و در المپیک بعدی ما هیچ خواهیم بود!/ در 70 سال گذشته برای اسکی چه کرده ایم؟


ساعت: 14:29
تاریخ انتشار: 06/01/1401
کد خبر: 1892051

رئیس فدراسیون اسکی و ورزش های زمستانی گفت: اگر پایه ها درست نشود در المپیک آینده هیچ خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نشست خبری عباس نظریان رئیس فدراسیون اسکی و ورزش های زمستانی درباره جام جهانی اسکی چمن.

ابتدا نظریان درباره این رقابت ها گفت: جام جهانی اسکی روی چمن با حضور 4 کشور دارای رنکینگ خوب مانند چک، اسلواکی یا ایتالیا برگزار می شود و مسابقات از روز پنجشنبه برگزار می شود. ما 35 ورزشکار ایرانی و خارجی داریم که حضور در این مسابقات برای آنها مهم بود. فینال این مسابقات در ایتالیا است و سال آینده میزبان جام جهانی خواهیم بود. این مسابقات هم چک سال آینده ماست و هم حضور تیم های مهم در مسابقات ایران که کار را تثبیت می کند. در کنار نشان دادن امکانات، سعی می کنیم پتانسیل فدراسیون را در خانواده ثابت کنیم.

وی افزود: تقریبا 8 رشته در اسکی وجود دارد که 5 رشته در برف و زمستان است. ما در 9 مسابقه اسکی روی چمن شرکت کرده یا میزبانی کرده ایم. در این مدت ورزشکاران نمرات خوبی گرفتند. اسکی روی چمن یکی از سخت ترین رشته هاست و به دلیل آسیب پذیری جامعه محدودی دارد. در اسکی روی چمن با توجه به شرایط، خیلی به زمین، مکان و محیط بستگی دارد. در 2 ماه گذشته بهترین شرایط را فراهم کرده ایم و پیست ما یکی از بهترین هاست. تلاش برای به حداقل رساندن صدمات انجام شد و همه کودکان تجهیزات جدید دریافت کردند. امیدواریم هم در این مسابقات و هم در فینال ایتالیا به نتیجه خوبی برسیم. اگر از باند موجود استفاده کنیم بهتر می شود. با اینکه در المپیک 70 سال سن داریم اما خانه نداریم و اسکی باید مثل بقیه جایگاهی داشته باشد. ورزشکاران ما توانایی و جسارت زیادی دارند اما کسری ما زیرساخت است.


نظریان در پاسخ به سوال دانا در مورد عدم توسعه این منطقه و پیشرفت آن گفت: چیزی برای کتمان نیست، اسکی با بسیاری از رشته های ورزشی متفاوت است. ما به ارتفاع، زیرساخت های ویژه و آب و هوای زمستانی وابسته هستیم. هیچ رشته ای بدون این 3 رکن موفق نمی شود. مثلاً این دوره را نمی توان در یزد یا خوزستان برگزار کرد. اسکی دارای 2 یا 3 پیست از 31 استان برای تمرین است. من از روز اول پایه مادی فدراسیون را دنبال می کنم. ما تنها رشته ای هستیم که بازی های المپیک زمستانی را نمایندگی می کنیم که سطح کلاس و دیپلماسی آن با بازی های المپیک تابستانی متفاوت است. بدون زیرساخت، توسعه فدراسیون امکان پذیر نیست. اگر قرار باشد کسب درآمد، لیگ ها و برنامه های تلویزیونی وجود داشته باشد، بدون زیرساخت هیچ اتفاقی نمی افتد. تجهیزات نیز رکن مهمی است و با پیگیری های من با کمک های موقت شرکت توسعه و وزارتخانه، امکانات تا حد زیادی فراهم شد. پیست اسکی چمن به دستور وزیر در اختیار ما از خرداد است و به همین دلیل آماده شده است وگرنه لغو می شد. اگر پیست دائمی داشته باشیم، شرایط برای پذیرش و توسعه اسکی فراهم است.

وی افزود: کمیسیون و وزارتخانه در شرایط مختلف و به طرق مختلف به ما کمک کرده اند وگرنه اتفاق بزرگی رخ نمی داد. ما در مورد اعداد او صحبت نمی کنیم.

رئیس فدراسیون اسکی درباره هزینه های میزبانی جام جهانی اسکی چمن گفت: هزینه های جام جهانی هم ثابت و هم متغیر است. قیمت نماینده جهانی را فدراسیون جهانی تعیین می کند که به صورت ارزی است. جایزه سکو باید طبق عرف پرداخت شود که در واقع 2/3 هزینه ماست. هتل، غذا، زمین، حمل و نقل و نیروی انسانی از دیگر هزینه هاست و یک میلیارد تومان برآورد می کنیم. به هر حال ما اقتصاد پایداری داشتیم و اسراف در کار نبود.

نظریان در ادامه به مشکل کمبود امکانات اشاره کرد و گفت: من از تخریب صحبت نمی کنم، سعی می کنیم نگاه حمایتی داشته باشیم. اگر پیست داشته باشید، وضعیت بهتر می شود. ما می خواهیم یک آهنگ برای همیشه به ما اختصاص داده شود. ورزش ششمین صنعت بزرگ دنیاست و گردشگری ورزشی 650 میلیارد دلار ارزش دارد، اما اگر قرار است فدراسیونی در موقعیت اقتصادی فعالیت کند نیاز به بستر دارد. مطمئنم فدراسیون های ما در شرایط خوبی موفق تر کار می کنند. وقتی فضا داشته باشم می توانم گردشگری ورزشی را تبلیغ کنم.

رئیس فدراسیون اسکی در پاسخ به سوالی درباره عملکرد ضعیف کاروان ایران در المپیک زمستانی گفت: نگران نتایج المپیک زمستانی قبلی نیستیم. عوامل فدراسیون تغییر نکرده اند و فقط من به عنوان رئیس تغییر کرده ام. من از این مشکلات فرار نمی کنم و این زمان متعلق به من است. در 70 سال گذشته چه چیزی برای اسکی گذاشته ایم که انتظار رتبه داشته باشیم؟! ما در 12 دوره شرکت کردیم، ببینیم در این رویداد چه برنامه ای داشتیم؟! مربی بزرگ تجهیزات، منابع مالی یا زیرساخت قوی داشت؟! هیچ اتفاقی در المپیک بعدی نمی افتد مگر اینکه قطب ها ثابت شوند. نیمی از سال اول باقی مانده تا المپیک گذشته است و زیرساخت تمرینی نداریم. وقتی آمادگی تیم ملی محدود است، چه نتیجه ای حاصل می شود؟! برای سال 2026 هیچ قولی نمی دهم مگر اینکه امکانات و زیرساخت ها فراهم شود. زمانی که نیازهایم برآورده شد پاسخ خواهم داد.

وی افزود: بهترین رنکینگ ما در المپیک بالای 50 است، برف ما 2 ماه در سال است و آب و هوای گرمی داریم. شاید از امارات عقب بیفتیم. امروز با یک مربی خارجی قرارداد می بندم ماهی 8000 یورو می گیرد اما 4 ماه برف داریم بقیه اش چطور؟! اگر پیست یخی داشتیم می توانستیم 12 ماه از مربی استفاده کنیم. 8 ماه نمی توانیم در سوئیس یا اتریش کمپ برویم. انتظارات مسئولان باید واقع بینانه باشد. ما نه تجهیزات ساخت برف مصنوعی داریم و نه زیرساخت داخلی. در اختیار من نیست که بازی های المپیک زمستانی 2026 را برگزار کنم.

رئیس فدراسیون اسکی درباره وعده انتخاباتی خود مبنی بر ایجاد کمپ برای تیم های اسکی گفت: من از اظهارات انتخاباتی خود کوتاهی نکرده ام. فدراسیون اسکی امکان روزهای موفق را دارد اما من اردو ندارم. به شمشک زمین می دهند و من اردو می سازم. در دربندسر به ما محل کمپ می دهند. ما هیچی نداریم من معتقدم در شب المپیک به مسابقات رفتیم. در برخی رشته ها آنقدر رقیب دارید که 100 رقیب دارید، اما در اسکی تعداد شرکت کنندگان و مکان ها محدود است. نسل ما باید جوان شود و نسل را عوض کند. 5-6 مرد جدید و 3 زن در اسکی روی چمن هستند. ما با کشورها روابط خوبی داریم اما برای اعزام 4 ورزشکار برای 4 روز 700 یا 800 میلیون می خواهیم. تعامل هم داریم مثل مربی یا اردوی مشترک اما فدراسیون اسکی باید ظرفیت داشته باشد. ترکیه پیست و هتل دارد و هزینه کمپینگ نمی دهد اما من کمپ و هتل و پیست ندارم. ما باید یک معادله برنده داشته باشیم. ما باید منطقی فکر کنیم.

نظریان در ادامه به مشکلات این منطقه اشاره کرد و گفت: شمشک چند سالی است که تعطیل شده است، 3 دختر از شهرستان برای مسابقات آورده ام، کجا اسکان بدهم؟! باید چکار کنم؟! مدال اولویت است اما اینها مشکلات اسکی است. 3 دختر 20 ساله اردبیل و کردستان و آذربایجان این 2 ماه کجا در امان خواهند بود؟! کمیسیون کمک کرد اما جای تیم من در کوهستان است نه آکادمی. اگر می توانیم جایی داشته باشیم، چرا بار وزارت و کمیسیون را بر دوش می گذاریم؟! 1200 میلیارد برای تعمیر اساسی مسیر طراحی مورد نیاز است. من با نقد کار می کنم، نقد تنها آهنگ دولت و وزارت این طرح است. چرا وام بگیری؟! ما ظرفیت داریم یک بند هم در قرارداد شرکت توسعه نداریم! اسکی در 10 صفحه ذکر نشده است. من این موارد را به وزیر منعکس کرده ام و او هم به عنوان وزیر ورزش کمک می کند. ما هرگز از اتاق او ناامید نشده ایم، اما مسائل حقوقی وجود دارد. بین قراردادها محدودیت هایی وجود دارد که قابل حل است.


نظریان در پاسخ به این سوال دانا که چرا برای باند طراحی و زمین کمپ از شرکت توسعه درخواست نداده اید، گفت: برای گرفتن زمین از شرکت توسعه فشارهایی داریم و زمین طراحی برای ما نیست. این برای دولت است و ما فقط باید آن را دنبال کنیم. وقتی نتیجه ای ندارم می گویم پایه مادی نداشتم. اگر در فلان زمینه چند میلیارد بگذاریم توقع داریم اما در حوزه هزار تومانی باید همین مقدار را انتظار داشته باشیم. ما ارتفاع، آب و هوا و زیرساخت می خواهیم. حداقل 100 میلیون هزینه برای اعزام اسکی باز می شود، بقیه فدراسیون ها هم همینطور؟!

وی همچنین به جام جهانی اسکی اشاره کرد و گفت: جام جهانی اسکی روی چمن مسابقات جدیدی است که همه کشورها در آن شرکت نمی کنند و برای آموزش ورزشکاران روی برف ایجاد شده است. اسکی روی چمن در مسابقات جهانی کشورهای درجه یک با زیرساخت شرکت می کند. در چمن نیز علاقمندان به اسکی هستند.



دیدگاهتان را بنویسید