وضعیت دامداران و عشایر استان یزد «ناگوار» است.


ساعت: 16:53
تاریخ انتشار: 06/06/1401
کد خبر: 1893326

سلیم مدیرکل نگهداری امور دام استان یزد گفت: دامداران و عشایر در حال حاضر شرایط سختی را در حوزه دام سپری می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نادر سلیم در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به تخریب مراتع عشایری به دلیل ایجاد معادن، آبادی ها، جاده ها، جاده ها و … اظهار داشت: صنعت دام سبک استان یزد در وضعیت بدی قرار دارد، در هم خط با کشور این عشایر به دلیل تخریب مراتع شرایط سخت تری دارند.

وی ادامه داد: سال گذشته با حمایت سازمان جهاد کشاورزی به مدت دو ماه حجم زیادی از اعتبارات ارزان دولتی عشایر استان در اختیار عشایر استان قرار گرفت تا مجبور به فروش دام های خود نباشند و خوشبختانه به این مشکل کمک شد. توسط عشایر استان برای گذر از روزهای سخت تابستان گذشته دام هایشان پروار شده و خودشان می توانند آنها را بفروشند.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان یزد درباره برنامه این شرکت برای حمایت از عشایر استان در سال جاری گفت: با توجه به مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور، امسال تنها مجاز به خرید گوسفند برای حذف عشایر هستیم که این امر موجب شده است. تا الان اینطور نبوده

سلیم با تاکید بر اینکه وضعیت عشایر و دامداران را به کشور اعلام کرده ایم، گفت: ستاد تنظیم بازار کشور محدودیت هایی را برای نوع و وزن خرید دام تصویب کرده است که همه حق رعایت آن را دارند و دلیل این امر این نیست. تا کیفیت گوشت خریداری شده کاهش یابد و موجب نارضایتی مردم نشود، زیرا اگر دام با شرایطی غیر از اینها خریداری شود، در مراحل انجماد و نگهداری از کیفیت آن کاسته می شود و این مشکل باعث نارضایتی مردم می شود.

وی بیان کرد: عشایر بیشتر تحت فشار هستند زیرا نمی توانند از کنسانتره در نهاده های خود استفاده کنند و لازم است دولت به کمک سازمان امور عشایری بیاید و حمایت خود را از عشایر افزایش دهد.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان یزد با اشاره به اینکه این شرکت در راستای رسالت ذاتی خود برای حمایت از صنعت دامپروری استان حداکثر تلاش را انجام داده است، تصریح کرد: از ابتدای سال 1400 تاکنون بیش از 216 هزار تن ذرت تولید شده است. ، جو و کنجاله سویا در بین دامداران استان توزیع که نسبت به مدت مشابه سال قبل 100 درصد افزایش داشته است.

سلیم تصریح کرد: طرح خرید دام سنگین از دامداران نیز در قالب طرح کمکی در سال گذشته اجرا شد که طی آن 3 هزار و 550 راس گوساله نر پروار با قیمت مصوب و بر اساس این کمک ها از دامداران خریداری و زنده گیری شدند. 5 هزار و 900 تن کنسانتره دام در مقابل تحویل دام زنده بین دامداران توزیع شد.

وی با اشاره به اینکه امسال استان یزد به عنوان اولین استان در زمینه خرید گوساله نر پرواربندی فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: تاکنون بیش از 2 هزار و 100 راس بر اساس قیمت های اعلام شده خریداری، بسته بندی و نگهداری شده است.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان یزد یکی دیگر از برنامه های حمایتی اجرا شده توسط دولت را طرح خرید دام سبک عنوان کرد و با اشاره به آغاز اجرای طرح از اول مردادماه در استان گفت: بنابراین تا کنون بیش از 9700 راس بره نر برای پرواربندی خریداری شده و تا زمانی که گیرندگان وجود داشته باشند این طرح بدون محدودیت زمانی ادامه دارد.

سلیم در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه در سال گذشته به مناسبت های مختلف و بر اساس تنظیم بازار محصولات پروتئینی در استان توزیع شده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه اداره کل امور دام استان یزد تشکیل محموله پروتئینی در گمرکات کشور، از ابتدای سال گذشته تاکنون 9 هزار و 22 تن گوشت قرمز وارداتی و 6 هزار و 317 تن مرغ وارداتی ترخیص و بر اساس سهمیه به سایر مناطق کشور ارسال شده است.

دیدگاهتان را بنویسید