وقتی به جای آناناس فلفل بخریم اقتصاد به هم می ریزد!

ساعت: 21:27
تاریخ انتشار: 1400/09/30
کد خبر: 1793940

انار در میوه های شب یلدا صاحب خانه عجیبی است چون موز و آناناس و فیسالیس و 2 مزرعه دارد و کار به جایی رسیده که در برخی خانواده ها پوست آناناس سفید نمی شود. این روزها به رسم عروس و داماد، آناناس ها را هم هرس می کنند و برگ هایشان را شکل می دهند و صورتشان را آرایش می کنند وگرنه آسمان به زمین می افتاد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ تبلور فرهنگ غنی ایرانی در مراسم، مناسبت ها و آداب و رسوم مردم این مرز و بوم از دیرباز در نمایش اعمال و احکام آنان نقش داشته و امروزه که روانشناسان و جامعه شناسان مرزهای این علوم را تغییر داده اند، در شگفتی هستند. توسط این فرهنگ او را گرفتند و از او تعریف کردند.

یکی از این آداب و مراسم، شب یلدا است که با این فرهنگ، یک دقیقه قدمت دارد. فریاد عشق، احترام، سخاوت و عشق می آید و هنوز در میان زندگی ماشینی نیاز به این احساس و فرهنگ آن محترم است.

البته در این سالها آیین یلدا و ماهیت آن با تجمل گرایی و آداب و رسوم جدید آمیخته شده و در مواردی به نمایشی مجلل از میوه ها و آجیل ها تبدیل می شود که علاوه بر کمرشکنی، دوره هایی را به وجود می آورد که در آن خنده لبریز می شود. از دروغ و احساس راحتی و مهربانی.

در این دوره خشکبار و سنجد از یلدا بیرون رانده شدند و حضور آنها همزمان با یلدا پایان بی کلاسی بود و هندوانه های کوچک و گرد قدیمی دیگر وجود ندارند و هندوانه ها بیشتر به بوم نقاشی تبدیل شده اند، هرچند که هنر هنرمند. بالا و پایین بر روی موج سینوسی سوار می شود.

کرک و انار را هم می ریختند و دانه های انار را در ظرف های خیره کننده ای می گذاشتند که گویی روی فرش سلیمان است و به همه می فروختند، اما اشکال هندسی آن چنان به هم گره خورده است که اگر چند دانه می خواهی، بخور. شما باید بدانید که چگونه به فیزیک مسلط شوید و بدانید که از کجا شروع کنید تا کل طراحی را خراب نکنید.

البته انار در میوه شب یلدا صاحب خانه عجیبی است چون موز و آناناس و فیسالیس و 2 مزرعه دارد و کار به جایی رسیده که برخی خانواده ها آناناس را پوست نمی کنند. یلدا صبح از خواب بیدار نمی شود، این روزها به رسم عروس و داماد، آناناس ها را هرس می کنند، برگ هایشان را شکل می دهند و صورتشان را آرایش می کنند وگرنه آسمان به زمین می افتاد.

همزمان با این آیین تغییر یافته، در گلخانه های اصفهان خبر بازگرداندن فلفل هایشان از روسیه منتشر شد و این کارگر پس از سال ها صادرات محصولات درجه یک خود به روسیه در شگفتی فرو رفت و محصولاتشان بازگردانده شد. مقامات روسی این بازگشت را به دلیل استفاده از کودهای غیرقانونی مقصر دانسته اند، اما تعجب آور است که چگونه یک بار غیرقانونی شد. اکنون تعداد زیادی از گلخانه داران روستایی که در شهرها برای کشت و تولید فلفل جمع شده بودند و محصول خود را برای بازار خود صادر می کردند، در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند.

در این خصوص احمد تیموری مدیر جهاد کشاورزی دهاقان صادرات به روسیه را هدف اصلی تولیدکنندگان گلخانه ای در دهاقان عنوان کرد. روسیه منفعت اصلی را نصیب گلخانه داران کرد و این امر باعث شد همه گلخانه داران دهقانان به امید صادرات به روسیه به کشت محصول فلفل دلمه ای بپردازند که البته کیفیت بسیار بالایی نیز داشت.

وی در پاسخ به این سوال که شوک و ناراحتی صاحبان گلخانه های دهقانی چه شد، گفت: ماجرا از این قرار است که روسیه اعلام کرده سمومی که ایران برای محصول فلفل دلمه ای خود استفاده می کند ممنوع است، در واقع چهار نوع سمی که در ایران استفاده می شود. محصولات گلخانه ای در روسیه مجوز فنی ندارند و به همین دلیل سعی در بازگرداندن محصولات ایرانی داشته است. با توجه به اقدامات بعدی وزیر کشور، بخشی از تقصیر این حادثه به جهاد کشاورزی و بخشی دیگر مربوط به علوم پزشکی است.

این مقام مسئول سموم کشاورزی را برای محصولات گلخانه ای کشاورزان مجاز دانست و افزود: البته ایران گفته بود که سموم استفاده شده در محصولات گلخانه ای مناسب و قابل قبول است و ایران طبق استانداردهای اروپایی از این سموم استفاده می کرد اما روسیه این را اعلام کرد. “ما فکر می کنیم این سموم غیرقانونی هستند.

به نظر می رسد گلخانه داران در آن سال ها از کود یا سم جدید استفاده نکرده اند و محصولاتشان قبلا مشکلی نداشته است، اما امروز دچار مشکل شده اند و اکنون این سوال پیش می آید که چرا این محصولات پس داده می شود؟ از منظر اقتصادی، وقتی خریدار یا مخاطب کالایی بداند آنچه شما دارید فقط خریدار اوست، می تواند با خرید اشباع قیمت را تا جایی که بخواهد کاهش دهد. در واقع سود حاصل از صادرات به روسیه منجر به افزایش تولیدکنندگان فلفل در ایران به ویژه در اصفهان شده است و متاسفانه امروز حکمرانی بد راه حلی پیدا نکرده است.

اکنون می توان منتظر ورشکستگی این تولیدکنندگان بود یا باید از این گروه حمایت کرد تا بازار با تعادل متعادل راه خود را پیدا کند. از حمایت ها و کارهایی که باید و نباید از مسئولان بگذریم، آنچه در این زمینه باید در فرهنگ مردم گنجانده شود، تفاوت دیدگاه ها در سبد خرید است که در ادبیات به آن اقتصاد مقاومتی می گوییم.

اقتصاد مقاومتی می گوید آنچه غیرضروری و بی ارزش است باید تا حد امکان کمتر مصرف شود و هر جا که امکان دارد از تولیدکننده داخلی حمایت شود و با خرید حمایت شود. با این تفاسیر می توان گفت امروز در شب یلدا به جای خرید آناناس و موز خارجی در اصفهان که قیمت آن سر به فلک کشیده است، اگر غذای امشب را طوری انتخاب کنیم که از فلفل دلمه ای یا این محصول در بین این ضایعات استفاده کنیم. همچنین جای کوچکی پیدا کنید و فردا هرکس سهم کمی برای خرید چند دانه در این بازار پیدا کند. برای حمایت و آوردن شرایط اقتصادی در تولید از این وضعیت.

انتهای پیام/ جمشید حسینی جاز-

دیدگاهتان را بنویسید