ورود ناخواسته مردم زنجان به زیستگاه پلنگ دلیل حمله وی بوده است


ساعت: 15:14
تاریخ انتشار: 1401/01/30
کد خبر: 1823220

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش استان زنجان:

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان علت حمله پیگیر پلنگ به انسان در یک ماه اخیر در استان زنجان را گفت: ورود غیرعمد افراد به زیستگاه و قلمرو پلنگ، این بوده است. دلیل حمله آنها.»

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پرویز رستمی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی با اشاره به سه مورد حمله پلنگ به مردم در فروردین ماه امسال در استان زنجان، گفت: مردم به زیستگاه پلنگ رفتند و در واقع پلنگ برای محافظت از خود به آنها حمله کرد.

وی گفت: «هیچ علامتی مبنی بر حمله پلنگ به فردی در داخل یا حومه روستاها وجود ندارد. مثلا؛ در حمله پلنگ در روستای سلیمان بلاگی زنجان، مجروح به غاری در منطقه ای دور از روستا و در ارتفاعی رفت.

رستمی افزود: این افراد برای فرار از باران به غار محل زندگی پلنگ رفته بودند که پلنگ نیز برای محافظت از خود به آنها حمله کرد.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل محیط زیست استان در پاسخ به اینکه تعداد حملات پلنگ به انسان در سال های گذشته بی سابقه بوده است، گفت: سال ها پیش بی سابقه بود اما اکنون فصل تولید مثل است.

وی افزود: پلنگ و حیات وحش در فصول جفت گیری و تولید مثل برای تهیه غذا زیستگاه خود را ترک می کنند و در واقع نگران فرزندان خود هستند که در صورت مشاهده افرادی که به سمت زیستگاه خود می روند به آنها حمله می کنند.

رستمی گفت: شاید اگر این افراد به زیستگاه پلنگ نمی رفتند پلنگ به آنها حمله نمی کرد. انسان ها و هر موجود دیگری حمله می کنند.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه زیستگاه پلنگ مشخص است، گفت: به مردم و دوستداران طبیعت توصیه می شود در هنگام بازدید از طبیعت به صخره ها نزدیک نشوند و به خارج از منزل نروند در حالی که در چنین مکان هایی فقط دان هستند. نیست و چند نفر برای تفریح ​​می روند.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان افزود: در فصل بهار که مردم به طبیعت می روند توصیه می شود در صورت مشاهده بره از آهو، گوشتخوار و مرغ به تنهایی آنها را جدا نکنید. از طبیعت به هر طریقی.»

او می گوید: «معمولا مادر این حیوانات از مردم می ترسد و آنها را به حال خود رها می کند و فرزندانشان را تنها می گذارد.

رستمی گفت: سال ها پیش مواردی بود که بره آهو به محیط بازگردانده می شد، اما همکاران ما بره ها را به همان محل پیدا کردند و از دور مشاهده کردند که مادر چند ساعت بعد به آنجا بازگشت و بره. «او خودش را گرفت.

وی گفت: متأسفانه در برخی موارد وقتی بوی مردم را حس می کنید از ترس نمی توانید به آنجا بروید. به هر حال نمی توان آن را به طبیعت واگذار کرد، زیرا به مردم عادت می کند و خطرناک می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید