وزیر امور خارجه یک ماه پیش: هیچ پهپادی به روسیه نداده ایم/ وزیر امور خارجه امروز: پهپادی که به روسیه دادیم مربوط به ماه های قبل از جنگ اوکراین است.

وزیر امور خارجه یک ماه پیش: هیچ پهپادی به روسیه نداده ایم/ وزیر امور خارجه امروز: پهپادی که به روسیه دادیم مربوط به ماه های قبل از جنگ اوکراین است.

تقریبا یک ماه پیش بحث های زیادی پیرامون تحویل پهپاد از ایران به روسیه به راه افتاد و عکس هایی منتشر شد که به نوعی این ادعاها را تایید کرد، ما هیچ پهپادی به روسیه نداده ایم و نمی دهیم!

طبیعتاً به دلیل ماهیت روابط بین‌الملل و تفاوت سیاست‌های اعلام شده و اجرا شده، انتظار این که دستگاه دیپلماسی ما این موضوع را بپذیرد و بگوید بله، ما به روسیه سلاح داده‌ایم، معقول نیست، اما سوال اینجاست که چه چیزی ممکن نیست. از همان ابتدا انجام شده است وی گفت آنچه امروز گفته شد، آیا سیاست اعلامی صحیح تر نمی تواند قیمت کمتری را در صحنه داخلی و بین المللی به کشور تحمیل کند؟! در آن موقع من با عقل ناقص خود گفتم به جای اینکه از ابتدا این موضوع را تکذیب کنیم باید بگوییم که این پهپادها قبل از جنگ اوکراین به روسیه داده شده و ربطی به جنگ نداشته است، موضوعی که وزیر امور خارجه مطرح کرد. همین امروز در یک ماه تکذیب شد.منظورش همین بود!

امیر عبدالخیان امروز گفت: سر و صدایی که برخی کشورهای غربی ایجاد می کنند مبنی بر اینکه ایران برای کمک به جنگ اوکراین موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است، قسمت موشک کاملا اشتباه است. قسمت پهپاد درست است و ماه ها قبل از جنگ در اوکراین مقدار کمی پهپاد در اختیار روسیه قرار دادیم!

انکار، انکار، انکار و بعد پذیرش، به نظر می رسد این به یک عادت بد در سیاست ما تبدیل شده است و فرقی نمی کند سیاست داخلی باشد یا خارجی، اولین واکنش ما به هر خبر و بحرانی در مرحله اول است. انکار یک مشکل بدون فکر کردن به عواقب احتمالی آن است، یعنی در دنیای امروز چنین چیزی بی معنی و غیرمنطقی به نظر می رسد و به جای انکار آن باید روش های دیگری را امتحان کرد.

البته برای غرب خیلی فرقی نمی کند که موضع ما در این مورد چیست، زیرا آنها به شواهد و سیاست های خود عمل می کنند، اما این موضع می تواند در افکار عمومی چه در داخل و چه در سطح بین المللی بسیار مهم و تاثیرگذار باشد. چرا تاکید می کنم که باید با دقت و وسواس بیشتری انجام می شد. برای رهبران غربی فرقی نمی‌کند که ایران قبل یا بعد از جنگ پهپاد به روسیه داده است، اما شک نکنید که این موضوع برای افکار عمومی و بحث روایی مهم است، موضوعی که متأسفانه ما طبق معمول نمی‌دانستیم.

اکنون با اظهارات امروز وزیر امور خارجه، احتمالا شاهد دور جدیدی از فشارها خواهیم بود که می تواند در این مرحله کار را برای ما سخت کند، امیدواریم در پاسخ به این فشار، روسیه گوهری بی سابقه به ما داشته باشد و همچنین پیشنهاد کرد که می توانیم از مسکو برای این کمک بگیرید، که البته قبل از جنگ در اوکراین بود.

دیدگاهتان را بنویسید