وزیر کشاورزی: ​​یکی از کشورهای همسایه 3 میلیون تن گندم کمبود دارد. می خواهد با قاچاق از ایران این کمبود را برطرف کند. برای جلوگیری از قاچاق 12 هزار تن آرد درست کردیم

وزیر کشاورزی: ​​یکی از کشورهای همسایه 3 میلیون تن گندم کمبود دارد.  می خواهد با قاچاق از ایران این کمبود را برطرف کند.  برای جلوگیری از قاچاق 12 هزار تن آرد درست کردیم

روز جدید : سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای جبران افزایش قیمت آرد که بیشتر از هزینه های انجام شده است به مردم یارانه می دهیم.

سید جواد ساداتی نژاد با بیان اینکه جنگ روسیه و اوکراین جهان را با بحران امنیت غذایی مواجه کرده است زیرا این منطقه حجم زیادی از مواد غذایی جهان را تولید می کند، گفت: این دو کشور 70 درصد نفت و 30 درصد غلات جهان را تولید می کنند.

وی ادامه داد: این حادثه همه کشورها را در امنیت غذایی با بحران مواجه کرده است. در برخی کشورها سهمیه بندی مواد غذایی صورت گرفته و قیمت کالاهای اساسی در اقلام مختلف بین 34 تا 60 افزایش یافته است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه برای حفظ و حفظ امنیت غذایی همه دولت ها روی موضوع امنیت غذایی متمرکز شده اند، گفت: ما در ایران همانطور که به گندم یارانه می دهیم طبیعتا با افزایش قیمت های جهانی این تفاوت بیشتر می شود. و چالش های بحران امنیت غذایی و این امر باعث افزایش قاچاق شده است.

ساداتی نژاد به وضعیت قاچاق نیز اشاره کرد و گفت: گزارش ها نشان می دهد حجم قاچاق رو به رشد است که نمی توان از لحاظ فیزیکی از آن جلوگیری کرد. مثلاً وقتی کیسه 50 کیلویی آرد را 38 هزار تن می فروشیم، قیمت فرامرزی آن به 500 تا 600 هزار تن می رسد.

وی گفت: قانون بودجه سال 1401 دولت را موظف به تغییر نظام توزیع یارانه ها کرده است. به عبارتی یارانه کالایی با توجه به بحرانی که در دنیا وجود دارد و سفره مردمی باید در مسیری حفظ شود که این یارانه مستقیماً به دست مردم برسد. این امر به دلیل شرایط جهانی سرعت گرفته است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در گام اول برای اینکه قیمت نان در نانوایی های کشور تغییر نکند که اصلا تغییری نکرده است، آرد صنف و صنعت یعنی. گندم اعطایی به اصناف و صنعت با نرخ آزاد 12 هزار تن در هر کیلوگرم محاسبه شد و گفت: با این کار از قاچاق این محصول جلوگیری می شود و دولت نیز باید جبران کند که یارانه این افزایش قیمت را در آینده جبران کند. روزها و مبلغی که به مردم داده می شود بیش از قیمتی است که برای آنها در نظر گرفته می شود. این اقدام نیز در ریشه کنی فقر مطلق بسیار مهم خواهد بود.

ساداتی نژاد با بیان اینکه سال گذشته با خشکسالی شدید مواجه بودیم، گفت: کل گندم خریداری شده در سال 1400، 4.5 میلیون تن است. این نشان می دهد که این خشکسالی در مقایسه با هشت میلیون تنی که در برخی سال ها خریدیم، چقدر تولید را کاهش داده است. البته کل منطقه دچار خشکسالی است و یکی از کشورهای همسایه ما که سه میلیون تن گندم کمبود دارد قصد دارد این کمبود را از کشورمان به صورت قاچاق تامین کند که باید از آن محافظت کرد.

وی گفت: متأسفانه در حال حاضر هیچ کشتی در اوکراین پهلو گرفته نیست و بحران غلات در سال آینده ادامه خواهد داشت. از اواخر سال گذشته دولت با وجود سختی ها اقدامات لازم را برای تامین ارز انجام داده است تا بتوانیم چیزهای زیادی داشته باشیم. در حال حاضر در کشور کمبود کالاهایی مانند ماکارونی، غلات، مواد اولیه دامی و روغن وجود ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: قیمت نان در کشور در حال حاضر تغییری نکرده و اخبار منتشر شده در این زمینه نادرست است. فقط گندم و گندم صنعتی به صورت رایگان در دسترس است.

دیدگاهتان را بنویسید