وزارت علوم: حذف حدود 800 کد رشته محل از دفترچه امتحانی 1402

وزارت علوم: حذف حدود 800 کد رشته محل از دفترچه امتحانی 1402

معاون آموزشی وزارت علوم از حذف 2000 کد رشته محل از برنامه راستی آزمایی این وزارتخانه خبر داد و گفت: براساس حدود 800 کد رشته محل، پس از تصمیم گیری از دفترچه امتحانات امسال حذف خواهند شد.

دکتر قاسم عمو عابدینی در نشست خبری که امروز در ساختمان مرکزی وزارت علوم برگزار شد، با بیان اینکه به دنبال تحول در آموزش عالی هستیم، این برنامه را در قالب مصوبه ای تایید کرد و گفت: این برنامه نیز بخش مهمی است. از کار وزیر علوم است، در این راستا بسیاری از برنامه ها باید در شرایط موجود تغییر یابند یا به سمت تغییر هدایت شوند. پژوهشگران، معلمان و دانشجویان تلاش های بسیار خوبی انجام دادند که نتیجه آن را در رتبه بندی دانشگاه های بین المللی شاهد بودیم، به طوری که در دوره های مختلف رتبه های 15، 16 و 17 را به دست آوردیم و این وضعیت در حوزه فناوری و فناوری نانو رخ داد. افتاده است.

وی همچنین گفت: موفقیت های دانشگاه های ما در فضایی شکل می گیرد که با مشکلات عدیده ای مواجه هستند، بنابراین در وزارت علوم باید جهشی حرکت کنیم تا بتوانیم قله های دانش را فتح کنیم، در حالی که رهبری است. ایجاد تمدن نوین اسلامی را نیز بر عهده دارند، تاکید می کنند و برای این کار باید تغییراتی در وضعیت فعلی وزارت علوم ایجاد کنیم تا گام دوم انقلاب اسلامی محقق شود.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه اولین دانشگاه جهان در ایران دانشگاه جندی شاپور است، اظهار داشت: خوشبختانه فرهنگ علمی، مدیریت دانشگاه و توسعه علم در ایران اسلامی شکل گرفت و ایرانیان تمدن ایجاد کردند، بنابراین می تواند در آینده تمدن ایجاد کند. زیرا علم و دوستی و دانش و تحقیق در ذات ایرانیان است.

عمو عابدینی تاکید کرد: ما در تاریخ پیدایش دانشگاه یک تمدن ساز بودیم و در طول تاریخ نیز مدارس و خانه های حکمت داشتیم، بنابراین اگر قرار است تمدن ساز باشیم باید تمدن خاص تشکیل دهیم. دانشگاه حکمت بانیان را تشکیل می دهند.» بر این اساس دانشگاه های ما باید به این سمت بروند تا دانشجویان ما بعد از تحصیل و ایجاد شغل بیکار نمانند.

و ادامه داد: باید دید دانشگاه های ما شرایط علم مفید را دارند یا خیر؟ برای این کار باید 4 چالش مربوط به مدیریت دانشگاه، آموزش هدفمند، امور فرهنگی و دیپلماسی علمی را حل کنیم که وزیر علوم برای شکل گیری شاگردی طرح 5 محوری در این حوزه تدوین کرده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: ما در وزارت آموزش و پرورش تلاش کردیم برای رفع 4 چالش فوق اقداماتی انجام دهیم و در این راستا ابلاغیه هایی را اعلام کردیم. عالی بود و همه دانشگاه ها معلمان و اساتید را تشویق می کردند.

وی ادامه داد: برای اولین بار این برنامه کشوری در حال شکل گیری است که در قالب برنامه ابن به ارائه اساتید و حکیمان می پردازیم و در چند روز آینده نیز در قالب جشنواره راهبران آموزشی را ارائه خواهیم کرد. 20 استاد از بین 130 نفر به عنوان معلم و مربی در استان ها انتخاب شدند.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: در حوزه آموزش های هدفمند نیز وارد شده ایم و شوراهای برنامه ریزی، توسعه و هدایت استعدادهای برجسته به برنامه های فعال و مصوب تبدیل شده اند. یکی از بحث های مهم در مورد دانش آموزان بود و اینکه آموزش آنها به گونه ای هدایت شود که برای ورود به عرصه اشتغال مشکلی نداشته باشند. بر این اساس دانش آموزان علاوه بر آموزش های کلاسیک، آموزش های مهارتی نیز خواهند داشت.

وی افزود: محتوای دروس دانشگاهی را برای تربیت دانشجو در رشته های مختلف علوم انسانی، فنی و غیره بررسی و دستورالعمل ها را ابلاغ می کنیم. در همین راستا مقرر شد بورس صنعتی در دانشگاه یزد داشته باشیم که با آن موافقت شد و واحدهای مرتبط با آن را جایگزین کردیم. در صنعت خودرو دانشگاه می تواند 25 واحد در این رشته بگذراند و 15 واحد انتخابی در صنعت داشته باشد.

عمو عابدینی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کمتر از 1000 دانشجو وارد رشته هایی شدند که بورسیه صنعتی داشتند در حالی که قبلا 4000 دانشجو وارد این رشته ها می شدند.

وی ادامه داد: در مجموع برنامه های خود را به صورت تصویب به دانشگاه ها اعلام کرده ایم و حدود 1200 نفر از اساتید و دانشیاران ما در شبکه تخصصی عضویت دارند و برنامه های آنها در حوزه سنجش محتوای دانشگاهی است. پس از بررسی در شورای توسعه و آموزش و پرورش بررسی و در نهایت اعلام خواهد شد.

وی گفت: طرح آموزش عالی 9 عضو دارد که 8 نفر آن مربوط به وزارت علوم، دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت است. این برنامه باید در حال اجرا باشد. ما معتقدیم رشته های ما باید بر اساس نیاز باشد زیرا اهداف ما در آموزش عالی مشخص است.

معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: بررسی های ما نشان داده است که تعدادی از کدهای پروازی از نظر اشتغال اشباع شده است. بررسی ها نشان داده است که بسیاری از کد مناطق باید متناسب با مشاغل و مناطق باشد و این کار از یک سال قبل در وزارت علوم آغاز شده است.

به گفته وی، امسال بسیاری از کد مناطق در دفترچه ها مبتنی بر نیاز بوده است و مناطقی داریم که 100 درصد دانش آموزان آن کد منطقه را انتخاب نکرده اند و آن مناطق را که یک داوطلب یا داوطلب وجود ندارد، دوباره فراخوانی کرده ایم. مشاغل، تصویب کردیم تصمیم گرفتیم برای سال 1402 به مناطقی که بیش از 60 درصد شغل و نامزد دارند اجازه ندهیم.

عمو عابدینی خاطرنشان کرد: برخی از کد رشته های دانشگاهی اصلا در برنامه درسی گنجانده نشده بود اما علوم پایه، علوم اجتماعی و …. در مرحله تأیید قرار نگرفتند. از آنجایی که برای سال 1403 به این دوره ها نیاز داریم و پس از کار گروهی در استان تصمیم گیری در مورد دوره ها انجام خواهد شد.

عمو عابدینی از غربالگری رشته های دانشگاهی در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر 20 هزار کد رشته در مقطع کارشناسی داریم که از این تعداد 2000 کد رشته برای امسال غربال می شود و در نهایت حدود 800 کد موضوع بررسی می شود. شرایط استخدام و نیاز مرکزی از دفترچه آزمون 1402 حذف می شود.

عمو عابدینی خاطرنشان کرد: برخی رشته ها اصلا در طرح نبود و علوم پایه، علوم اجتماعی و …. در مرحله غربالگری قرار نگرفتند زیرا ما به این کدهای منطقه نیاز داریم و از سال 1403 یک کار گروهی در استان ها برای انتخاب کد رشته های مربوطه تشکیل می دهیم.

وی افزود: کد رشته ای که از دفترچه حذف شده و مورد نیاز جامعه نیست، استاد این کد رشته می تواند در رشته های موازی تدریس کند. ضمناً بر اساس مصوبه وزارت علوم، این حوزه ها در صورت معرفی به این وزارتخانه ظرف مدت سه ماه تصویب می شود.

عمو عابدینی کرسی استادی در مرکز را یکی از مهمترین برنامه های وزارت علوم در سال جاری دانست و گفت: بر اساس این طرح دانشجویان از بین شاگردان ممتاز انتخاب می شوند و دانشجویان با نامه از استاد معرفی می شوند و می توانند شروع کنند. فعالیت های آنها البته برای دانش آموزان بی استعداد نیز برنامه معلم محوری داریم که بر اساس آن استاد بر اساس طرح دانشجو، دانشجو را به سازمان سنجش معرفی می کند و پس از مطالعه وضعیت دانشجو، فرد منتخب به استاد معرفی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید