پادزهر برای چرخه عملکرد معیوب / اقتصاد دوگانه و محیط

ساعت: 09:55
تاریخ انتشار: 14/04/08
کد خبر: 1779055

بررسی اثرات مضر معادن غیرقانونی بر محیط زیست.

معادن سرمایه ملی کشور هستند و بیش از 4000 نفر در مازندران در معادن مشغول به کار هستند و تعطیلی معادن نه تنها راه حل نیست بلکه افراد زیادی متضرر خواهند شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بالا، استخراج یکی از مهم ترین مولفه های رشد اقتصادی در جهان است. علاوه بر آسیب های معدنی، می تواند بر اقتصاد منطقه تأثیر بگذارد.

استخراج شن و ماسه مهمترین بخش معدن مازندران است و ذهنیت منفی افکار عمومی در استان عمدتاً ناشی از مشکلات این معادن است، مشکلاتی که از برداشت بی رویه مواد غیرمجاز تا کار فرامرزی را شامل می شود. حد تعیین شده، آلودگی محیط زیست، عدم انجام تعهدات برای بازگرداندن سطح برداشت به وضعیت اولیه و عدم پرداخت حقوق و حقوق عمومی.

استان مازندران 2 میلیون و 400 هزار هکتار وسعت دارد که 530 هزار هکتار آن محیط زیستی است و 490 گونه در این مناطق زندگی می کنند.

بر اساس آمارهای رسمی، بالغ بر 70 درصد از مساحت استان مازندران را عرصه های طبیعی ملی به صورت سواحل، جنگل ها و مراتع خزر تشکیل می دهد و این گستردگی قلمرو ملی موجب ورود و تصرف و تغییر کاربری غیرقانونی آن شده است. از زمین کشاورزی

حسینعلی گاوانلو رئیس سازمان معادن مازندران در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه معادن بخشی از اقتصاد استان هستند و سایر بخش های صنعت را به حرکت در می آورند. فعال هستند و بقیه تعطیل هستند که عمدتاً ماسه و زغال سنگ است که دلیل اصلی آن به دلیل مخالفت های زیست محیطی و مشکلات زیست محیطی تعطیل است.

وی گفت: در یکی دو سال اخیر 30 معدن تعطیل شده است.

رئیس صنعت معدن تجارت مازندران از رتبه چهارم تولید زغال سنگ مازندران خبر داد و گفت: تاثیر معادن در اقتصاد استان بسیار کمتر از صنعت است که معادل یک درصد خواهد بود. ارزش اقتصادی مازندران در سال های 97 و 98 350 میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با صنعت 23 هزار میلیاردی ارزش افزوده کمی است.

وی افزود: در استانی هستیم که ساخت و ساز زیادی دارد در حالی که در کشور 11 درصد املاک است، در مازندران این رقم به 14 درصد می رسد.

کاوانلو به نیاز استان به 16 میلیون شن اشاره کرد و خاطرنشان کرد: برای تامین این میزان تنها چند نقطه در استان وجود دارد که محور هراز، سوادکوه و مقداری در بهشهر تامین می شود و مابقی استان جنگلی است.

وی با تاکید بر اینکه مشکلی با کمبود سیمان نداریم، گفت: قیمت از 25 تا 28 حجم در بورس عرضه می شود و 3 درصد سود عمده فروشی است، قیمت تحویل متوسط ​​بازار سیمان به 40 به 40 رسید. 43 جلد در بازار. قطعی برق کارخانه سیمان به صد هزار تن رسیده بود.

رئیس صنعت معدن تجارت مازندران ادامه داد: اگرچه در کشور این قیمت زیر 40 تن فروخته می شود اما هزینه حمل کالا در استان و به دلیل شرقی و مرکزی بودن کارخانجات است اما بیشترین مصرف در غرب صورت می گیرد.

احمدرضا هاکپور کارشناس محیط زیست با بیان اینکه کشور ما در خط مقدم فرسایش خاک در جهان قرار دارد، گفت: وجود معادن در طبیعت زیستگاه بسیاری از جانوران را از بین می برد، ظهور گرد و غبار و سیل یکی از آسیب های موجود است. معادن .

وی وجود معادن فراوان در محور هراز را با عملکرد غیراصولی مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: این معادن تهدیدی برای محیط زیست منطقه محسوب می شود و هر از چند گاهی شاهد بسته شدن و باز شدن آنها هستیم.

این بوم شناس اولویت امروز را صرفا اقتصاد خواند و گفت: تضاد همیشگی محیط زیست با معادن به دلیل بی توجهی به محیط زیست است. متأسفانه فقط منافع مهم است و آسیب به محیط زیست مهم نیست.

وی افزود: نابودی گونه های گیاهی و جانوری، آلودگی رودخانه هراز، تخریب کوه ها، سر و صدای انفجار و محاسبه خسارات در ازای توجیه اقتصادی به فراموشی سپرده شده است.

خاکپوربا اصل 50 قانون اساسی که همه اقشار و نهادها را موظف به حفاظت از عرصه های طبیعی دانسته است، تاکید کرد و گفت: علیرغم اینکه میلیاردها معدن استخراج شده است، هزینه های تعمیر و بازسازی کم است و بیت المال دوباره. این مقدار صرف امور دیگری می شود و خارج از چرخه طبیعت رها می شود و عملاً سطح برداشت شده به حالت اولیه خود باز نمی گردد.

وی استفاده اصولی از معادن را در توسعه اقتصادی کشور موثر دانست و خاطرنشان کرد: معادن سرمایه ملی کشور است و بیش از 4 هزار نفر در مازندران در معادن مشغول به کار هستند. برداشت اصولی و استفاده از مهندسین متخصص در عین صرفه اقتصادی می تواند آسیب کمتری به محیط زیست وارد کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با بیان اینکه همواره انحرافات از برنامه ها و مجوزها در استان وجود دارد، گفت: یکی از نیازها و بسترهای مهم برای حفاظت از عرصه های طبیعی، اکولوژیکی و کشاورزی توجه به سوالات. “

عزیزلا شهیدی فر افزود: امیدواریم این موضوع مورد توجه قرار گیرد و در راستای این مهم، ادارات محیط زیست، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی همچنان با اقتدار در بررسی های صدور مجوز به انجام وظایف خود ادامه دهند.

به گزارش بالا، بر اساس گزارش های رسمی حدود 250 معدن در مازندران وجود دارد که تنها نیمی از آنها فعال هستند و حدود 4000 نفر در آن مشغول به کار هستند.

فعالیت این معادن حتی از نظر سازمان تابعه چندان قابل قبول نیست چرا که بالای 90 درصد آنها فاقد مسئول فنی هستند و حضور مسئول فنی و مسئول ایمنی معدن یکی از موارد مهم است. نیاز به اطمینان از ایمنی در کار است.

علاوه بر افکار عمومی و رسانه ها، مسئولان منابع طبیعی و محیط زیست مازندران همواره از عملکرد معادن استان ناراضی بوده اند که با رفع نیمی از مشکلات معادن از سر گرفته می شود.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید