وزیر نفت: قولی که داده بودم عملی شد. توانستیم با سرمای شدید و بی سابقه کنار بیاییم

وزیر نفت: قولی که داده بودم عملی شد.  توانستیم با سرمای شدید و بی سابقه کنار بیاییم

جواد اوجی وزیر نفت تاکید کرد: به لطف خداوند و با همکاری همه نهادها باید بگویم قولی که از تریبون شورای اسلامی به نمایندگان دادم محقق شد و با سرمای شدید و بی سابقه مقابله کردیم و اکنون ما سوار آن موج هستیم.”

جواد اوجی در جلسه علنی امروز شورای اسلامی در پاسخ به سوال مالک شریعتی نماینده تهران مبنی بر اقدامات وزارت نفت در اجرای تعهدات قانونی خود در بودجه 1400 برای ساماندهی توزیع گاز مایع گفت: برای خانواده ها و ماشین ها نور امیرالمومنین (ع) را به ملت ایران تبریک می گویم. در آن زمان هیئت دولت با حضور رئیس جمهور برای تجدید میثاق با بنیانگذار انقلاب در حرم امام راحل حضور یافتند و من به عنوان عضو کوچکی از دولت به روح و روان خود درود و درود می فرستم. امام راحل. باید بگویم قولی که از این تریبون به نمایندگان دادم به فضل و عنایت الهی محقق شد و توانستیم با دوره شدید و طولانی سرمای مداوم و بی سابقه کنار بیاییم و داریم آن را تجربه می کنیم.

وی در ادامه گفت: قطعا این موفقیت بدون لطف خداوند، حمایت مردم صبور و حمایت نمایندگان و همکاری نهادهای مختلف محقق نمی شد. در سرمای بی سابقه، گازرسانی به خانوارهای شهری و روستایی که بیش از 26 میلیون مشترک را شامل می شود، انجام شد و خوشبختانه با تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه ها، خاموشی در بخش خانگی را تجربه نکردیم.

وزیر نفت ادامه داد: امیدوارم با حمایت دولت و شورای اسلامی مشکل عدم تعادل گاز در کشور به زودی برطرف شود تا بتوانیم درآمد بیشتری از صادرات گاز و فرآورده های نفتی داشته باشیم.

اوجی همچنین گفت: در حوزه اقدامات انجام شده برای سوزاندن LPG خودروها باید بگویم که اکنون 2.2 میلیون تن LPG در پالایشگاه های نفت، 5.6 میلیون تن در پالایشگاه های گاز و چهار میلیون تن در پتروشیمی ها تولید می شود. در این دولت نیز صادرات گاز مایع بیش از 50 درصد نسبت به دوره گذشته دولت دوازدهم افزایش یافته است. پس از ابلاغ مصوبه شورای اسلامی در مورد فلرینگ LPG، وزارت نفت به سرعت پیش نویس آیین نامه اجرایی خود را تهیه و به دولت ارائه کرد. این آیین نامه در کمیته های مختلف بررسی شده و هم نظر سازمان محیط زیست و هم نظر سازمان ملی استاندارد باید لحاظ شود.

وی در ادامه تاکید کرد: خوشبختانه در آبان ماه امسال آیین نامه سوخت گیری خودروهای LPG در شورای دولت تصویب شد، از سوی دیگر قیمت گاز مایع خودروها نیز در ستاد تنظیم بازار تصویب شد. با مکاتباتی که با سازمان ملی استاندارد داشته ایم، باید موضع آن سازمان در مورد استانداردهای پمپ بنزین LPG و استاندارد خودروهای LPG اعلام شود. نظر سازمان ملی استاندارد هم برای خودروها و هم برای جایگاه ها مهم است چرا که این کار جدید است و نه در خودروها و نه در جایگاه ها به صورت استاندارد انجام نشده است. به موازات این اقدامات، از سرمایه گذارانی که مایل به ساخت ایستگاه پروپان بوتان هستند خواسته ایم خود را اعلام کنند.

اوجی در ادامه بیان کرد: وزارت نفت به تعهدات قانونی خود برای سوزاندن گاز مایع در خودروها عمل کرده و دو آیین نامه آن به تصویب دولت رسیده و قیمت هر کیلوگرم گاز مایع خودرو نیز در ستاد تنظیم بازار مصوب شده است. اکنون منتظر نظر سازمان در مورد استانداردسازی و اکولوژی هستیم اما در عین حال سرمایه گذاران را هم فراخوانده ایم. به محض ابلاغ دستورالعمل و دستورالعمل جایگاه ها و خودروهای LPG از سوی سازمان ملی استاندارد، اقدامات لازم بلافاصله انجام خواهد شد.

وزیر نفت ادامه داد: این سوخت به عنوان سوخت سوم علاوه بر بنزین و گاز نفتی در خودروها استفاده می شود که اکنون منتظر نظر سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست هستیم. وزارت نفت در زمینه گاز مایع گام های خوبی برداشته است و درآمد صادراتی خوبی از این بخش داریم. وزارت نفت تکلیف خود را در مورد خودروهای گاز سوز انجام داده است. LPG نقش مهمی در سوخت رسانی به خودروها به ویژه اتوبوس های شهری و جلوگیری از آلودگی هوا خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید