وزارت اقتصاد با اختیارات ویژه بر فروش اموال مازاد نظارت خواهد داشت


ساعت: 09:56
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۵
کد خبر: 1915987

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: وزارت اقتصاد با اختیارات ویژه بر موضوع فروش دارایی های مازاد نظارت دارد و مدیرانی که بر فروش دارایی های مازاد بانک ها نظارت ندارند برکنار می شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ روح الله ایزدا و تعدادی دیگر از نمایندگان در جلسه علنی صبح امروز (سه شنبه 24 آذرماه) شورای اسلامی، از وزیر اقتصاد و دارایی درباره وضعیت اجرای قانون مالیات مضاعف بر بانک ها سوال کردند.

سید احسان خاندوزی در پاسخ به سوال فوق گفت: از زمانی که در مرکز پژوهش های مجلس بودم موضوع فروش دارایی های مازاد بانک ها را پیگیری کردم و اکنون در حال اعمال آن به وزارت اقتصاد هستم. اعمال این مشکل سه اثر مهم دارد.

وی بیان کرد: کنترل رشد نقدینگی در کشور، افزایش توانایی بانک ها در ارائه تسهیلات و رفع کسری و عدم تعادل در شبکه بانکی از جمله مزایای اجرای این تصمیم است.

وزیر اقتصاد و دارایی تاکید کرد: از سال 1395 تا 1400 اشتباهاتی در این زمینه صورت گرفت و میزان اجرای این تصمیم تنها 13 درصد بوده است. از ابتدای دولت سیزدهم این رقم به 18 درصد افزایش یافته است. با مجموعه اقداماتی که در سال 1401 انجام می شود، برگ زرینی بر تمامی سال های گذشته در خصوص اجرای فروش دارایی های مازاد شبکه بانکی گذاشته می شود.

خاندوزی خاطرنشان می کند: از سال 1394 تا 1401 فروش مازاد دارایی های بانکی حدود 67 هزار میلیارد تومان بوده است، یعنی 33 تن سهام غیربانکی و 33 تن مازاد املاک فروخته شده است. از این تعداد، عملکرد بانک صادرات حدود 14.5، بانک ملی حدود 14.3، بانک تجارت 11، بانک ملت 9.6، بانک رفاه 5، بانک سپه 5 درصد، بانک کشاورزی 4 درصد است. درصد

وزیر اقتصاد و دارایی تصریح کرد: 90 درصد از کل 7.5 تن اموال مازاد فروخته شده در سال گذشته مربوط به نیمه دوم سال بوده است. پس از تشکیل دولت سیزدهم که نشان از اراده عملی دولت سیزدهم در این امر دارد.

اگر بانک مزایده ای برگزار نکند، مشمول مالیات می شود

خاندوزی تصریح کرد: بخشی دیگر از اموال مازاد بانک ها به حراج گذاشته شد اما به دلیل نداشتن مشتری به فروش نرسید. اگر بانک مزایده ای برگزار نکند، مشمول مالیات می شود. همچنین طبق قانون مرجع تشخیص دارایی های مازاد بانک ها، بانک مرکزی و هیات پول و اعتبار است. بانک مرکزی باید به وزارت اقتصاد اعلام کند که هر بانک در فروش دارایی های مازاد خود چه میزان تخلف کرده است و جریمه لازم را نیز از طریق سازمان امور مالیاتی در نظر خواهیم گرفت.

و ادامه داد: تنها در سال 1395 وزارت اقتصاد اطلاعات ناقصی را از بانک مرکزی در خصوص تخلفات بانکی دریافت کرد و پس از آن نیز اطلاعات کامل نبود. اخیراً لیست جدیدی از بانک مرکزی دریافت کردیم که نشان دهنده تخلفات بانکی در سال های 1396 و 1397 است که از کل تخلفات اعلامی بانک مرکزی تاکنون 2700 میلیارد تومان مالیات اخذ شده است. البته جریمه بانک ها از این طریق دارای موانع قانونی و اقتصادی است.

وزیر اقتصاد و دارایی تصریح کرد: برای برخی از املاک بانک روند قانونی آغاز شده و مالکان این املاک به دادگاه شکایت کرده اند و بانک فعلا نمی تواند آنها را تحویل دهد. اما در برخی موارد مراحل قانونی به پایان رسیده است اما از آنجایی که اعداد و ارقام زیاد است خریدار بزرگی برای پرداخت یکباره این مبلغ وجود ندارد. سهام برخی بانک ها به بیش از 30 هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد که به راحتی نمی توان برای آن مشتری پیدا کرد.

وی افزود: دولت، وزارت اقتصاد و شورای اسلامی در واگذاری مازاد مالکیت به بانک ها جدی هستند و با مدیران تنبلی که مخالف واگذاری مازاد مالکیت هستند برخورد خواهند کرد. همه مدیران عامل بانک های دولتی را جمع کردم و دستورالعمل واگذاری دارایی های مازاد به بانک ها را تا پایان سال ابلاغ کردم. این مصوبه پابرجاست و در صورت عدم رعایت جریمه مالیاتی از اهرم مدیریتی استفاده می کنیم و مدیرانی که در سال 1401 مازاد دارایی بانک ها را نفروخته اند در سال آینده در جایگاه مدیریت بانکی قرار نخواهند داشت.

خاندوزی گفت: روی سهام بزرگ و املاک گران بانکی تمرکز کردیم. بانک ملی موظف است امسال نزدیک به 30 هزار میلیارد تومان از ذخایر مازاد خود را بفروشد. بانک سپه نیز موظف شد یکی از دارایی های خود را تسلیم کند. قول می دهم در سال 1401 که برابر با کل عملکرد دولت قبل است، دارایی های مازاد بانک ها واگذار شود. طی مکاتبات انجام شده، اختیار ویژه ای برای فروش اموال مازاد بانک ها با تصویب سران قوا و ابلاغ رهبر انقلاب به وزارت اقتصاد داده شد و وزارت اقتصاد نیز بر موضوع نظارت خواهد داشت. فروش مال مازاد با اختیار خاص.

دیدگاهتان را بنویسید