وزیر امور خارجه: تنها چند هفته تا احیای برجام باقی مانده است

وزیر امور خارجه: تنها چند هفته تا احیای برجام باقی مانده است

آنتونی بلینکن در مصاحبه با رادیو NPR آمریکا گفت که همچنان معتقد است که می تواند در هفته های آینده به برجام بازگردد و این بهترین چیز برای امنیت کشور و متحدان و شرکای آن در منطقه خواهد بود.

او گفت: «فکر می‌کنم چند هفته فرصت داریم تا ببینیم آیا می‌توانیم به تعهدات خود برگردیم یا خیر».

او گفت: «زمان بسیار بسیار کوتاه است، زیرا ایران به نقطه‌ای نزدیک‌تر و نزدیک‌تر می‌شود که بتواند مواد هسته‌ای کافی برای بمب هسته‌ای را در مدت زمان بسیار بسیار کوتاه تولید کند.»

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که اگر مذاکرات در چند هفته آینده تکمیل نشود، آمریکا به گونه دیگری عمل خواهد کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا درباره روز بعد از هشتمین دور مذاکرات احیای برجام اظهار نظر کرد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران به نقل از علی باقری کنی، رئیس تیم مذاکره کننده ایران، گفت که مذاکرات رو به جلو است و اختلافات کمتر شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین گفت: ایران و آمریکا نظرات خود را در قالب یک متن مکتوب غیررسمی درباره چهار موضوع لغو تحریم‌ها، حصول اطمینان از لغو موثر تحریم‌ها، تعهدات هسته‌ای و راستی‌آزمایی ارائه کرده‌اند و هیئت‌ها در حال بررسی متون هستند.

یک دیپلمات ناشناس به ایرنا گفت: «اصل راستی‌آزمایی که زمانی یکی از موضوعات اصلی مورد مخالفت طرف‌های غربی بود، اکنون به رسمیت شناخته شده است و بحث بر سر سازوکارهای راستی‌آزمایی ادامه دارد».

همزمان، وحید جلال زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: طرف های غربی به دنبال توافق موقت هستند، اما جمهوری اسلامی به دنبال توافق دائمی است.

وی همچنین گفت: پیشنهادهایی برای توافق موقت با ایران ارائه شده است که ایده آل نیست اما تهران در حال بررسی آن است.

دیدگاهتان را بنویسید