وزارت نفت: بخش خصوصی بنزین ارزان صادر می کند / وزارت امنیت: بخش خصوصی اجازه صادرات ندارد

وزارت نفت: بخش خصوصی بنزین ارزان صادر می کند / وزارت امنیت: بخش خصوصی اجازه صادرات ندارد

روز جدید سخنگوی وزارت امنیت گفت: وزارت امنیت هیچ مجوزی برای صادرات فرآورده به بخش خصوصی صادر نکرده است و بر اساس قانون صادرات فرآورده‌ها و فرآورده‌های نفتی، مسئولیت این امر بر عهده شرکت ملی نفت است.

اخیرا گمرک آماری از صادرات 116 میلیون لیتری بنزین در فروردین ماه امسال منتشر کرده است که از این رقم صادرات، 32 میلیون دلار درآمد کشور به دست آمده است، یعنی هر لیتر بنزین با نرخ حدود 8 هزار به فروش می رسد. تومان (27 سنت) به امارات، عراق، افغانستان و ارمنستان فروخته ایم، در شرایطی که تقاضا رو به افزایش است و کشور در آستانه واردات بنزین است، آیا فروش بنزین ارزان توجیهی دارد؟

البته علی نقوی قیمت بنزین صادراتی را 70 سنت معادل 17 هزار تومان اعلام کرد و گفت: وزارت نفت در 4 فروردین امسال ذخایر دریایی بنزین داشت که معامله شد و قیمت تجاری هر کدام. لیتر بنزینی که در بورس معامله شد 70 سنت بود.

به گفته مدیرعامل بورس انرژی، از ابتدای سال تاکنون تنها یک تحویل از سوی وزارت نفت انجام شده است و این وزارتخانه تحویل دیگری انجام نداده است.

اما سوال دیگر اینکه اگر طبق آنچه از سوی وزارت نفت آمده است، بخش خصوصی صادرات بنزین را با قیمت 27 سنت آغاز کرده است، چه کسی مجوز صادرات این محصول را به بخش خصوصی داده است؟ آیا بخش خصوصی حق صادرات بنزین را دارد؟ آیا هیچ ارگانی غیر از وزارت حریم خصوصی حق صدور مجوز را دارد؟

امید کلیباف در این خصوص اظهار داشت: صادرات محصولات با شرکت ملی فرآورده های نفتی و پالایش و پخش است و از نظر قانونی وزارت حراست هیچ مجوزی برای صادرات محصولات به بخش خصوصی نداده است.

سخنگوی وزارت ایمنی تاکید کرد: وزارت ایمنی هیچ گونه مجوزی برای صادرات محصولات به بخش خصوصی صادر نکرده است و بر اساس قانون صادرات فرآورده ها و نفت این امر بر عهده شرکت ملی نفت است.

محمود حقانی، کارشناس انرژی نیز به ایلنا گفت: به طور کلی بخش خصوصی ایران تجربه ای در زمینه صادرات نفت، گاز و فرآورده و به طور کلی انرژی ندارد. صادرات در این حوزه زیر نظر دولت یا در اختیار بخش خصوصی است، زیرا نفت صنعتی سرمایه بر است.» بنگاه های بزرگ در آن فعال هستند و افراد با سرمایه های کم و اندک نمی توانند در تجارت آن شرکت کنند. علاوه بر این، بنزین محصولی نیست که بتوان به راحتی آن را صادر کرد.

وی افزود: اگر بخش خصوصی واقعاً در این زمینه فعال است و بنزین را به صورت قانونی صادر می کند، باید شرکتی باشد که در قانون تجارت ثبت و اداره شود و ترازنامه مالی سالانه منتشر کند و معاملات آزاد داشته باشد. معلوم است بنزین را به چه قیمتی خریده و چقدر هزینه کرده تا آن را به مرز صادرات برساند و به چه قیمتی فروخته است، اما چیزی مشخص نیست.

دیدگاهتان را بنویسید