وزارت راه و شهرسازی به سمت صنعتی شدن برود/ برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی به 2800 هزار میلیارد تومان نیاز داریم.


ساعت: 11:28
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۶
کد خبر: 1916314

مهرداد بذرپاش گفت: در وزارت راه و شهرسازی با پنج صنعت روبه رو هستیم و برای رونق این صنایع و حرکت به سمت صنعتی شدن نیاز به استفاده از کارشناسان داریم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهرداد بذرپاش در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس برنامه های خود را برای تصدی وزارت راه و شهرسازی ارائه و از آن دفاع کرد.

بذرپاش با تبریک روز دانشجو گفت: امروز می خواهم از پیشرفت ایران صحبت کنم. من در مورد یک وزارتخانه صحبت نمی کنم، امروز از مسیر پیشرفت صحبت می کنم، در شأن شما نیست که در حضور نمایندگان خود در این مورد صحبت کنید. ما در دو تا سه سال آینده یک حرکت رانندگی انجام خواهیم داد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی این وزارتخانه را پنج صنعت ریلی، هوایی، دریایی، ساختمانی و حمل و نقل زیر پوشش دانست و گفت: باید به این وزارتخانه به عنوان صنعتی نگاه کنیم که قبلا وجود نداشت. منظور از صنعت، قیمت و هزینه بازار، درصد فروش، مواد اولیه، ارتقاء فناوری و فناوری و سود مورد انتظار است. ما در مورد پنج صنعت اصلی صحبت می کنیم که اجزای اصلی را تشکیل می دهند. ما با بحران فرسایشی روبرو هستیم که در حمل و نقل ریلی، کامیونی و تجاری به وضوح قابل مشاهده است. 15000 خط ریلی احداث شده و اکنون با بحران بهسازی مواجه هستیم. باید به این موضوع توجه شود.

بذرپاش همچنین گفت: برخی می گویند من برنامه ای ارائه نکردم، همین افراد در کمیته ها حاضر شدند و پس از ارائه انتقادات جلسه را ترک کردند، اما اگر می ماندند به برنامه های من گوش می دادند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه تکمیل پروژه های نیمه تمام نیازمند منابع مالی است، ادامه داد: روش های تامین مالی برای اجرای پروژه ها مهم است، من رسما در دیوان محاسبات بودم و از بودجه اطلاع دارم، باید وجود داشته باشد. راهی برای اطمینان از منابع عملکرد مالی پروژه ها را بیابید. روش های جدیدی نیاز است تا بتوان مصوبات شورای اسلامی را اجرایی کرد، مانند ساخت چهار میلیون خانه. ما هیچ کمبودی برای تکنسین های مهندسی عمران و سایر متخصصان ساخت و ساز نداریم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در برآورد میزان بودجه مورد نیاز برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی ۱۰۰ متری گفت: تقریبا دو برابر بودجه عمرانی کشور نیاز داریم. 2800 هزار میلیارد تومان برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی، پس اگر ساخت مسکن کوتاه است فکر نکنید. تقصیر دولت باشد یا مجلس، همه در یک قایق نشسته ایم و همه برای ایران و نظام کار می کنیم، اما برای مردم کاری نمی توانیم بکنیم.

بذرپاش با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی، وزارت امید است، تصریح کرد: یکی از مشکلات توسعه مسکن شلوغی زمین است، دولت ها و شوراهای قبلی هیچ کاری انجام ندادند و قیمت ملک افزایش یافته است که باید چاره اندیشی شود. احتکار زمین در شهرها غیر مجاز است. برای ساخت و ساز مسکن یکی از روش ها واگذاری زمین به سازندگان است و همچنین واگذاری زمین رایگان به انبوه سازان و بزرگ سازان که منابع مالی دارند و دولت به صورت اسنادی با آنها مبادله می کند.

وی افزود: روش دیگر نوسازی بافت های روستایی و شهری است که در شهرهای بزرگ شهرداری ها مجوز لازم را برای ساخت مسکن می دهند.

بذرپاش در ادامه تصریح کرد: امروز تقاضا برای مسکن ملی بهینه نیست چرا که درآمد اولیه که ثبت نام محسوب می شود برای قشر ضعیف جامعه مشکل ساز است. نحوه تامین منابع اولیه مشکل دارد و مردم نمی توانند آن را تامین کنند. ثبت اولیه شکایت انجام شود و ظرفیت جذب متقاضی ایجاد شود. بهره وری از دارایی های دولت اولویت اصلی کاری من است. در قانون نوشته شده اما سوال اینجاست که چرا در عمل اعمال نمی شود. روش های مختلفی برای تامین منابع مالی و تولید دارایی در برنامه های من گنجانده شده است. بعضی ها بدون اینکه برنامه من را خوانده باشند شکایت کردند. من نمی گویم برنامه من مشکلی ندارد، اما از شما انتظار دارم که به من کمک کنید. من فرزند مجلس هستم. من یک دوره در مجلس خدمت کرده ام و الان دو سال و نیم است که در اتاق محاسبات در خدمت شما هستم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: عده ای بدون اینکه بخواهند بشنوند قضاوت می کنند، من روزه نگرفتم، خیلی ها که در رسانه هستند باید به برنامه ها توجه کنند. فقط با توئیت به انقلاب کمک نمی کنند، بلکه اینجا کشور خمینی، خامنه ای و حاج قاسم است و قوی تر از این حرف هاست که به جایگاه شما یا من نیاز دارد. چرا به همه دستور میدی؟ ما بدون اینکه بخواهیم این را متهم می کنیم و انقلابی گری می نامیم. بعضی ها دو سال و نیم است که این حرف ها را می زنند. دوباره ادامه بده، اما من با عزم جدی در راه هستم. مملکت بن بست ندارد، ما بن بست هستیم، پنج نفر دور هم می نشینند و همدیگر را مقصر می دانند، اما مردم جلوی ما هستند و منتظر کار هستند. باید سطح نگاهمان را بالا ببریم. اگر کسی را دوست نداریم، نباید ناامیدی را تشویق کنیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی همچنین خاطرنشان کرد: چهار پروژه در اولویت وزارت راه است. اولی قطار سریع السیر تهران-مشهد است که چند سالی است روی زمین مانده است. استاندارد راه آهن در کشور باید تغییر کند و بالا برود. پروژه بعدی فرودگاه امام است که قرار است به هاب منطقه ای تبدیل شود. ما با جدیت پیگیر این موضوع هستیم. پروژه بعدی راه های روستایی و مناطق محروم است که چندین ده هزار کیلومتر راه اصلی و روستایی داریم و باید فرسودگی آنها را رفع کنیم و پروژه بعدی بحث تامین مسکن است. 50 درصد تمرکز وزارتخانه بر مسکن است و قطعا از تجربه یک نماینده در این مسیر استفاده خواهیم کرد.

بذرپاش رو به نمایندگان کرد و گفت: شما مشاوران مورد اعتماد من هستید و با کمک شما می توانیم پیروز شویم. قطعا به صورت انفرادی قوی نخواهیم بود. هر جا که با هم بودیم بردیم و هر جا دور بودیم باختیم. از رئیس جمهور به خاطر رای اعتمادش به من تشکر می کنم. نمی توانی بنشینی و بگویی بن بست هست و نمی توانی جلو بروی. من به شما ثابت می کنم که حرف های من شعاری نبود. از زحمات دکتر عادل آذر قدردانی می کنم و می گویم راه ایشان را طی کرده ام.

دیدگاهتان را بنویسید