وزارت صمت: قرعه کشی خودرو از این پس در سامانه یکپارچه فروش خودرو برگزار می شود نه در خودروسازان.

وزارت صمت: قرعه کشی خودرو از این پس در سامانه یکپارچه فروش خودرو برگزار می شود نه در خودروسازان.

وی پس از نقل قول برخی رسانه ها در نامه ای به تشریح روند حذف تدریجی قرعه کشی برای تنویر افکار عمومی پرداخت.

وزارت صمت از همان ابتدای راهبری این وزارتخانه راهبردی از سید رضا فاطمی امین، در پی نگرانی های مردمی، ضمن مخالفت با ادامه روند قرعه کشی فعلی خودرو، اصلاح روند و تلاش برای رفع آن را انجام داد. در دستور کار قرار گرفت، «حذف تدریجی قرعه کشی های خودرو» را یکی از برنامه های جدی این وزارتخانه اعلام کرد که تاکنون برنامه هایی در همین راستا طراحی شده و ایجاد سامانه یکپارچه فروش خودرو بر این اساس است.

همچنین به موجب بند «5» دستور هشت نفر از اعضای رئیس جمهور (موضوع نامه شماره 16189 مورخ 6 اسفند 1400) در مورد نحوه تحویل خودرو، برای ایجاد شفافیت و افزایش رضایت عمومی که اصلاح و شفافیت لازم انجام شد. مقرر شد با ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای خودرو که می تواند منجر به انصراف تدریجی قرعه کشی شود، اقدامات لازم برای قرعه کشی متمرکز خودرو تا 11 اردیبهشت ماه توسط مصرف کنندگان و سازمان حمایت در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد. تحویل خودرو در سال جاری باید با هماهنگی این سازمان و تنها از طریق سامانه قرعه کشی متمرکز انجام شود تا با ایجاد شفافیت مطلوب، عرضه عادلانه تری برای تمامی خودروهای تولیدی تضمین شود.

موضوعی که باید به آن اشاره کرد این است که هم اکنون تنها برخی از خودروسازان به صورت موازی اقدام به فروش خودرو از طریق قرعه کشی می کنند و در حالی که روند فروش خودروی آنها شفاف است، سایر خودروسازان نیز موظف به عرضه خودرو از طریق «سامانه یکپارچه فروش خودرو» هستند. .

بدیهی است که اصلاح ساختار فرآیند صنعتی، حتی در زمینه تولید خودرو، فرآیندی یک شبه یا یک ماهه نیست، بلکه فرآیندی حداقل میان مدت است و نیازمند برنامه ریزی، تامین قطعات و آماده سازی است. خط تولید برای افزایش تولید؛ اگرچه با توجه به حساسیت این موضوع برنامه ریزی برای انجام در اسرع وقت انجام شده است، اما همچنان فرآیندی زمان بر خواهد بود.

از آنجایی که لغو قرعه کشی خودرو چندین ماه طول می کشد تا اصلاحات تکمیل شود و وزیر صمت توجه ویژه ای به حمایت از حقوق مصرف کنندگان در دوره گذار داشته باشد، تصمیم گرفته شد روند قرعه کشی خودرو اصلاح و شفاف و عادلانه شود. برای جلوگیری از وساطت و گمانه زنی یک گروه خاص و خودروهای سریالی به دست خریداران واقعی.

بر این اساس، با دستور وزیر صمت مقرر شده است که فروش خودرو از این پس نه از طریق قرعه کشی در شرکت های خودروسازی، بلکه در سامانه یکپارچه فروش خودرو و به صورت شفاف انجام شود.

تاکید می شود افزایش تولید خودرو راهبرد اصلی وزارت صمت است، اما شفاف سازی در عرضه خودرو (چه قرعه کشی و چه غیر قرعه کشی) مسیر دیگری است که همه خودروسازان باید طی کنند. به عبارت دیگر شفافیت فرآیند تحویل خودرو از دیگر مواردی است که مانع از تضییع حقوق مصرف کننده می شود. به همین دلیل وزارت صمت وظیفه خود می داند که عرضه شفاف خودرو را معرفی کند.

بدیهی است که مردم از عرضه غیرشفاف خودرو ناراضی هستند و عرضه فعلی آن از طریق واسطه ها و دلال ها به آشفتگی بازار منجر شده است. بنابراین هدف از ابلاغ دستور به سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکننده صرفاً جلوگیری از نقض حقوق بشر در این مدت محدود، ادامه روند قرعه کشی و حفظ حقوق خریداران واقعی است و البته روند قرعه کشی به تدریج خواهد بود. حذف شده است.

دیدگاهتان را بنویسید