وزارت اقتصاد: نان به صورت سهمیه ای و با کد ملی به فروش می رسد

وزارت اقتصاد: نان به صورت سهمیه ای و با کد ملی به فروش می رسد

ابراهیم صیامی، مدیرکل آینده پژوهی، مدل سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت اقتصاد گفت: هر ایرانی به طور متوسط ​​300 گرم نان مصرف می کند که سالانه 9.5 میلیون تن گندم مصرف می کند. اما آمار عرضه گندم نشان می دهد که سالانه 11.5 میلیون تن گندم در کشور مصرف می شود که نشان می دهد مقداری گندم و آرد به صورت قاچاق یا هدر می رود.

به گزارش ایرنا، وی با اشاره به برنامه دولت برای اصلاح یارانه آرد و نان افزود: با این اقدام 2 میلیون تن در مصرف گندم صرفه جویی می شود و دولت می تواند با اعتبارات به مردم کمک کند. البته یارانه را لغو نمی کنیم، اما می خواهیم در اختیار خانوارها قرار دهیم.

این مقام دولتی اضافه کرد: یارانه اصلی که با ارز 4200 تنی در ابتدای زنجیره می دهیم از بین می رود و به دست مصرف کننده نمی رسد. پس یارانه را به جای ابتدای زنجیره در انتهای زنجیره می دهیم.

وی افزود: بر اساس استانداردهای مصرف خانوارها و تغییر قیمت نان، یارانه مستقیم نان به همه مردم پرداخت می شود. با استفاده از زیرساخت های بانکی، مردم هنگام خرید نان همان قیمت قبلی را پرداخت می کنند و دولت مابه التفاوت را پرداخت می کند. مزیت این کار این است که افرادی که بیش از مدل مصرف می کنند باید مدل مصرف را تغییر دهند یا به صورت رایگان خریداری کنند. افرادی که کمتر از مدل استاندارد مصرف می کنند نیز پول باقی می ماند. پس نان برای مردم گران نیست.

صیامی افزود: یارانه نان برای هر کد ملی ثبت می شود و خرید نان با هر کارت بانکی امکان پذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید