و گوش دادن به تاریخ هزاره سوم و چهارم قبل از میلاد. در کوم / بهسازی جاده و شنوایی تشویق حضور گردشگران


ساعت: 14:48
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۱/۲۳
کد خبر: 1821507

جاده وشنوه به دستگرد چند هفته ای است که رو به بهبود است، راه های روستایی یکی از عوامل توسعه متوازن است و از آنجایی که روستای وشنوه قدمتی به هزاره های چهارم و سوم قبل از میلاد دارد. و یکی از روستاهای هدف گردشگری بهبود راه دسترسی به این روستا است و حضور گردشگران داخلی و خارجی را در این روستا افزایش می دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده، وشنوه یک روستای ییلاقی در ناحیه فردو در استان چاهچ است. روستای وشنوه از توابع دهستان کاخک در 60 کیلومتری جنوب شرقی شهر کوم با ویژگی های تاریخی مربوط به هزاره چهارم و سوم قبل از میلاد توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع می باشد. دستی و گردشگری به منظور جذب گردشگر با ارائه ظرفیت این مکان به عنوان مقصد گردشگری انتخاب شده است.

جاده وشنوه در روستای دستگرد بخش نوفل لوشاتو قرار دارد. جاده وشنوه به جاده های مهمی مانند جاده فردو و جاده شاه اسماعیل متصل است. دستگرد مرکز روستای فردو و روستایی در بخش فردو شهرستان کهک در استان قم است.

طبیعت بکر و دست نخورده این اقامتگاه گردشگری در منطقه کوهستانی استان کوم قرار دارد که از شمال به کوه کله دژ و از شمال غربی به کوه بخارا محدود می شود. بر اساس سرشماری سال 1385 حدود 850 نفر در این روستا به شغل کشاورزی و دامپروری مشغول هستند و شاغل هستند.

2e2cb9b1 8915 4251 9c53 3ff7c59647ca خبر خاکستری



روستای زیبا و ییلاقی وشنوه دارای بافت مسکونی متراکم با معماری پلکانی است. در این روستا خانه ها و ویلاهای بزرگ و در بافت تاریخی آن خانه های قدیمی فراوانی وجود دارد.

روستای زیبای کوهستانی وشنوه با موقعیت طبیعی و آب و هوای ییلاقی خود مورد توجه گردشگران قرار گرفته است و ارتفاعات زیبای الوند در 10 کیلومتری روستای وشنوه قرار دارد.

غار وشنوه یکی از دیدنی های طبیعی و شگفت انگیز روستای وشنوه است که در ۶ کیلومتری روستا و در کوه اردهال قرار دارد. همچنین دره های اطراف روستای وشنوه پوشیده از درختان کهنسال گردو و بادام است که از میان روستا می گذرد.

dadaa03a e5ba 47ea 9d7b d410d3c3854b خبر خاکستری

در روستای تاریخی وشنوه اولین معدن مس ایران وجود دارد که یکی از قدیمی ترین معادن مس مورد بهره برداری در کل خاورمیانه است.

برای اولین بار از زمان کشف معادن وشنوه در دهه 60، تحقیقات دقیقی روی این معادن انجام شد. کار از قسمت معدنی دورافتاده چاله غار شروع شد و سپس در قسمت معدنی دوم لاقه مراد ادامه یافت.

به دلیل ییلاقی بودن وشنه و دستگرد، جاده ها و شانوه دستگرد در تعطیلات آخر هفته شاهد انبوه گردشگران بود، اما وضعیت آسفالت مدت هاست که نامناسب بوده و راه های روستایی یکی از مهم ترین عوامل توسعه است.

روستای وشنوه با توجه به ویژگی های تاریخی و گردشگری به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شد تا از ظرفیت این روستاها برای توسعه گردشگری و توانمندسازی جوامع محلی برای فراهم آوردن زیرساخت های لازم برای توسعه آنها استفاده شود.

محمدرضا زیدآبادی گفت: با توجه به اینکه شهرستان چحق و توابع آن جزو مناطق گردشگری ییلاقی استان بوده و محورهای حومه آن به ویژه در روزهای تعطیل و تعطیلات آخر هفته شاهد ترافیک قابل توجهی است، ارتقای سطح خدمات رسانی در جاده های این شهرستان یکی از نکات مهم این اداره کل است. اولویت ها.”

وی ادامه داد: بر اساس تحقیقات میدانی، طرح بهسازی محور روستایی وشنوچ – دستگرد با توجه به فرسودگی آسفالت و تردد قابل توجه در محور در دستور کار قرار گرفت.

معاون وزیر راه کوم در خصوص وسعت مسیر این پروژه نیز گفت: طول جاده حدود 3.5 کیلومتر و عرض آن به طور متوسط ​​5.5 متر است.

a1764e8a d3c7 4601 a4e2 884fea7161d7 خبر خاکستری



زیدآبادی به مشخصات فنی این پروژه اشاره و تصریح کرد: طرح بهسازی محور وشنوه – دستگرد در قالب رنگ آمیزی هندسی، تراکم قیر پلیمری و روسازی آسفالت در حال اجراست.

معاون وزیر راه کوم درباره وام این پروژه نیز گفت: مبلغ وام اعطایی به وی بالغ بر 25 میلیارد ریال است.

زیدآبادی به بازه زمانی اجرا و تکمیل پروژه بهسازی محور وشنوه – دستگرد اشاره کرد و گفت: با توجه به ترافیک قابل توجهی که از این محور وارد می شود که لزوم تسریع در اجرای این پروژه را دو چندان می کند، این پروژه از ابتدای سال جاری به بهره برداری می رسد. پایان ماه آوریل

وی با تاکید بر لزوم رعایت نکات ایمنی از سوی کاربران جاده ای تصریح کرد: رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی به ویژه توسط رانندگانی که از کارگاه های ساختمانی تردد می کنند، ضمن کاهش چشمگیر تصادفات، موجب تسریع در اجرا و اتمام پروژه ها می شود.

تا پیش از ولیعهد، سالانه بیش از شش میلیون گردشگر و مسافر از کشورهای مختلف وارد ایران می شدند که بیش از نیمی از آنها به زیارت عتبات عالیات حضرت فاطمه معصومه (س) می آیند. مردم از ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی در صنعت گردشگری بهره مند شده اند که یکی از عوامل مهم در این زمینه وجود جاده های مناسب برای گردشگران است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید