ویلیام برنز، مدیر سیا: روابط ایران و روسیه پر از بی اعتمادی و محدودیت است/ گزارش CBS News

ویلیام برنز، مدیر سیا: روابط ایران و روسیه پر از بی اعتمادی و محدودیت است/ گزارش CBS News

روز جدید :سی بی اس نیوز در سلسله مقالاتی از ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا که بارها از روابط ایران و روسیه صحبت کرده است، روابط این دو کشور را سرشار از بی اعتمادی و محدودیت هایی دانست که بر محور دشمنی استوار است. با ایالات متحده

در این گزارش نوشته اولیویا گازیس؛ پس از اشاره به سخنان ویلیام برنز رئیس سیا در مورد محدودیت و عدم اعتماد در روابط روسیه و ایران – که به بهانه سفر اخیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به ایران و البته در همان زمان انجام شد. که منجر به تقویت مواضع آمریکا و اروپا علیه ایران شد. وی سفر پوتین را کم اهمیت توصیف کرد و گفت: اتحاد بین دو کشور به دلیل رقابت تاریخی آنها در صادرات انرژی و عدم اعتماد بین آنها، تأثیر محدودی خواهد داشت.

برنز همچنین به رابطه ایران و روسیه به دلیل نیاز متقابل روس ها و ایرانی ها به یکدیگر نگاه کرد – آنها برای فرار از انزوای سیاسی تحت تأثیر تحریم های غرب به یکدیگر پناه برده اند و این در حالی است که ایران و روسیه رقیب انرژی و تاریخی است.

ویلیام برنز، رئیس سیا در این زمینه، در یک سلسله اظهارات بی اساس – بدون مدرک کافی – جمهوری اسلامی ایران را صاحب بزرگترین زرادخانه موشکی خاورمیانه خواند که جهان را نگران کرد.

رئیس سازمان سیا پس از اشاره به اینکه «برنامه موشکی بالستیک ایران و پهپادهای نظامی بزرگترین و مهم‌ترین نگرانی آمریکاست» موارد دیگری را که ایران را به یک حضور نگران‌کننده تبدیل می‌کند، مرور کرد.

به گفته این افسر امنیتی؛ این واقعیت که زمان بازیابی هسته ای ایران (زمان مورد نیاز برای تولید مواد شکافت پذیر کافی برای ساخت بمب اتمی) تنها چند هفته تخمین زده می شود، خود برای بسیاری از کشورها نگران کننده است. البته نباید کتمان کرد که رئیس سیا شاید برای دوری از عواقب اتهامات بی اساس خود به صراحت تاکید کرد که بر اساس شواهد، تهران به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیست!

برنز در این زمینه گفت: من معتقد نیستم ایران شروع به ساخت سلاح هسته ای کرده است، اما اسناد نشان می دهد که پیشرفت سانتریفیوژهای پیشرفته ایران به حدی است که زمان لازم برای ساخت بمب هسته ای را به حداقل می رساند. این مقام امنیتی همچنین در اظهارات مداخله جویانه درباره روابط ایران و روسیه گفت که تهران باید فروش پهپاد به مسکو را بررسی کند که البته با واکنش وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همراه شد.

البته علاوه بر ویلیام برنز، دیگر مقامات آمریکایی نیز اظهارات مشکوکی درباره ایران داشته اند. از جمله لوید آستین وزیر دفاع آمریکا به همراه ژنرال مارک میلی به ایران توصیه کردند که فروش هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه را متوقف کند و در شرایط فعلی این کار را انجام ندهد. این دو مقام نظامی گفتند “ما فکر می کنیم این ایده واقعا بدی است — و ما چیز بیشتری در مورد آن و پیامدهای آن نمی گوییم.”

دیگر صحبت های مداخله جویانه در این راستا از سوی جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید انجام شد.
جیک سالیوان با اشاره به اینکه «روسیه از ایران خواسته صدها پهپاد با قابلیت حمل سلاح را برای استفاده در حمله نظامی خود به اوکراین به این کشور تحویل دهد»، اقدامات ایران در این زمینه را مقدمه ای برای رویدادهایی دانست که می تواند عواقب زیادی داشته باشد. .

اظهارات مقامات آمریکایی در روزهای اخیر در میان کارشناسان سیاسی و رسانه‌ای جهان با واکنش‌های بسیاری روبرو شد و بسیاری از آن به عنوان یادآوری موضع مقامات آمریکایی در سال‌های ابتدایی قرن بیست و یکم، قبل از حمله آمریکا به عراق و این کشور یاد کردند. باتلاق.

دیدگاهتان را بنویسید