجدد به شورای رقابت در بازار خودرو؛  آیا خودرو گران می شود؟

جنجال بر سر عرضه خودرو در بورس کالا، شورای رقابت را بر آن داشت تا به عرصه قیمت گذاری خودرو بازگردد. آیا زمزمه افزایش قیمت کارخانه ای خودرو را می شنوید؟

حدود 9 ماه از اولین عرضه این خودرو در بورس می گذرد. بسیاری از نهادها و مسئولان از ابتدا مخالف خودروی استوک بودند و برخی این تحویل را غیرقانونی می دانستند. اما حامیان بر شفافیت قیمت گذاری با این روش تاکید داشتند. این برخوردها تا جایی ادامه یافت که حتی وزیر اقتصاد و صلح نیز در معرض سرقت خودرو قرار گرفت.

با بالا گرفتن جنجال ها و البته چند ماه پس از عرضه این خودرو در بورس، شورای رقابت قصد دارد دوباره وارد بازار خودرو شود. مشکلی که باعث نگرانی مصرف کنندگان از افزایش قیمت خودرو درب کارخانه شده است. با این حال مسئولان سازمان بورس و وزارت امنیت نیز از ادامه عرضه خودرو در بورس کالا خبر دادند.

سه شنبه هفته گذشته اعضای شورای عالی بورس با هماهنگی وزرای اقتصاد و ایمنی، وزارت ایمنی را موظف کردند تا برنامه تحویل منظم خودروهای تولیدی مجاز (که در بورس عرضه می شوند) و کلیه کالاها را اعلام کند. خودروهای موجود (کلیه خودروهای تولیدی پس از کسر طرح نوسازی خودرو منسوخ و طرح جوانان جمعیت) برای عرضه در بورس کالا.

این سناریو اکنون حاکی از آن است که احتمالاً با موافقت شورای رقابت و بورس، کشف قیمت تعدادی از خودروها که عمدتاً شامل محصولات جدید و کم مصرف خودروسازان است، به بورس سپرده شود و قیمت گذاری تعدادی دیگر از خودروها از جمله تیراژ بالا به شورای رقابت واگذار خواهد شد.

آیا قیمت کارخانه خودرو گران می شود؟

به دنبال تنش فوق الذکر، اخیراً زمزمه هایی مبنی بر افزایش قیمت درب کارخانه به گوش می رسد. نکته مهمی که در این جلسه مطرح شد این بود که نمایندگان شورای رقابت به این نتیجه رسیدند که افزایش 18 درصدی قیمت خودروها در ورودی کارخانه کافی نبوده و خودروسازان همچنان زیان ده هستند. در نتیجه قیمت خودرو باید بازنگری شود. این تصمیم شورای رقابت احتمال افزایش قیمت خودرو را افزایش می دهد.

در این میان لازم به ذکر است که وزارت حراست در ابتدا مخالف فروش خودرو در بورس کالا بود. اما پس از چندین دوره فروش خودرو در بازار سرمایه، حاکمان در این وزارتخانه تغییر موضع دادند و به جمع حامیان پیوستند. اما اخیرا که برخی خودروها مانند شاهین به نصف قیمت بازار فروخته شد، وزارت صمت فروش خودرو در بورس کالا را موقتاً متوقف کرد. اما تدارکات از سر گرفته شد.

پس از این اتفاق بود که شورای رقابت مجددا قیمت خودرو را مطالبه کرد. در آن زمان به نظر می رسید که وزارت امنیت به دنبال بازاری است که حاشیه سود بیشتری برای آن فراهم کند. در نتیجه مکانیسم قیمت گذاری را به شورای رقابت سپرد.

به نظر می رسد افزایش قیمت خودروها در درب کارخانه باعث نوساناتی در بازار شب عید شود. حتی اگر این تغییر قیمت تا پایان سال اجرایی نشود و سال آینده خودرو درب کارخانه گران شود، این خبر بازار را متحول خواهد کرد.

با افزایش قیمت خودرو ضرر را از بین ببرید

سوال دیگری که در این بین مطرح می شود این است که آیا افزایش قیمت خودروهای کارخانه ای می تواند زیان خودروسازان را جبران کند؟

خودروسازان همیشه استدلال کرده اند که این قیمت گذاری یک پیشنهاد بازنده است. آنها معتقدند در حالی که هزینه های تولید افزایش یافته است، قیمت ها ثابت مانده است.

در این میان کارشناسان نظر دیگری دارند; آنها با اشاره به قیمت های اعلام شده در طرح های فروش خودروسازان تاکید می کنند که قیمت خودروهای انبوه هر سه ماه یکبار افزایش می یابد. اما تنها یک بار افزایش نرخ 18 درصدی در رسانه ها گزارش شد.

البته این شرکت ها سود فروش خود را با روش های دیگری حفظ می کنند. از ترفندهای آنها می توان به حذف بسیاری از آپشن ها و یا افزودن برخی موارد اساسی در مورد خودرو به عنوان آپشن اشاره کرد. به عنوان مثال در طرح های فروش خودروسازان مشاهده می شود که ضبط، کولر، جا لیوانی و … به عنوان آپشن به خودرو اضافه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید