وضعیت واردات عمده کالاهای کشور/ تخصیص 4200 جلد برای 4 قلم همچنان ادامه دارد.

ساعت: 09:36
تاریخ انتشار: 14/02/1400
کد خبر: 1786557

رئیس سازمان خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با تشریح آخرین وضعیت واردات کالاهای اساسی در کشور اعلام کرد: توزیع 4200 تن برای 4 قلم کالا تا سفارش بعدی ادامه دارد و این احتمال وجود دارد که ارز قبل از پایان سال تعدیل خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسن عباسی معروفان، رئیس دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که آیا ارز 4200 تنی برای واردات مواد اولیه دام تعیین شده است؟ وی گفت: توزیع این ارز برای واردات مواد اولیه دام، روغن، گندم و دارو تا دستور بعدی ادامه دارد.

رئیس دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: لایحه اصلاح ارز ترجیحی در مجلس لغو شد، توزیع ارز فعلا ادامه دارد.

با توجه به اعلام دولت مبنی بر ادامه توزیع ارز به جای 8 میلیارد دلار، 12 میلیارد دلار تخصیص داده شود که ماهانه 1.1 میلیارد دلار به این رقم اضافه می شود.

در پاسخ به اینکه دولت تمام ارز ترجیحی را تا پایان سال در نیمه اول هزینه کرده است، آیا برای تامین تا پایان سال مشکلی ندارید؟ وی گفت: دولت قبل موافقت کرده بود تا پایان آن دولت 8 میلیارد دلار هزینه شود و باید لایحه جدیدی تصویب شود تا در اختیار دولت جدید قرار گیرد.

رئیس سازمان خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی همچنین در خصوص وضعیت مواد اولیه کشور گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 11 میلیون و 150 هزار تن مواد اولیه در کشور از طریق این سامانه توزیع شده است. سیستم بازار که 6.2 میلیون تن ذرت است و بقیه کنجاله و جو است.

چرا با وجود توزیع بیش از 60 درصد سرمایه گذاری، پرورش دهندگان ناراضی هستند؟

وی در پاسخ به این سوال که چرا کشاورزان و مرغداران از کمبود مواد اولیه شکایت دارند اگر این میزان واردات کافی است، گفت: امسال به دلیل خشکسالی تولید خوراک 4.5 میلیون تن کاهش یافت در حالی که تولید گندم به عنوان دام روی کاه کاهش یافت. خوراک، این تاثیر منفی دارد و همه اینها باعث افزایش تقاضا برای مواد خام برای دام شده است.

به گفته این مقام مسئول، سالانه 10 میلیون تن گندم تولید می شود که 4.5 میلیون تن آن در سال جاری توسط کشاورزان خریداری شده و حدود 1.5 میلیون تن نیز در اختیار کشاورزان است.

وی گفت: با وجود اینکه امسال توزیع مواد اولیه بین تولیدکنندگان نسبت به سال گذشته 60 درصد بیشتر بود اما همچنان از عرضه ای که انجام می دهند رضایت ندارند.

معروفان افزود: سالانه 31 میلیون تن مواد اولیه، گندم و کره وارد می کنیم که 16 میلیون تن آن وارداتی است و مابقی باید وارد شود.

رئیس سازمان خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی همچنین درباره واردات گندم گفت: کشور به 12 میلیون تن گندم نیاز دارد که امسال حدود 4.5 میلیون تن از کشاورزان خریداری، 4 میلیون تن و واردات گندم داریم. بقیه باید وارد شود.»

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید