وقت آن رسیده که شبکه های اجتماعی خارجی فیلتر شوند

وقت آن رسیده که شبکه های اجتماعی خارجی فیلتر شوند

با تشدید اعتراضات اجتماعی اخیر و تشدید التهابات اخیر، شورای عالی امنیت ملی دستور فیلترینگ و بسته شدن موقت شبکه های اجتماعی واتس اپ و اینستاگرام را صادر کرد که گفته می شود این شبکه ها نقش عمده ای در دامن زدن به اعتراضات داشته اند.

با تشدید اعتراضات اجتماعی اخیر و تشدید التهابات اخیر، شورای عالی امنیت ملی دستور فیلترینگ و بسته شدن موقت شبکه های اجتماعی واتس اپ و اینستاگرام را صادر کرد که گفته می شود این شبکه ها نقش عمده ای در دامن زدن به اعتراضات داشته اند. البته محدودیت‌های این شبکه‌های اجتماعی خارجی پس از فروکش کردن التهاب اجتماعی باید برداشته می‌شد. اما همانطور که دیدیم، ظاهرا برخی احساس می‌کنند که باید از این فضا استفاده کنند تا شبکه‌های اجتماعی خارجی را برای همیشه تعطیل کنند و مردم را مجبور به استفاده از شبکه‌های داخلی کنند. جلال رشیدی کوچی به عنوان مخالف این ایده معتقد است که باید مردم را در انتخاب شبکه های اجتماعی آزاد گذاشت تا خودشان بتوانند استفاده از شبکه های داخلی را انتخاب کنند. در عین حال بر تعریف قوانین و راهکارهای مقابله با مجرمان سایبری نیز تاکید دارد. در کنار او، علی اصغر عابستانی، یکی دیگر از نمایندگان مجلس نیز بر مخالفت خود با فیلترینگ تاکید کرد و گفت که مجلس به دنبال طرحی برای «تنظیم فضای مجازی» است.

زمان آن رسیده است که پلتفرم های اجتماعی خارجی فیلتر شوند

جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون مشاوره و امور کشوری مجلس با اشاره به وضعیت اینترنت در کشور به شارک گفت: شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفته در مواجهه با التهابات و ناآرامی های عمومی، فضای اجتماعی را آرام کند. فضای دو پلتفرم و شبکه های اجتماعی مسدود شدن خارجی؛ اما به نظر من الان زمان رفع بلوک شماست؛ چون جامعه آرام شده است. و احساس امنیت.علاوه بر این باید راهکاری برای برخورد با افرادی که در شبکه های اجتماعی خارجی مرتکب تخلف یا جنایت می شوند داشته باشیم، به عبارتی فضا را به سمت مدیریت سوق دهیم.» رشیدی کوچی با بیان اینکه من مخالف فیلتر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به این شکل هستم و بارها این مخالفت را بیان کرده ام، افزود: گذشته و شکست های فیلترینگ با روش فعلی نشان داده که روش موفقی نیست و هیچ چیز نیست. اما نارضایتی به دنبال ندارد. سخنگوی فراکسیون شفافیت مجلس علاوه بر تاکید بر رفع فیلترهای اینستاگرام و واتس اپ، خواستار رفع فیلتر سایر شبکه های اجتماعی خارجی شد و گفت: معتقدم نه تنها واتس اپ و اینستاگرام، بلکه یوتیوب نیز باید حذف شوند. فیس بوک و… می شود به این ترتیب مردم عادی می توانند زندگی عادی و فروشگاه های مجازی داشته باشند. در کنار این، اما باید زمینه همکاری با کسانی که در این فضا مرتکب جرم و تخلف می شوند، فراهم شود. با این روش ها می توان امید را به جامعه بازگرداند.» رشیدی کوچی همچنین افزود: بنابراین اکنون که شرایط التهابی فروکش کرده است، علیرغم اینکه برخی فکر می کنند این بهترین فرصت برای بستن شبکه های اجتماعی خارجی است، معتقدم این بهترین فرصت برای ساماندهی صحیح و دقیق این فضا است. این عضو شوراها و کمیسیون امور داخلی کشور در عین حال گفت: شاید این موضوع یکی از مصادیق مدیریت جدید باشد که درباره آن صحبت می شود و برخی به دنبال آن هستند.

باز هم در مجلس به دنبال طرحی برای «تنظیم فضای مجازی» هستیم.

علی اصغر عابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی نیز با انتقاد از ادامه فیلترینگ شبکه های اجتماعی خارجی پس از فروکش اعتراضات کشور، به شارک گفت: به عنوان فردی که در طرح حمایت از کاربران فضای مجازی در کمیسیون مشترک مجلس شرکت کردم، و همچنان نگران هستم تاکید می کنم به شدت مخالف فیلترینگ هستم و ادامه داد: البته فیلترینگ فعلی توسط مجلس انجام نشد بلکه نهاد دیگری اقدام به فیلترینگ شبکه های اجتماعی خارجی کرد و باید آن را هم لغو کند؛ اما تاکید می کنم که ، فیلترینگ راه حل درست و اساسی نیست و باید فضای مجازی را مدیریت کنیم، عنابستانی با تاکید بر اینکه در کشور قوانین فضای مجازی برای مدیریت آن نداشتیم، گفت: از آنجایی که این فضا ضابطه مند نیست، در یک وضعیت بحرانی، فضای مجازی منفجر می شود و همه چیز را نابود می کند به همین دلیل یک دستگاه امنیتی که آپا اجتماعی، خدماتی و فرهنگی نیست. rat، وارد این فضا می شود و رویکرد امنیتی به شرایط دارد. این عضو کمیسیون تلفیق طرح صیانت از فضای مجازی مجلس تصریح کرد: اگر قانون ساماندهی فضای مجازی را به موقع تصویب کرده بودیم و حکمرانی صحیح بر فضای مجازی حاکم می شد، دستگاه امنیتی مجبور به دخالت در رویدادهای فرهنگی و اجتماعی و به طور کلی فیلتر نمی شد. فضای مجازی. این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: من مخالف فیلترینگ شبکه های اجتماعی هستم و معتقدم فیلترینگ اینستاگرام، واتس اپ و تلگرام نه راه حل این روزهای ماست و نه راه حل دنیا. درست نیست که فضای مجازی، که بخش بزرگی از زندگی واقعی ما را تحت تاثیر قرار می دهد، بدون قاعده اداره می شود.”

این نماینده مجلس در پایان تاکید کرد: به همین دلیل به دنبال طرحی در مجلس هستیم تا بتوانیم طرح تنظیم فضای مجازی را دوباره به جریان بیندازیم. اگر این اتفاق بیفتد، هیچ قاضی در هیچ کجای کشور نمی تواند مثلاً تلگرام را حکم کند و فیلتر کند. زیرا بر اساس یک قاعده و چارچوب کار می کند.

دیدگاهتان را بنویسید