ورود هیات ایرانی به وین/ آغاز مذاکرات از امروز

ورود هیات ایرانی به وین/ آغاز مذاکرات از امروز

روز جدید : تیم مذاکره کننده ایرانی به سرپرستی علی باقری برای شرکت در دور جدید مذاکرات احیای برجام وارد وین شده و قرار است از امروز مذاکرات بین نمایندگان ایران و سایر کشورها در قالب های مختلف انجام شود.

هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران ساعاتی پیش برای شرکت در دور جدید مذاکرات احیای برجام وارد وین پایتخت اتریش شد.

گفت‌وگوهای نمایندگان ایران و سایر کشورها از امروز (پنجشنبه) ۲۲ مرداد در قالب‌های مختلف انجام می‌شود.

علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران شامگاه چهارشنبه ۲۱ مرداد در توییتی درباره سفر خود به وین برای شرکت در دور جدید مذاکرات احیای برجام نوشت: برای پیشبرد مذاکرات به وین می‌روم. مسئولیت بر عهده کسانی است که توافق را نقض کردند و نتوانستند از میراث ننگین گذشته فاصله بگیرند.

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: آمریکا باید قدر فرصتی را که سخاوت اعضای برجام فراهم کرده است بداند. توپ در زمین آنهاست تا بلوغ نشان دهند و مسئولانه عمل کنند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه همچنین دیروز در دیدار با دیپلمات ایتالیایی با بیان اینکه آمریکا نمی تواند برای ایران که یکی از اعضای برجام است، شروطی را تحمیل کند، گفت: در مذاکرات آتی اراده جدی و واقعی برجام است. ایالات متحده برای دستیابی به توافق بررسی خواهد شد.

ناصر خانانی سخنگوی وزارت امور خارجه پیشتر از سفر تیم مذاکره کننده ایرانی به رهبری علی باقری به وین خبر داده بود و اعلام کرده بود: در این دور از مذاکرات، ایده های همه کشورها از جمله ایده های ایران برای هفته جاری مورد بررسی قرار می گیرد.

به گفته کنعانی، در این دور از مذاکرات که مانند گذشته با هماهنگی اتحادیه اروپا برگزار می شود، نظرات طرفین از جمله ایده های ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران که به طرف مقابل ارائه شده است. هفته بحث خواهد شد و تبادل نظر خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به توافقی باثبات که تضمین کننده حقوق و منافع ملت ایران باشد، ابراز امیدواری کرد که طرف های مقابل با اتخاذ تصمیمات لازم و تمرکز جدی بر حل این مشکل، وضعیت را حل کنند. مسائل باقی مانده تضمین گفتگوهای موثر.

پیش از این، انریکه مورا در توئیتی اعلام کرد که در راه وین است و نوشته بود: «به وین می روم تا بر اساس متنی که هماهنگ کننده در ژوئیه روی میز گذاشت، درباره بازگشت به اجرای کامل برجام گفتگو کنم. 20. من از مقامات اتریشی بسیار سپاسگزارم.”

دور هشتم مذاکرات برای احیای برجام در 20 مارس در وین به حالت تعلیق درآمد و پس از سفر بورل به تهران در اوایل تیرماه، توافق شد که مذاکرات از سر گرفته شود و به ترتیب در 7 و 8 ژوئیه این مذاکرات در دوحه که به طور غیرمستقیم بین ایران و آمریکا از طریق انریکه مورا برگزار شد. ایران این مذاکرات را مثبت خواند و آمریکا مدعی شد که ایران مطالبات دیگری در مورد برجام مطرح کرده که توسط حسین امیرعبداللهیان رد شده است.

دیدگاهتان را بنویسید