وقتی «خرانق محروم» ناگهان «محبوب در بین گردشگری» می شود! / چرخش ناگهانی کارکنان اردکان علیه شهرک صنعتی خرانق; چرا ؟!

ساعت: 13:33
تاریخ انتشار: 1400/10/30
کد خبر: 1802081

ایجاد شهرک صنعتی جدید در خرانق می تواند توسعه استان را متحول کند اما مسئولان اردکان با وجود مطالبات مردم در مقابل این موضوع موضع گیری کرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته یزدرس، توسعه یکی از مفاهیم پذیرفته شده در هر جامعه و در هر زمینه ای است و قطعا این مقوله نباید در همه جوامع یکسان تعریف شود، بلکه آنچه در همه جوامع به رسمیت شناخته شده است. آنها معتقدند که توسعه باید متوازن، عدالت محور و فراگیر باشد.

استان یزد به عنوان یک شهر صنعتی در حال توسعه بیش از دو دهه است که در صنعت فولاد متأسفانه بنا به دیدگاه های منطقه ای و سیاسی در توسعه این صنعت دچار بی نظمی و نامتوازن شده است که کل استان را تحت تاثیر قرار داده است.

یکی از شهرهایی که بیشترین آسیب را از این توسعه نامتوازن و چیدمان نادرست راه آهن در کنار همه بناهای به اصطلاح متحمل شده، شهر اردکان و منطقه دشت اردکان است که به دلیل ایجاد صنایع جدید دیگر تحمل نمی کند. چاقی . .

d4984c58 259c 47cc a436 5994ebb17ac8 خبر خاکستری

با وضعیت آلودگی هوا و پیامدهای زیست محیطی این صنایع و اثرات منفی که بر سلامت مردم این منطقه گذاشته اند، حتی یک کارمند نیست که نداند ساخت صنایع به ویژه صنایع آلاینده در این منطقه منطقه ظلم بزرگی به همه استان هاست.

از سوی دیگر مسیر توسعه صنایع پایین دستی و صنایع جانبی که ارزش افزوده زیادی برای استان دارند و مانع خام فروشی و اتلاف سرمایه در این استان می شوند، به دلیل تصمیمات اشتباه گذشته و نیاز به تغییر مسیر توسعه او را به سمتی ببرید که نه سیخ بسوزد و نه کباب!

طالبی، استاندار سابق یزد اواخر سال گذشته از «تعریف شهرک صنعتی جدید خرانق اردکان» برای ایجاد این منطقه در راستای ملاحظات زیست محیطی و در راستای رویه دشت اردکان یزد خبر داد که مطمئناً نتایج خوبی به همراه خواهد داشت. نتیجه برای منطقه محروم وجود خواهد داشت گلو.

با آغاز به کار دولت سیزدهم و تعیین استاندار جدید این موضوع تشدید شده و فاطمی استاندار یزد با تاکید بر این موضوع در سفر هیات دولت به استان یزد آن را مطرح کرد.

489dbb8f ed68 4bf5 9508 93813481fc62 خبر خاکستری

با اجرای این طرح و انتقال توسعه صنعتی در منطقه خرانق، این منطقه محروم که از حداقل شرایط زندگی مانند گاز شهری و آب شرب محروم است، احیا می شود و بسیاری از مشکلات مردم این منطقه برطرف می شود. حذف شده است. مصمم به احساس خطر رونق با ایجاد این منطقه و تلاش برای تبدیل شدن به شهر با جذب مردم چون مهره بزرگی مثل چادرملو را از دست خواهند داد که این یعنی پایان سیطره نابرابر 20 ساله اردکان بر صنعت!

481804e3 eea0 40d2 93f6 0155569fa0cb خبر خاکستری

موضوع مهم این است که تغییر ناحیه توسعه صنعتی به خرانق هم برای مردم اردکان که سال ها از عواقب و آلودگی صنایع رنج می برند خوشایند است و هم برای مردم خرانق که امیدوار به آبادانی شهر خود هستند. زیرا در زون خرانق توسعه مانند دشت اردکان یزد نخواهد بود.

طرح بحث ایجاد منطقه خرانق شورای شهر اردکان به بهانه عدم مشورت! و اسمش هماهنگی بود جلسات شورا غیرعلنی بود حتی برخی از مسئولان این شهرستان که موافق بودند، ناگهان ابزار مخالف را در دست گرفتند و توسعه صنایع را برای کل استان مضر اعلام کردند!

538594c1 503a 4c74 b104 13f09c81cf8a خبر خاکستری

اما چندی پیش و پس از عزم استاندار یزد برای اجرای این طرح، دشتی، سخنگوی اردکان در اولتیماتومی به یزدرسا گفت که اگر مسئولان استان جلوی این حادثه را نگیرند، برخی از وقایع را افشا می کند.

دشتی سخنگوی اردکان گفت: باید با حب و بغض منطقه ای سند آمایش سرزمینی تدوین شود تا مشخص شود استان یزد دیگر نیازی به توسعه صنایع آلاینده ندارد حتی در شهرهایی که آلایندگی کم و ناچیز است.

a4c1d23e aa93 46a6 bdcd d77f30ade817 خبر خاکستری

ما تمام تلاش خود را می کنیم که استان یزد از الان بدتر نشود، اما اگر این شرایط بحرانی بحرانی تر شود و رویه ها تغییر نکند، حتما با رسانه ها صحبت می کنم و به مردم می گویم که چه چیزی نگویند.

وی گفت: از همین جا از همه مسئولان استانی می خواهم که با تجربه بهتر و نداشتن نگاه منطقه ای رویه های خود را اصلاح کنند و اجازه ندهند کار در گلوگاه رها شود.

ماجرا تا جایی پیش رفت که کشاورز امام جماعت شهر خرانق در بیانیه ای حمایت قاطع مردم خرانق را از این طرح اعلام کرد.

7becad9a c617 49fd a56f 1bfb4e69ceb5 خبر خاکستری

شکی نیست که اردکان به عنوان آلوده ترین شهر کشور دیگر ظرفیت هیچ صنعتی را ندارد و اهالی این شهر خسته شده اند و می خواهند از ایجاد صنایع در این شهر دست بردارند، اما چگونه پس از بیست سال. طمع اردکان برای جذب صنایع و از منظر سیاسی – بخوانید لابی – پرواربندی این روزها مسئولان پرچم حفاظت از محیط زیست را برافراشته اند و می خواهند جلوی توسعه صنایع در سراسر استان را بگیرند!

دشتی اگر نماینده اردکان است باید خواسته های مردم هوران را نیز در نظر بگیرد و با فاصله گرفتن از نگاه های مغرضانه راه را برای توسعه سایر مناطق هموار کند، هرچند مردم اردکان نیز همین خواسته را دنبال می کنند.

شورای شهرداری اردکان وضعیت کنونی اردکان را بیش از هرکسی با پوست و گوشت خود درک می کند، اما تلاش برای خاموش کردن چراغ توسعه روستایی با هل دادن از بالا و خرید از پایین قطعا نه عقلا قابل قبول است و نه وظیفه شناسی. اتفاقی افتاده است، حتی اگر ظرفیت بزرگی مانند چادر ملو از کفش های آنها ناپدید شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید