وزیر نفت همراه با ابراهیم رئیسی عازم پاکستان شد

رئیسی در سفر دو روزه خود پس از استقبال رسمی شهباز شریف نخست وزیر پاکستان با وی دیدار خصوصی و نشست مشترک هیئت های عالی رتبه دو کشور برگزار خواهد کرد.

رئيس جمهور وی همچنین با آصف علی زرداری همتای پاکستانی خود دیدار و علاوه بر سفر به شهرهای دیگر این کشور، با دانشگاهیان، نخبگان، تجار و فعالان اقتصادی نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، تهران و اسلام آباد در دولت سیزدهم تلاش کرده اند روابط راهبردی خود را تقویت و توسعه دهند و این سفر نیز در راستای این اهداف است چرا که جدای از اشتراکات فرهنگی و تمدنی، بیش از 900 کیلومتر مشترک دو کشور است. مرز. مبادلات تجاری ایران و پاکستان در حال حاضر بیش از دو میلیارد دلار در سال است.

در سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا علاوه بر توسعه همکاری های دوجانبه در حوزه انرژی و صادرات خدمات فنی و مهندسی، بحث صادرات گاز از ایران به پاکستان نیز مطرح شد. در چند ماه اخیر به طور جدی تر مورد بحث قرار گرفته است و یکی از نکات مهم سفر به اسلام آباد است.

قرارداد صادرات گاز از ایران به پاکستان در ژوئن 2008 توسط روسای جمهور هر دو کشور امضا شد.

در روز امضای این معاهده، بیش از دو دهه از آغاز مذاکرات ایران برای صادرات گاز به هند و پاکستان موسوم به خط لوله صلح (IP) می گذشت. سرانجام در 30 اسفند 1390 در نقطه صفر مرزی چابهار و کلنگ عملیات احداث خط لوله گاز صادرات گاز ایران به پاکستان در خاک این کشور آغاز شد.

اگرچه ایران طی قراردادی بیش از 1100 کیلومتر خط لوله 56 اینچی از عسلویه به ایرانشهر را ساخت و بهره برداری کرد، اما این پروژه در پاکستان نیمه تمام ماند تا اینکه اسلام آباد پس از 10 سال وقفه از آغاز بهره برداری در سال جاری خبر داد.