وزیر امور خارجه یونان و بلینکن درباره نفتکش های تصرف شده گفتگو کردند


ساعت: 22:25
تاریخ انتشار: 1401/03/09
کد خبر: 1842701

وزیر امور خارجه یونان در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود درباره حوادث منطقه و توقیف دو نفتکش یونانی از ایران صحبت کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وزیر امور خارجه یونان در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه آمریکا درباره توقیف دو نفتکش یونانی از ایران صحبت کرد.

به گزارش روزنامه پروتوثما، نیکوس دندیاس وزیر امور خارجه یونان بعدازظهر دوشنبه در تهران با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفت و گو کرد.

وزیر امور خارجه یونان در این گفت‌وگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود درباره تشدید اقدامات تحریک‌آمیز ترکیه در همه سطوح و تصرف دو کشتی یونانی از ایران گفت‌وگو کرد.

دندیاس در توییتی نوشت: «ما تلفنی درباره آخرین رویدادهای خلیج فارس صحبت کردیم. من همچنین به همکارم در مورد تشدید تحریکات ترکیه چه به صورت شفاهی و چه روی صحنه و همچنین در مورد بازدیدهایم از بالکان غربی اطلاع دادم.

وزیر خارجه یونان همچنین با همتای صهیونیست خود و همچنین فیصل بن فرحان همتای سعودی خود تماس گرفت.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه (25 ژوئن) از احضار سخنگوی موقت یونان (در غیاب سفیر یونان) به این وزارتخانه در پی توقیف یک نفتکش با پرچم این کشور خبر داد. جمهوری اسلامی ایران در آبهای یونان.

روز جمعه کاردار سوئیس (در غیاب سفیر این کشور) به عنوان وکیل آمریکایی به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار شد. از سوی دیگر جمعه شب ششم خردادماه خبری مبنی بر تسخیر دو کشتی یونانی توسط ایران در واکنش به اقدامات دولت یونان منتشر شد.

پیش از این روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه ای در خصوص توقیف نفتکش های یونانی گفته بود: نیروی دریایی سپاه روز جمعه دو نفتکش یونانی را به دلیل اختلال در آب های خلیج فارس به دام انداخت. این دو کشتی یکی در نزدیکی عسلویه و دیگری در حوالی بندرلنگه در نزدیکی جزیره هندورابی توقیف شدند. «هر دو کشتی با پرچم یونان حرکت می کردند و به اسارت ناوگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمدند.

با وجود اینکه نفتکش‌های یونانی به دلیل تخلف توقیف شده‌اند، یونان تصرف این دو کشتی را «معادل دزدی دریایی» محکوم کرده و به شهروندان خود هشدار داده است که به ایران سفر نکنند.

یونان مدعی است که یکی از نفتکش ها در آب های بین المللی در حال حرکت بوده و نفتکش دوم در زمان توقیف در سواحل ایران بوده است. وزارت امور خارجه یونان گفت که 9 تبعه یونانی در میان خدمه نفتکش ها بودند، اما جزئیاتی در مورد سایر ملوانان حاضر در نفتکش ها ارائه نکرد. (اطلاعات بیشتر)

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید